Apu

Nämä 4 vinkkiä vähentävät päästöjäsi – Keskivertosuomalainen tuottaa vuodessa 10 tonnia hiilidioksidia

Nämä 4 vinkkiä vähentävät päästöjäsi – Keskivertosuomalainen tuottaa vuodessa 10 tonnia hiilidioksidia
Päästöjä on vähennettävä, mutta mitä yksi ihminen voi tehdä? Kokosimme asiantuntijoiden avulla muutaman melko helposti toteutettavan vinkin hiilijalanjäljen pienentämiseen.

Ilmastokriisin ratkaiseminen vaikuttaa helposti kaukaiselta puuhalta. Tavallisen kansalaisen keinot maailmanlaajuiseen ilmiöön vaikuttamiseen ovatkin pienet. Oman elämänsä ilmastopäästöjä ja ympäristörasitetta voi silti vähentää, jos haluaa. Kohtuullisiin muutoksiin voi päästä arkea erityisesti mullistamatta.

Hyvä uutinen on, että kun elämää ruuvaa vähäpäästöisempään suuntaan, saa helposti myös terveydellisiä etuja.

Toinen hyvä uutinen on, että tietynlainen järkevä nuukuus ja ylettömän tuhlaamisen välttäminen on osa voittoa. Sellainen elämän malli on tutkimustenkin perusteella iäkkäämmille ikäluokille varsin tuttu.

Sitra: Hiilijalanjälkeä pienennettävä 90 prosenttia

Keskimääräinen suomalainen tuottaa vuodessa ilmastopäästöjä noin kymmentä hiilidioksiditonnia vastaavan määrän.

Vuosi sitten Sitra arvioi, että jalanjäljen on pienennyttävä yli 90 prosenttia vuosisadan puoliväliin mennessä, jotta pysytään kansainvälisessä Pariisin sopimuksessa, jolla ilmaston lämpeneminen yritetään pitää siedettävänä eli noin puolessatoista asteessa.

Se on valtava pudotus, jota ei kukaan kansalainen omin päin voi hoitaa. Tarvitaan siis suuria muutoksia suurissa asioissa, kuten energiantuotannossa, teollisuudessa ja liikenteessä.

Omassa elämässämme suurimmat päästöt tulevat asumisesta, liikkumisesta ja ruokailusta. Keräsimme muutaman vinkin, joiden avulla päästöjä ja ympäristön rasittamista voi vähentää melko helposti. Osaa keinoista voi kokeilla vaikkapa jo ensi viikolla.

1. Laske asunnon lämpötilaa ja vietä suihkussa vähemmän aikaa

Asteen pudottaminen asunnon lämmöstä vähentää myös lämmityskuluja noin viidellä prosentilla. Suihkuttelun vähentäminen voi pienentää hiilijalanjälkeä lämmönlaskua enemmänkin, ainakin jos suihkussa tykkää nykyään lutrata pitkään. Näillä keinoilla hiilijalanjälkeä voi pienentää parhaimmillaan satoja kiloja.

2. Suosi kotimaista kalaa

Vaihda kaksi ateriaa viikossa kotimaiseen kalaan, kuten silakkaan, muikkuun ja särkeen tai kasviksiin, kuten papuihin, herneisiin ja linsseihin. Vähennä juuston syömistä.

Lihaa on suomalaisessa ruokavaliossa myös terveyden kannalta turhan paljon. Tarkkaa ympäristövaikutusta kahden liha-aterian korvaamiselle on vaikea laskea, mutta viime vuonna julkaistun RuokaMinimi-hankkeen mukaan kalaan ja kasviksiin nojaavaan ruokavalioon siirtyminen pudottaisi suomalaisten ruokapäästöjä kolmanneksella.

3. Tarkista sähkösopimus

Jos sähköä kuluu paljon, vaihtamalla sähkön uusiutuvilla – tai ydinvoimalla – tuotettuun sähköön voi pienentää hiilijalanjälkeään satoja kiloja, jopa tonnin.

4. Liiku kävellen tai pyörällä, lennä vähän

Jos viikon viidestä työmatkasta yhden tekee auton sijaan kävellen tai polkupyörällä, hiilijalanjäljestä voi napsaista pois pari sataa kiloa. Toki matkan pituudesta riippuen.

Jokainen omalla lihasvoimalla taitettu kilometri vähentää päästöjä, säästää rahaa ja parantaa kuntoa. Jos vähät lentokilometrit jäävät korona-ajoista tavaksi, hiilijalanjälki pienenee hyvinkin paljon.

Esimerkiksi edestakaisen Thaimaan-lennon päästöt ovat laskentatavasta riippuen 500–1 000 kiloa hiilidioksidia.

Lähteet: WWF:n asiantuntijat Mari Koistinen ja Jussi Nikula, Sitra, Helen ja Syke.

Julkaistu: 29.5.2020
Kommentoi »