Tuulilasi

Opelilta tuhdisti lisäinfoa uudesta GT X Experimentalista



Opelilta tuhdisti lisäinfoa uudesta GT X Experimentalista

Opel on julkistanut uuden konseptiautonsa, Opel GT X Experimentalin, joka antaa vihjeitä tulevista Opel-malleista. Muun muassa keulan visiirimäinen ”Opel Vizor” kuuluu olennaisesti merkin uuteen ilmeeseen.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Opel

Opelin arvoja German, approachable ja exciting heijastava GT X Experimental on täyssähköauto, ja se edustaa kaikkien Opel-mallien sähköistämistä vuoteen 2024 mennessä.

Opel tarjoaa kurkistuksen merkin tulevaisuuteen uudella brändikonseptillaan. Opel GT X Experimental on 4,06 metrin pituinen, 5-ovinen, täyssähköinen kompakti kaupunkimaasturi ja täynnä innovatiivisia ideoita. GT X Experimental tiivistää Opelin arvot ja vision ja antaa vihjeitä Opel-mallien tulevaisuudesta. Yhtiö kertoi terävöittävänsä profiiliaan PACE!-strategiasuunnitelman julkistuksessa viime vuoden marraskuussa. GT X Experimental on tämän prosessin ensimmäinen näkyvä tulos.

”PACE!-suunnitelmamme mukaisesti meillä on hyvin selkeä näkemys, miten Opelin tulevaisuudesta tehdään menestyksellinen. Arvojemme – German, approachable, exciting – määrittämän vahvan identiteetin painottaminen on kiinteä osa palatessamme kestävän menestyksen polulle. Konseptimallimme näyttää, miten nämä arvot heräävät eloon tulevissa tuotteissamme. Suunnittelijamme ja muotoilijamme ovat toteuttaneet tämän uudessa Opel GT X Experimentalissa hienosti. Se tarjoaa selkeän käsityksen siitä, mikä on Opelin näkemys liikkumisen tulevaisuudesta”, sanoi Opelin pääjohtaja Michael Lohscheller.

Teknisiä innovaatioita kaikille

Opelin kantavana voimana on jatkuva sitoutuminen uusimpien innovaatioiden tuomiseen kaikkien saataville. Tulevaisuudessa brändi haluaa säilyttää saksalaiset juurensa modernilla ja positiivisella tavalla: Opelin ”Uusi saksalaisuus” nojaa parhaisiin perinteisiin saksalaisiin arvoihin – huippuluokan insinöörityö, aito kiinnostus hyvin rakennettuihin koneisiin, vahva keskittyminen toiminnallisuuteen, laatuun ja luotettavuuteen. Näitä arvoja halutaan rikastuttaa lämmöllä ja avoimuudella.

Opel tiivisti visionsa tulevaisuuden autoistaan vain 4 063 mm pituiseen kaupunkimaasturiin (akseliväli 2 625 mm; leveys 1 830 mm; korkeus sisältäen antennin 1 528 mm): kaupunkimaasturit ovat tällä hetkellä suosituimpia automalleja ja Opel haluaa tehdä niistä entistäkin kiinnostavampia suurelle yleisölle. Edellytyksenä on kuitenkin, että ne ovat taloudellisempia kuin koskaan aiemmin. Siksi Opel GT X Experimental on rakennettu kevyelle arkkitehtuurille, sen ulkomitat ovat kompaktit ja se kulkee kokoaan suuremmilta näyttävillä 17” pyörillä. Noudattaen PACE!-suunnitelman lupausta kaikkien Opel-mallien sähköistetyistä versioista vuoteen 2024 mennessä GT X Experimental on täyssähköauto, jonka teho tulee kompaktista 50 kWh:n seuraavan sukupolven litiumioniakusta, joka ladataan induktiivisesti. GT X Experimental ei teeskentele tarjoavansa täysin autonomista ajamista. Se kuitenkin sisältää 3. tason itsenäisen ajamisen toiminnot ja pystyy selviytymään kaikista ajamisen toiminnoista, mutta kuljettajan on pystyttävä vastaamaan sen pyyntöön ottaa ohjaus.

