Apu

Opettele istumaan vähemmän



Opettele istumaan vähemmän

Vältä istumista ja pysyt paremmassa kunnossa.
Teksti Apu-toimitus
Kuvat Fotolia

Istumista ja paikallaanoloa koetetaan nyt vähentää  jopa sosiaali- ja terveysministeriön kansallisella suosituksella. Suomalaisaikuiset istuvat, makaavat tai seisovat paikoillaan yli 75 prosenttia valvomisjastaan – nuoret ja lapset liki yhtä paljon, eikä se ole terveellistä. Säännöllinen liikuntakaan ei kumoa runsaasti istuvan terveysriskejä.

Paikoillaan viihtyminen lisää sydän- ja verenkiertosairauksia, tyypin 2 diabetesta, masennusta, syöpiä sekä hengitys-, tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia ja kuolemanvaaraa. Ylipaino vaanii ja unen häiriötkin ovat yleisiä. Myös etenkin iäkkäiden miesten kaatumisriski kasvaa sitä enemmän, mitä enemmän he päivässä istuvat.

Arkea tulisi suosituksen mukaan muuttaa nykyistä aktiivisemmaksi: Vältä istumista ja paikallaanoloa aina, kun vain mahdollista. Pidä taukoja, kävele tai pyöräile ainakin osa työmatkoistasi, seiso osa juna- tai bussireissuista.  Lyhyenkin pysäkinvälin kävelystä voi kertyä kolme kilometriä viikossa. 

Kehitä työtapojasi entistä aktiivisemmiksi ja monipuolisemmiksi ja vaihtele asentoja ja toimintatapoja. Käytä portaita aina, kun voit. Nouse kotona sohvalta kerran pari tunnissa. Lue lehteä, pidä kahvitauko, syö ja katsele telkkarin tai tietokoneen ruutua myös seisten. Vaikka et kuntosi vuoksi kykenisi nousemaan, pienikin ylä- tai alaraajojen ja kehon liikuttelu on hyödyllistä. 

Lähde: Istu vähemmän – voi paremmin! Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseen. Julkari.fi

Julkaistu: 16.7.2015