Autot ja liikenne
Tuulilasi

Ossi Oikarinen Ferrarin varikolta Tuulilasin autotalliin

Ossi Oikarinen Ferrarin varikolta Tuulilasin autotalliin

Ossi Oikarinen on Tuulilasin testaustoiminnan uusi päällikkö. Nyt Ossi kertoo, mistä on kyse.
Teksti Lauri Larmela
Kuvat Kari Kaipainen
Mainos

Sinut tunnetaan Formula Ykkösissä ansioituneena insinöörinä. Mikä ihme sai sinut loikkaamaan autolehtien ja automedian maailmaan?

– Olen aina ollut innokas tarttumaan uusiin haasteisiin, ja tässä oli sopiva sauma. Media on digitaalisen murroksen kourissa, ja tekemistä tosiaan riittää. Nimenomaan autoista tässä on kysymys, ja niistä minä olen aina ollut kiinnostunut.

Formuloiden ja siviiliautojen maailmat ovat todella kaukana toisistaan, eikö niin?

– Kyllä, tuo pitää paikkansa.

Mistä ne yhtymäkohdat sitten löytyvät, eli mitä voit tuoda

– Tuulilasissa testataan autoja vakavalla mielellä, joten erot ammattimaisen autourheilun ja siviiliautojen testauksen välillä eivät välttämättä olekaan niin järisyttävän suuria.

– Annan koko kokemukseni Tuulilasin käyttöön, ja tämä merkitsee sitä, että kaikkia formuloissa tutuksi tulleita toimintamalleja lähdetään nyt soveltamaan Tuulilasin toimintaan.

Kerro konkreettinen esimerkki!

– Menemättä sen enempää yksityiskohtiin voin sanoa, että käymme kaikki Tuulilasissa käytettävät testimenetelmät läpi yhtä tarkasti kuin kyseessä olisi F1-tallin valmistautuminen kauden ensimmäiseen kisaan.

– Testauksessahan on kysymys toistettavuudesta ja standardeista – ei se sen kummallisempaa ole. Se mikä tehdään, pitää dokumentoida ja tarvittaessa toistaa aina vain uudestaan.

– Vain näin syntyy todellista laatua, selvittää Oikarinen.

Jos katsotaan automediaa laajemmin kokonaisena toimialana, miten näet sen merkityksen?

– Automedialla on merkittävä tiedonvälittäjän rooli – ilman oikeaa informaatiota auton ostajat joutuvat helposti hakoteille.

Automedian kentällä on muutama vakiintunut toimija – Tuulilasi yhtenä niistä – ja paljon uusia yrittäjiä. Miten Tuulilasi erottuu kilpailijoistaan?

– Me haluamme olla nimenomaan suomalainen automedia, joka tekee testit Suomessa, suomalaisissa olosuhteissa ja suomalaisille.

– Minun tehtäväni on varmistaa, että teemme työmme paremmin kuin muut, napauttaa Oikarinen.

Tekniikka on ominta aluettasi. Mihin osa-alueisiin pitää mielestäsi kiinnittää huomiota seuraavien viiden vuoden aikana?

– Tulin mukaan Tuulilasiin mielenkiintoisessa vaiheessa, sillä kaikki on nyt tosiaan liikkeessä. Luupin alla ovat uudet polttoaineet ja sähkökäyttö eri muodoissaan.

– Myös kuljettajan rooli on muuttumassa merkittävällä tavalla: jatkossa emme enää välttämättä aja itse, vaan olemme automaattisen järjestelmän osa.

– Eikä pidä missään nimessä unohtaa, että kaikkea uutta tekniikkaa kehitettäessä työn ytimessä on pyrkimys entistä pienempään ympäristön kuormitukseen.

– Lisää mielenkiintoa näihin kysymyksiin tuo se tosiasia, että eri valmistajat kehittävät tuotteitaan eri tahtiin ja erilaisten perusratkaisujen pohjalta.

– Tuulilasin tehtävänä on avata tätä maailmaa ja kertoa, mitkä uudet tekniset ratkaisut soveltuvat parhaiten juuri Suomen olosuhteisiin.

Tuulilasi on tunnettu nimenomaan lehtenä, mutta nyt lähdetään ihan uusille urille – vai mitä?

– Kyllä. Tulevaisuudessa meillä on lähtökohtana, että tuotamme parasta ja kiehtovinta autoalan sisältöä kaikkiin julkaisukanaviin.

– Haluamme tarjota autoista kiinnostuneille suomalaisille liikkuvaa kuvaa, joka on tasoltaan aivan omaa luokkaansa.

– Ensi vuonna näette Tuulilasin, joka on kovalla sykkeellä toimiva, kiehtova uutismedia. Lehteä, nettiä ja siihen sisältyviä videoita on turha yrittää väkisin erottaa toisistaan, vaikka välineet ovatkin luonteeltaan erilaisia, summaa Oikarinen.

Sinut tunnetaan ennen kaikkea F1-asiantuntijana. Miltä ensi kausi näyttää?

– Paha sanoa vielä tässä vaiheessa, mutta toivotaan, että tiimien väliset voimasuhteet tasoittuvat – eihän se ole kivaa, että yksi jengi jyrää muut, kuten tänä vuonna kävi.

– Lisää mielenkiintoa sarjaan tuo se, että Honda tulee jälleen mukaan, nyt McLarenin moottoritoimittajana.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Julkaistu: 8.12.2014