Opelin muotoilun tulevaisuus

Opelin muotoilujohtaja Mark Adams tiimeineen on kehittänyt kokonaisen filosofian Opelin saksalaiselle muotoilulle. GT X Experimentalissa jokainen toiminto ja jokainen osa on kyseenalaistettu ja tarpeettomat muotoiluelementit on poistettu. Muotoilutiimi kutsuu tätä filosofiaa ”visuaaliseksi puhdistamiseksi”.

Opel GT X Experimentalin vahvaa siluettia korostaa ylä- ja alaosan erottava voimakas grafiikka. Alaosa on maalattu kirkkaan vaaleanharmaalla ja koko yläosa konepeltiä, lasia ja kattoa myöten ovat yönsiniset, lähes mustat. Näiden välillä kulkee vahva Opelin keltainen raita, joka virtaa koko auton mitan vahvistaen muotoa ja dynaamisuutta. Tämä väritys toistaa Opelin perinteistä harmaa/musta/keltainen–värimaailmaa. GT X Experimental toivottaa matkustajat tervetulleiksi tilavalla, esteettömällä pääsyllä takareunasta saranoiduilla ovillaan. Kaikki ovet avautuvat 90 astetta. Kaartuva panoraamatuulilasi/katto ulottuu takaistuimille asti ja lisää valoisuutta ja avoimen tilan tuntua auton sisällä.

Opelin muotoilijat ovat myös halunneet vähentää perinteisiä korin saumalinjoja, jotka ovat välttämättömiä oville ja luukuille. Kaikkien ovien ylempi sauma piiloutuu keltaiseen korostusraitaan ja takaovien yksi sauma on myös takaluukun aukon reuna. Perinteisten elementtien kuten ulkopuolella olevien ovenkahvojen ja taustapeilien pois jättäminen on tehnyt korista puhtaan taustan yllättäville yksityiskohdille kuten peilit korvaaville, keltaiseen raitaan konepellin viereen upotetuille kameroille.

Tämän visuaalisen puhdistuksen vastapainoksi GT X Experimentalin olemusta piristävät muutamat harkitut graafiset yksityiskohdat. Kuljettajan puolen takaoven kynnykseen on kaiverrettu rajattuja kolmioita: yksi niistä sisältää pienen kuusikulmaisen LED-näytön, joka näyttää akun varaustilan. Auton 17-tuumaiset pyörät näyttävät paljon suuremmilta vankkojen, vanteet peittävien kumisten kapselien ansiosta, jotka suurentavat visuaalisesti tummansinisiä renkaita. Vanteen keltainen raita toistaa korin korostusraitaa ja ympäröi sähköistä Opel-logoa, joka pysyy paikallaan pyörän pyöriessä. Kaupunkimaasturin luonnetta korostava suojaverhoilu korin alaosassa antaa GT X Experimentalin vankalle olemukselle karskin ulkonäön.

Compass ja Vizor antavat uuden visuaalisen ilmeen tuleville Opel-malleille

GT X Experimental paljastaa myös uuden teeman tulevien Opel-mallien etu- ja takaosalle ensi kertaa. Auton keulassa ”Opel Compass” järjestää muotoiluelementit Opel-logon leikkaavien akselien mukaan. Tuttu logo on nyt keskiössä enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Konepellin terävä keskitaite edustaa pystyakselia, joka jatkuu Opel-logon alapuolelle. Vaaka-akselin päissä ovat Opelin tutut siivenmuotoiset huomiovalot, jotka säilyvät Opelin kaikissa tulevissa malleissa. Takaosa noudattaa etuosan linjaa ja näyttää puhtaan tulkinnan Opel Compassista, Opel-logon ankkuroidessa vaakalinjan siiven muotoisten takavalojen väliin ja pystysuoran linjan jatkuessa kattoantennista puskurin taitteeseen.

Opel Compassin teemaa ja mahdollisimman puhtaan muotoilun tavoitetta noudattaen Opelin muotoilijat loivat myös uudet Opelin kasvot, jotka ilmaisevat yhtiön edelläkävijyyttä. Moottoripyöräilykypärän visiiristä vaikutteita saanut ”Opel Vizor” on yksi, täydellinen moduuli, joka kehystää tumman pleksin alle kaikki high-tech- ja brändielementit kuten LED-valaistun Opel-logon, joka näyttää auton toimintatilan eri väreissä, LED Matrix -ajovalot, siiven muotoiset huomiovalot sekä avustinjärjestelmien ja autonomisen ajamisen kamerat ja tunnistimet. Elegantti moduuli ulottuu rohkeasti koko auton leveydelle ja sijoittuu heti konepellin alla. Uusi, erottuva Opel Vizor tulee olemaan kaikkien Opel-mallien tunnusmerkki myöhemmin 2020-luvulla.

