Tuulilasi

Onko tässä enää mitään järkeä – sylinterien lepuutus kolmisylinteriseen moottoriin?



Onko tässä enää mitään järkeä – sylinterien lepuutus kolmisylinteriseen moottoriin?

Autoalan alihankkijayritys Schaeffler on harkitsemassa sylinterien lepuutuksen tuomista uusiin kolmisylinterisiin moottoreihin.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Ford

Sylinterien lepuutus on tuttu juttu kalliimmissa automalleissa, joissa on tasakaasulla ajettaessa aivan liian monta sylinteriä tekemässä tyhjää työtä. Tällöin osan sylintereistä lepuuttaminen on fiksua. Myös VW on tuonut sylinterien lepuutuksen hieman pienempään 1.4 TSI-moottoriin.

Schaefflerin mukaan myös kolmisylinterisessä moottorissa sylinterien lepuutus toimii. Tällöin auto liikkuisi vain kahdella pytyllä. Numeroiden mukaan yhden sylinterin lepuuttaminen toisi noin 3 prosentin vähennyksen kulutukseen, kertoo Autoblog.

Kaipa autonvalmistajat haluavat edes sen pienen lisän, jolla polttoaineenkulutusta voidaan pienentää. Jokainen tippa ratkaisee.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 15.7.2014