
Iäkäs pariskunta sai kutsumattoman vieraan. Lipevä kauppias soitteli sinnikkäästi ja tuli käymään, vaikka pariskunta sanoi, etteivät he tarvitse remonttia sen enempää kotinsa putkiin kuin lämmitysjärjestelmäänkään. Myyntimies asetteli pöydälle tabletin, jonka näytöllä mollotti suuren pankkiryhmittymän logo. ”Tämä on kumppanimme. Eikö teistä nyt tunnukin luotettavalta”, myyjä kysyi.
Myyntipuheessa luvattiin avaimet käteen -remontti. Onnistuneita projekteja esiteltiin ja tehtiin tarjous, josta ei kannattaisi kieltäytyä. Asia piti päättää heti, muuten loistava tilaisuus menisi ohi. Aikaa kilpailuttamiseen ei jäänyt.
Iäkäs mies allekirjoitti paperin, jota myyjä kutsui tarjoukseksi. Pariskunnalle ei jäänyt dokumenttia miehen käynnistä. Ei kotimyyntiasiakirjaa, ei esitettä eikä käyntikorttia.
Miestä alkoi hirvittää. Mihin hän oli oikein laittanut nimensä? Pariskunnan poika tuli apuun, googlasi, meilasi ja soitteli. Hän purki kaupan, jota iäkkään miehen mielestä ei ollut edes syntynyt. Miksi mies sitten allekirjoitti paperin? ”Minut aivopestiin”, hän sanoo nyt.
Tarinamme firma on saanut kuluttajaviranomaisilta huomautuksen kotimyyntiasiakirjan puutteellisuudesta tai kokonaan antamatta jättämisestä. Eipä näytä tepsineen. Törkeän painostava myyntitapa näyttää kohdistuvan erityisesti vanhuksiin. Olkaahan varovaisia, älkääkä allekirjoittako mitään, mitä ette ymmärrä tai aivan varmasti halua.