Sisustus Pure Panelin ympärillä

Opel GT X Experimentalin sisustus noudattaa samaa ”puhtauden” periaatetta. Panoraamatuulilasin/katon ja yhtenäisen sivuikkunan ympäröimän matkustamon virtaviivaisuus kätkee sen sisältämät innovaatiot. Sisustuksen näkyvin piirre on mittaristo, joka on sijoitettu Opel Vizoria jäljittelevään moduuliin nimeltään Opel “Pure Panel”. Yksi leveä näyttö toivottaa kuljettajan tervetulleeksi ja näyttää, miten tämän päivän tuotantomallien useat näytöt, painikkeet ja säätimet voivat muuttua tarpeettomiksi. Pure Panelin kautta kuljettajille on käytössään uusin teknologia ja he saavat tarvitsemansa tiedot, ilman visuaalisesti häiritseviä elementtejä. Muotoilun puhtaus näkyy myös tuuletussuulakkeiden nerokkaassa sijoittelussa. Ne on piilotettu ritilöiden taakse, ja jättävät näin pinnat sileäksi. Pure Panel näyttää myös, miten Opel soveltaa teknologiaa asiakkaiden elämän helpottamiseen. Kojelaudan näytön molemmilla puolilla on pienet näytöt, jotka näyttävät ulkopuolen kameroiden kuvaa. Ohjauspyörän muotoilua on yksin¬kertaistettu ja sen keskiosa toistaa Opel Vizorin muotoa. Samoin kuin pyörissä, keskiön LED-valaistu Opel Blitz pysyy pystysuorassa ohjauspyörän asennosta riippumatta.

Tämä puhdas high-tech-ajatus kattaa koko sisustuksen. Esimerkiksi neljä istuinta näyttävät kelluvan, ja pääntukien alle sijoitetuilla irrotettavilla kaiuttimilla voidaan ottaa ääni mukaan auton ulkopuolelle. Graafiset yksityiskohdat korostavat sisustuksen puhtautta: rajatun kolmion teema toistuu istuimien selkänojissa sekä kaasu- ja jarrupolkimessa.

Opelin konseptiautot ovat esitelleet Opelin tulevaisuutta yli 50 vuoden ajan

GT X Experimentalin nimi muistuttaa Opelin uraauurtavasta konseptimallista, vuoden 1965 Experimental GT:stä – joka oli myös ensimmäinen eurooppalaisen autonvalmistajan koskaan valmistama konseptimalli. X-kirjain korostaa Opelin suunnitelmaa olla yhä enemmän mukana kaupunkimaasturimarkkinoilla: vuonna 2021 jo 40% kaikista myydyistä Opeleista on kaupunkimaastureita.

Vuosikymmenien kuluessa Opel on käyttänyt konseptiautoja tulevaisuutensa muotoilemiseen. Useimpia konseptimalleja ei koskaan tarkoitettu tuotantoon, vaan niiden avulla brändi on asettanut tuleville malleille ohjaavia periaatteita. Tässä suhteessa Opelin kolme viimeisintä konseptimallia ovat johdonmukaisesti ilmaisseet brändin kehitystä. Vuonna 2013 julkistettu Monza-konsepti heijasti Opelin pyrkimystä parempaan taloudellisuuteen (keveys, tilankäyttö, voimalinjat) ja sen ilmaisemiseen sulavassa muotoilussa. Vuoden 2016 GT Concept vei taloudellisuuden seuraavalle tasolle, muotoilun keskittyessä saavutettavuuden, yksin-kertaisuuden ja puhtaiden linjojen ympärille. Tätä on nyt jalostettu edelleen GT X Experimentalissa ja sen brändin arvoihin – German, approachable ja exciting – perustuvassa filosofiassa.

Julkaistu: 23.8.2018