Nyt olisi tarjolla kunnon liikeidea. Näinä startup-yritysten luvattuina aikoina jonkun viisaan kannattaisi perustaa Oy Maine Ab, johon eri alojen päättäjät voisivat turvautua jo ennen päätöksentekoa. Tarvetta palvelulle näyttäisi olevan.
Maineenhallintayritys olisi osannut kertoa ennakkoon AKT:n johdolle, mitä Hilkka Ahteen erottamisesta kesken poliisitutkinnan seuraa.
Finnairin päättäjille maineriskien hallintakonsultti olisi voinut ennustaa, mikä mekkala siitä syntyy, kun johtajien etuja lisätään samaan aikaan, kun työntekijöiden palkkoja leikataan.
Senkin riskienhallinnan asiantuntija olisi osannut kertoa, että Jutta Urpilainen kannattaa kutsua Lapin lumille. Näin pääministeri olisi voinut tiedotustilaisuudessa keskittyä talouspolitiikkaan sen sijaan, että joutui selittelemään valtiovarainministerin kutsumatta jättämistä.
Hyvä maine on tärkeä niin liike-elämässä kuin politiikassakin. Mitään ei voi menettää niin nopeasti kuin maineen. Sosiaalisen median aikakaudella pienimmästäkin virheestä voi syntyä skandaali, joka leviää salamana Facebookissa ja Twitterissä. Sieltä se jatkaa matkaansa pikavauhtia uutissivuille, televisioon, radioon ja lehtiin. Ja skandaali on valmis.
Elämme uutta aikaa, jossa tekemisiään ja sanomisiaan kannattaa harkita entistä tarkemmin. Vaikka kriisi saataisiin hallintaan oikeaoppisesti tunnustamalla virheet ja katumalla, internetin muisti on ikuinen. Kirjoitettu sana on kuin lintu. Kun sen kerran päästää lentoon, sitä ei saa kiinni.