Tuulilasi

Onko Ford S-Max haluttava tila-auto?

1


Onko Ford S-Max haluttava tila-auto?

Ford terävöittää tila- automallistoaan esittelemällä täysin uuden S-Max- mallin.
Teksti Timo Suomala
Kuvat Timo Suomala

Uusi Ford S-Max uudistuu täysin. Auton ensimmäisen sukupolven nähdessä päivänvalon vuonna 2006, Ford hehkutti mallin olevan tila-auton niille, jotka eivät sellaista halua. Ylisanat eivät olleet täysin katteettomia, sillä S-Max nappasi Vuoden Auto 2007- tittelin. Uutta kolmannen sukupolven S-Maxia tutkiessa tehtaan aiemmat mainoskehut tulevat väkisinkin mieleen. S-Maxin muotoilua voi pitää kokonaisuudessaan onnistuneena ja se ansaitsee kehut.

Muotoilu seuraa melko tarkasti viime vuonna esitellyn S-Max Vignale- konseptin tyyliä. Korimuodot eivät mullista tila-autoilua, mutta S-Maxin pelkistettyjä muotoja terävöittävät pitkät vaakalinjat luovat autolle ylevän ilmeen, jossa on ripaus tervetullutta siroutta. 4,8-metrisen auton A-pilaria on siirretty aavistuksen taemmas, mikä korostaa keulaa. Fordin nykyinen globaali keulailme istuu kokonaisuuteen luontevasti. Autoa kiertäessä joutuu pohtimaan, voiko tila-auto olla aidosti haluttava?

Ratin takana näkymä on varsin tuttua Ford- tyyliä. Keskikonsolia hallitsee kahdeksan tuuman kosketusnäyttö, josta hallitaan SYNC 2- järjestelmää. C-Maxin tavoin mm. ilmastointi, viihdetoiminnot ja navigaattori tottelevat englantia, oikein äännettynä. Hyvän ajoasennon hakemista helpottaa sähköinen ohjauspyöränsäätö. Kuljettajan istuimessa on muistitoiminto, mikä ilahduttaa kuljettajien vaihdossa. Kuljettajan iloksi S-Maxiin on ensi kertaa saatavilla myös lämmitettävä ohjauspyörä, mikä ilmojen kylmetessä lämmittää kirjaimellisesti. S-Maxin varustelu tasot ovat Trend, Titanium ja Titanium Business.

S-Maxin voimanlähdevaihtoehdot ovat bensapuolella uusi, 160- heppainen 1.5 EcoBoost ja pykälää tuhdimpi 2.0 EcoBoost, josta irtoaa 240 hv. 1,5-litraisen parina on kuusivaihteinen manuaalilaatikko. Tehokkaampi tarjoillaan aina kuusivaihteisella automaatilla. Dieselvaihtoehdot muodostavat 2.0 TDCi- moottorin neljä eri tehoversiota: 120, 150, 180 ja 210 hv. Näistä ensimmäinen on aina manuaalivaihteistolla. Keskimmäiset 150 ja 180 hv saa halutessaan myös kuusivaihteisella PowerShift- automaattivaihteistolla. Tehokkain versio on aina automaatti.

Koeajoon saatiin tehokkaampaa tarjontaa edustavat 2.0 EcoBoost (240 hv) ja 2.0 TDCi (180 hv) –moottorit. Vaikka EcoBoost onkin paperilla TDCi:tä tehokkaampi, tuntui dieselin voima selvästi uskottavammalta. Siinä missä EcoBoostin 240 hv antavat kiihdytyksessä kaikkensa huutaen, tuntuu diesel vääntö vetävän vastaavaan suoritukseen puolella voimasta ja äänestä. Molemmat moottoriversiot olivat normaaliajossa hiljaisia. Dieselin olemassaolon havaitsee selvästi vasta yli 3000 kierroksen kohdalla. Tehokkaamman bensan perusteella voi 1,5-litraisen EcoBoostin olettaa vievän kookasta S-Maxia riittävästi eteenpäin, muttei varsinkaan lastattuna liene kiireellisen kuljettajan valinta.

Dieselien keskimmäisiin tehoversioihin tulee saataville myös Kugasta tuttu älykäs AWD- neliveto. Järjestelmä vaihtaa automaattisesti etuvedosta nelivetoon paremman pidon sitä vaatiessa. Tarvittaessa kaikki saatavilla oleva vääntö voidaan ohjata takarenkaille. Nelivedoista 150 heppainen on manuaalilaatikolla. 180 hv:n versiossa yhdistyy kutkuttavasti 400 Nm vääntävä diesel, neliveto ja PowerShift- automaatti seitsemällä jakkaralla. Tällä paketilla hintalappuun kirjataan kilpailijat haastava, noin 54 800 euron lukema.

Se missä uusi S-Max häviää ketteryydessä kompaktimmalle C-Maxille, se voittaa matkustusmukavuudessa. S-Max on pienemmän sisarensa tavoin hiljainen. Alusta on mukavuuspainotteinen.

