Apu

Ostatko kaupasta rinkeleitä ja texmexiä? Ruokakori paljastaa ikäsi!

Arvaa, onko ilmastonmuutos vaikuttanut nuorten ostoskorin sisältöön! SOK antoi asiakkaidensa ostostiedot tutkijoille. Katso mitä löytyi!
Kuvat Fotolia, Adobe Stock

Ruokakaupassa alle 35-vuotiaat ja yli 65-vuotiaat elävät erittäin erilaisessa maailmassa. Vanhojen ostoskärrystä löytyy rinkeleitä ja silliä. Ikääntyvät ostavat kalan kalana, nuoret kalapuikkona.

– Selvästi huomaa, että yli 60-vuotiaat osaavat tehdä ruokaa alusta lähtien. Kun aloimme kampanjoida kotimaisen kalan puolesta, se on vetänyt lähinnä yli 60-vuotiaita, kertoo johtaja Veli-Pekka Ääri SOK:sta.

Kaupan tutkimuspäivässä julkistettiin tietoja SOK:n asiakasomistajien ostoksista. Tampereen ja Helsingin yliopiston tutkijat ovat päässeet tietoihin asiakkaiden luvalla, ja tutkineet samalla kuluttajien arvoja.

Alle 35-vuotiaat eivät syö – yli 65-vuotiaat syövät

  • Rinkelit
  • Kotikalja
  • Sillit ja silakat
  • Voi
  • Peruna
  • Maito

Alle 35-vuotiaat syövät – yli 65-vuotiaat eivät syö

  • Energiajuomat
  • Texmex
  • Nuudelit
Yli 65-vuotiaat ovat silakkasukupolvea. Suomalaiset ovat ilmoittaneet haluavansa syödä enemmän kalaa, mutta se toteutuu lähinnä senioreiden joukossa.

Suomi nauttii punaista lihaa

Mitä S-ketjun asiakkaat oikeasti ostavat? Kasvissyönti on noussut ihanteeksi, mutta tosiasiassa punainen liha maistuu suomalaisille kautta linjan jokaisessa ikäluokassa. Nuoremman sukupolven maidon juonti menee alas kuin lehmän häntä.

Vanhojen sukupolvi on hiukan lisännyt marjojen, vihannesten ja hedelmien ostamista. He eivät sen sijaan ole innostuneet valkoisesta lihasta eli broilerista eivätkä myöskään palkokasveista. He eivät erityisemmin tankkaa proteiineja.

Ikääntyvät uskovat virallisiin ravitsemussuosituksiin. Heidän mielestään terveellinen ruoka tarkoittaa vähäsuolaista ja rasvatonta. Vanhenevat miehet syövät ruisleipää enemmän kuin naiset. Laktoosittomuus puhuttelee naisia.

Muovipussien menekki on nopeasti laskenut 30 prosenttia, ja seniorit ostavat niitä kaikkein vähiten.

Nuoret kaunistelevat tutkimuksissa

On eri asia, mitä ihmiset sanovat kuin mitä he tekevät. Kaupan ostofakta todistaa, että nuoret eivät syö niin terveellisesti ja eettisesti kuin mitä väittävät. Sen sijaan yli 55-vuotiaiden asenteet ja todelliset ostot vastaavat toisiaan.

Nuoriso esittäytyy suurena ympäristötietoisuuden sukupolvena, mutta käytännössä ympäristö ja vastuullisuus ovat vanhenevan väestönosan sydäntä ja kukkaroa lähellä.

Tuotteita valikoidessaan ikääntyvät ottavat nuoria enemmän huomioon myös terveysvaikutukset ja he arvostavat kotimaisuutta.

Vanheneva väki on kiinnostunut ympäröivästä yhteiskunnasta, se näkyy heidän arvoissaan. Nuorille tärkeämpää on elämyksellisyys, erottautuminen massasta, normien rikkominen ja muun muassa vartalonmuokkaus.

Alle 35-vuotiaat ovat nuudelisukupolvi.

Trendikkäiden seniorien joukko

Kauppiaat ja yritykset ovat yleensä kiinnostuneet vaihtelunhaluisista kuluttajista, jotka innostuvat uutuuksista.

– Meillä on väärä tapa puhua, että nuoret ovat aina edelläkävijöitä. Se ei ole totuus. Edelläkävijöitä on yhä vanhemmissa kuluttajaryhmissä, senior insight manager Nina Frosterus tutkimusyhtiö Kantar TNS:stä sanoi.

Yksi esimerkki on viime vuosien uutuus, siemennäkkileivät. Ruokatuotteiden suuri maahantuoja Lejos havaitsi, että ikääntyvät naiset olivat trendikkäiden siemennäkkileipien ostajina pioneereja, eivät suinkaan nuoret.

Toinen esimerkki on mehut. Luulisi, että nuoret litkivät mehuja, mutta tosiasiassa keski-ikäiset ja ikääntyneet juovat mehuja päivittäin. 45-vuotiaat haluavat kokeilla uutuusmehuja, 55-vuotiaat nauttivat luomua ja yli 60-vuotiaat juovat mehuja, jotka edistävät terveyttä.

Yli 55-vuotiaiden lempikaupat

Ikääntyvät kuluttajat ovat elämäänsä tyytyväisiä. Juuri nyt yli 60-vuotiaille olennaisimpia tavoitteita ovat tavallinen arki, terveellinen elämä ja hyvä kunto. Tärkeitä asioita ovat myös itsekunnioitus ja hyvät ihmissuhteet. Nuorimmat kuluttajat tavoittelevat ennen kaikkea onnellisuutta, lapsiperheelliset hyvää unta.

Mihin ikääntyneet laittavat rahaa välttämättömien menojen jälkeen? Säästöön pankkitilille, lomamatkoihin ja kodin kunnostukseen. Ulkona syöminen on kasvanut voimakkaasti. Tässä kauppiaat ovat huomanneet kasvavan markkinaraon.

Yli 55-vuotiaat ovat tyytyväisimpiä näihin kauppoihin

1. Prisma

2. Gigantti

3. Alko

4. Tokmanni ja Zalando

6. Sokos ja Suomalainen kirjakauppa

8. Stockmann

9. Verkkokauppa.com

Ikääntynyt sukupolvi on perinteisesti ollut aktiivisia puuhastelijoita, jotka eivät malta olla aloillaan. Nyt alkaa näkyä myös nautiskelu. Yli 60-vuotiaat naiset uskaltavat pysähtyä hetkeksi, rentoutua ja uppoutua sohvalla viihteeseen ja kännykän selailuun.

Vanhempi polvi tosin on rikkonainen joukko. Erittäin ostovoimaisia on hieman alle 30 000. Moni pinnistelee pienellä eläkkeellä.

Tiedot julkistettiin Kaupan tutkimuspäivässä tammikuussa 2020. Vähittäiskaupan tutkimussäätiön selvitys: Ajatukset, odotukset, asenteet – 45-75-vuotiaat kuluttajina (Kantar TNS). Hannu Saarijärvi: Vanhemmat sukupolvet: havaintoja ruoan ostamisen käytännöistä. Veli-Pekka Ääri: Miten kauppa huomioi ikääntyvän asiakkaan. Heikki Karjaluoto: Ikääntyvä asiakas nyt ja huomenna.

Julkaistu: 1.2.2020
Kommentoi »