Tuulilasi

Opel paljasti uuden Insignian tehoversion − nimi suoraan 80-luvulta

Opel paljasti uuden Insignian tehoversion − nimi suoraan 80-luvulta

Opel Insignian uuden sporttiversion nimi on GSi. Aiemman sukupolven V6:n sijaan Insignian keulalta löytyy jatkossa kaksilitrainen turbokone.
Teksti Max Lange
Kuvat Opel
Mainos

Insignian uusi tehoversio ei ole poikkeuksellisesti yhtä tehokas kuin edeltäjäsukupolven malli. Vanhan Opel Insignia OPC:n 2,8-litrainen V6 tuotti aikanaan mojovat 325 hevosvoimaa. Nyt uudesta GSi-mallista otetaankin tehoa irti vain 260 hv ja 400 Nm vääntöä. Malli kesyyntyy siis aiemmasta.

Opelin mukaan kuitenkin uusi GSi-malli on peräti 160 kg kevyempi kuin edeltäjä OPC, mikä tarkoittaa hyvää ajo-ominaisuuksille ja myös kierrosajoille. Opel ei kerro tarkkaa kierrosaikaa, mutta toteaa uutuuden olevan Nürburgring Nordschleifella nopeampi kuin vanha OPC-malli.

Opel on myös asentanut Insignia GSi:n Ford Focus RS:stä tutun ja GKN:n valmistaman nelivetojärjestelmän, joka mahdollistaa torque vectoring -toiminnon taka-akselilla. Tämä tarkoittaa, että toiselle takapyörälle voidaan tarvittaessa välittää enemmän vääntöä kuin toiselle. Autolle saadaan myös näin takavetoauton tuntua.

Auton uusi mallitunnus GSi on haettu Opelin historiasta. Ensimmäiset GSi-mallinimen omaavat autot olivat Manta GSi ja Kadett GSi vuodelta 1984. GSi-nimeä on aikanaan nähty myös Astrassa ja Corsassa. Viimeinen GSi-malli oli D-kopan Corsa, jonka tuotanto päättyi 2012.

Insignia GSi esitellään suurelle yleisölle Frankfurtin autonäyttelyssä syykuussa ja Euroopassa sen myynti starttaa lokakuussa 2017.

Julkaistu: 20.7.2017