Suoraan C-Maxin puikoista S-Maxin ratin taakse hypätessä, sähköisesti tehostettu ohjaus tuntuu keskialueelta tunnottomalta. Syheröisen pikkutien mutkaan saa tosissaan kääntää, jotta kookas auto ehtii kääntymään kunnialla. Luonnollisesti nopeuden selvä laskeminen auttaa. Vaikutelma ohjauksesta lievenee ajokilometrien karttuessa ja maantienopeuksissa rento ohjaus rauhoittaa kookkaan auton kulkua. S-Max on varusteltu Torque Vectoring- kaarreajonhallintajärjestelmällä.

S-Max on ensimäinen Ford, johon tullaan tarjoamaan lisävarusteena mukautuvaa ohjausta, joka optimoi ohjausvasteen auton nopeuden mukaan. Taajamanopeudessa ohjauspyörän sähkömoottori täydentää kuljettajan ohjausliikkeitä ja käännökset vaativat selvästi vähemmän ratin pyörittämistä. Astetta korkeammilla nopeuksilla vasteet pidetään nopeina ja ohjaus pysyy tarkempana. Moottoritienopeuksissa järjestelmä puolestaan vähentää ohjauksen herkkyyttä. Järjestelmä laskee tarvittavat ohjausliikkeet ohjauspyörän elektronisen hallintayksikön ja ohjauskulman anturin avulla. Järjestelmän asetuksia voi säätää kojelaudan ja ohjauspyörän painikkeilla. Ohjausvastus- ja vaste säätyvät S-Maxin alustan Comfort-, Normal- ja Sport- asetuksilla. Varuste tulee tarjolle myöhemmin tänä vuonna. 

S-Max tarjoaa miellyttävää matka- ajoa, jota ei verottanut edes koeajoauton19 tuuman vanteille pingotettu 245/45 kokoinen rengastus. Tämän kokoluokan autossa kookas rengaskoko näyttää visuaalisesti tasapainoiselta.

Takapenkit ovat seitsemänpaikkaisessa S-Maxissa tuttuun tyyliin kahdessa rivissä. Molempien takapenkkirivien Easy-Fold- istuimet taittuvat tavaratilasta napin painalluksella tasaiseksi tasopinnaksi. Toinen penkkirivi taittuu kolmessa yhtä suuressa osassa. S-Maxin reipas 2849 mm:n akseliväli tuo matkustustiloihin helpotusta. Toisen istuinrivin jalkatilat säätyvät tarpeen mukaan penkkien pitkittäissäädöllä. Kolmannen penkkirivin tilat ottavat odotetusti selvän voiton Grand C-Maxin tiloista. Silti polvitilan ja istuinkorkeus sopivat parhaitan perheen pienemmille kyytiläisille. Aikuinen ei takimmaisella rivillä pitkää matkaa viihdy. Hilpeä yksityiskohta on takimmaisten istuinten markkinoiden söpöimmät, n. 15 × 15 sentin kokoiset lattiamatot. Takapenkkiläisille on uudistumisen myötä myös omat ilmastointisäätimensä.

Käyttömukavuutta tuovat helmaan asti aukeavat ovet, jolloin autoon voi nousta puntit puhtaina kurakeleilläkin. Mukavuudenhaluisimmille tarjolla on muotoiltavat Active Motion- etuistuimet, joissa on hierontatoiminto. Istuimia voi sekä lämmittä että viilentää.

S-Maxissa on kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, kuljettajan polviturvatyynyt sekä kaikkien istuinrivien sivuturvaverhot. S-Maxissa on ensi kertaa myös toisen penkkirivin sivuturvatyynyt.

Tavaratila on uudessa S-Maxissa viispaikkaisena 700 litraa. Nostettaessa kolmasistuinrivi ylös, pienenee kuljetuskyky 285 litraan. Molemmat takapenkit alastaitettuna tavaratilalla on pituutta 1988 mm. S-Maxiin saa ensi kertaa Hands-Free- takaluukun, joka avautuu heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla.

S-Maxin avustavien järjestelmien lista on nykytrendin mukaisesti pitkä. Autoon saa mm. häikäisemättömät ja mukautuvat led- ajovalot, jalanakulkijoita ja ajoneuvoja tutkailevan törmäyksenestoavustimen, risteävän liikenteen varoittimen ja kaistavahdin. Pysäköinnissä avustavat sekä aktiivinen, rinnakkais- että sivupysäköintiavustimet.

Ford lanseeraa uudessa S-Maxissa myös älykkään nopeuden rajoittimen, joka yhdistää säädettävän nopeudenrajoittimen ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän. Liikennemerkkitunnistin seuraa nopeusrajoituksia  myös karttatietoja hyödyntäen ja varoittaa mikäli säädetty maksiminopeus uhkaa ylittyä. Järjestelmä sallii 10 km/h ylityksen havaitusta nopeusrajoituksesta. Järjestelmä voidaan ohittaa hetkellisesti painamalla kaasua voimakkaasti.

Uuden Ford S-Maxin myynti on alkanut huhtikuussa ja hinnat alkavat 39 238 eurosta (2.0 TDCi 120hv). Nelivetoisen S-Maxin hinnat alkavat 47 847 eurosta (150 hv man.) Suomeen uudet S-Maxit saapuvat heinäkuussa. Samaan aikaan S-Maxin kanssa uusiutuu myös kookkaampi Ford Galaxy.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 8.5.2015