Tuulilasi

Opel näyttää vilauksen tulevaisuudestaan



Opel näyttää vilauksen tulevaisuudestaan

Saksalainen, saavutettava ja mielenkiintoinen - nämä Opelin tutut arvot ovat vahvasti läsnä yrityksen uudessa brandikonseptissa, joka antaa viitteitä siitä, mihin suuntaan Opelin brandia hienosäädetään tulevina vuosina. 2018 Brand Concept -nimeä kantavaa autoa kuvaillaan sanoilla tunteellinen, itsevarma ja selkeä. Se toimii eräänlaisena kompassina tulevaisuuteen.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Opel

Opelin pääjohtaja Michael Lohscheller kertoi jo strategisen PACE!-suunnitelman julkistuksessa viime marraskuussa, että Opelilla tehdään tiukasti töitä merkin muuntamisessa tehokkaammaksi. Opel haluaa lisäksi vahvistaa ja hienosäätää profiiliaan. Siitä osoituksena Opel julkistaa design-studiollaan suunnitellun Brand Concept -auton, joka näyttää suuntaa brandin tulevaisuudesta.

”PACE!-suunnitelma on kompassimme Opelin kestävään ja menestykselliseen tulevaisuuteen”, kuvailee pääjohtaja Michael Lohscheller. “Tuloksellisuuden ja tehokkuuden kasvattamisen lisäksi PACE!-suunnitelmaan kuuluu Opelin brandin terävöittäminen. Sen takia olen antanut tiimeilleni tehtäväksi luoda konseptiauto, joka symboloi sitä suuntaa, mihin olemme menossa.”

Saksalainen ja helposti lähestyttävä

German, approachable, exciting – nämä kolme brandiarvoa ovat osa jokaisen Opel-mallin DNA:ta ja näin tulee olemaan myös jatkossa. Viimeisten kuukausien aikana Opelin muotoilu-, markkinointi- ja tekniikkatiimit ovat etsineet vastauksia miten näihin brandiarvoihin voidaan parhaiten vastata muotoilulla, teknologioilla ja sillä, miten yritys lähestyy asiakkaitaan. Opelin muotoilujohtajan Mark Adamsin johtama tiimi on tarkastellut Opelin muotoilufilosofiaa ja aikoo hienosäätää sitä luodessaan uusia menestystarinoita Rüsselsheimissa. Ensimmäinen esimerkki siitä, miltä tulevat Opel-mallit näyttävät 2020-luvun puolivälissä, on nyt julkistettu – tosin vielä peitteen suojaamana, mutta kuitenkin paljastaen jo merkittäviä yksityiskohtia.

Yksi muotoilutiimin tavoitteista oli viedä uudelle tasolle se, miten saksalaisuus näkyy tulevaisuuden tuotteissa.

”Uusi saksalaisuus tarkoittaa sitä, että määrittelemme itsemme perinteisiä saksalaisia arvoja laajemmin. Tekninen erinomaisuus, tekniset innovaatiot ja erinomainen laatu ovat meille tärkeitä asioita myös jatkossa. Moderni saksalaisuus on kuitenkin myös paljon muuta. Olemme avarakatseisia ja välitämme aidosti ihmisistä. Asiakkaamme ovat aina ohjenuoramme ja kompassimme kaikessa tekemisessämme, asuivatpa he missä tahansa tai tulivatpa he mistä tahansa”, tiivistää Adams.

Rohkeus ja aitous

Opelin tulevaisuuden muotoilufilosofian kaksi keskeistä peruspilaria on johdettu suoraan tästä uudesta saksalaisuudesta – ne ovat rohkeus ja aitous.

”Opelin muotoilu on tunteellista, veistoksellista ja itsevarmaa. Me luomme jännittävää muotoilua, joka erottuu. Tiivistimme nämä asiat termiin ”rohkeus”. Toinen puoli saksalaista muotoilua on sen selkeys, vaistonvaraisuus ja keskittyminen. Nämä tiivistimme sanaan ”aitous”, selvittää Adams

Nämä avainelementit ovat selkeästi nähtävissä myös Rüsselsheimin Design Centerin viimeisimmässä muotoilututkielmassa – kovasti kiitellyssä GT Conceptissa.

”Voimakkaat mittasuhteet, yksinkertainen mutta veistoksellinen ulkokuori, rohkea grafiikka ja erittäin taitavasti toteutetut yksityiskohdat – valmistelemamme 2018 Brand Concept jatkaa näistä periaatteista, jotka toteutettiin jo GT Conceptissa. On olemassa selkeä jatkumo ja yhtenäinen linja siinä, miten tuomme Opelin arvot esille. Olemme ottaneet monta askelta siitä eteenpäin, ja määritelleet perustaa sille, miltä Opel tulevaisuudessa näyttää. Tämä kaikki puetaan sanoiksi siinä, mitä me kutsumme Opelin kompassiksi”, Adams kertoo.

Opelin kompassissa tulevaisuuden muotoiluelementit kiteytyvät kahteen vahvaan akseliin, jotka kohtaavat Opelin tunnuksessa. Konepellin visuaalisesti kahtia leikkaava vertikaalinen akseli toteutuu rohkeampana. Vaakasuora akseli puolestaan symbolisoi tyypillistä siivenmuotoista ajovaloa, joka on tulevaisuuden Opel-malleissa entistäkin voimakkaampi ja kehittyneempi.

2018 Brand Concept julkistetaan vielä tämän vuoden aikana. Se on ensimmäinen malli, jossa nähdään Opelin kompassin mukaisia muotoiluyksityiskohtia tulevaisuudesta.

Julkaistu: 13.7.2018