Tuulilasi

Opelin uusi Insignia Grand Sport on iso ja näyttävä – neliveto kuin Focus RS:stä

Opelin uusi Insignia Grand Sport on iso ja näyttävä – neliveto kuin Focus RS:stä

Opel on julkistanut toisen sukupolven Insignian. Julkistuksen yhteydessä auto on saanut myös lisänimet Grand Sport.
Teksti Max Lange
Kuvat Opel
Mainos

Ensimmäisen sukupolven Insignia esiteltiin vuonna 2008, jolloin se korvasi vanhat Vectran ja Signumin Opelin mallistossa. Yhdeksän myyntivuoden aikana ensimmäisen sukupolven Insigniaa on ehditty myydä jo 900 000 kappaletta ympäri maailman.

Edellinen Insignia oli muotoilultaan tyylikäs auto, mutta sen luokan ykköspaikan valtikan hankkimista haittasivat mm. ahtaat takatilat sekä todella suuri omamassa tämän kokoluokan autoon. Opel onkin pyrkinyt korjaamaan uuden Insignian kanssa näitä heikkouksia. Uutuuden akseliväliä on kasvatettu peräti 92 mm, ja painokin on pudonnut hieman mallista riippuen peräti 175 kilolla!

Pidennetyn akselivälin ja uuden pohjarakenteen myötä Opel lupaa, että auton sisätilat ovat kasvaneet tuntuvasti edeltäjään nähden. Venytetty akseliväli on Opelin muotoilijoiden mukaan mahdollistanut auton linjakkaat, melkein coupémaiset muodot. Auton kokonaispituus on kuitenkin lisääntynyt vain 67 millillä. Uutuudella on pituutta nyt kolme milliä vajaa 4,9 metriä.

Insigniaa on tarjolla myös täysin uusi nelivetojärjestelmä, joka muistuttaa logiikaltaan Ford Focus RS:n toteutusta. Taka-akselilla sijaitsevan perinteisen tasauspyörästönlukon sijaan taka-akselilla sijaitsee sähköisesti ohjattu monilevykytkin, joka voi ohjata vääntöä kummallekin takapyörälle erikseen. Mutka-ajossa järjestelmä lisää vääntöä ulkoiselle takarenkaalle, mikä vähentää aliohjausta.

Lisäksi Insigniaan on tarjolla uusi kahdeksanportainen automaattivaihteisto, joka lisännee auton hienostuneisuutta tuntuvasti nykyisestä. Moottoripaletista Opel on toistaiseksi hyvin vaivihkainen, mutta se lienee hyvin samanlainen kuin edeltäjässään.

Uuden Insignia Grand Sportin esittely suurelle yleisölle tapahtuu keväällä 2017 Geneven autonäyttelyssä.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 7.12.2016