Tuulilasi

Nykyistä pidemmät ajoneuvoyhdistelmät käyttöön Suomessa



Nykyistä pidemmät ajoneuvoyhdistelmät käyttöön Suomessa

Suomi aikoo kasvattaa ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituuksia asetusuudistuksella. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan muutokset astuvat voimaan ensi syksynä.
Kuvat All Over Press

Kokeilut yleisesti sallittua pidemmillä ja painavammilla yhdistelmillä käynnistyivät vuonna 2013. Kokeiluista saatujen tulosten pohjalta Suomi aikoo sallia nykyistä pidemmät yhdistelmät koko tieverkolla.

Tarkoituksena on sallia yleisesti kokoluokaltaan kahden pitkän merikontin kuljetukseen soveltuva yhdistelmä sekä nykyistä pidempi puoliperävaunuyhdistelmä. Nykyisillä HCT (High Capacity Transport) -poikkeusluvilla liikennöitävät kahden kontin yhdistelmät ovat yli 30 metriä pitkiä. Muutos sallisi nämä yhdistelmät kaikkien käyttöön 76 tonnin painoisina. Mittojen tarkemmat arvot täsmentyvät valmistelun aikana.

Pidemmät yhdistelmät sallittaisiin lähtökohtaisesti koko tieverkolle. Lisäksi ministeriö kertoo käynnistävänsä lakitason muutoshankkeen nykyistä painavampien yhdistelmien käyttöönottamiseksi. Nykyistä painavammat yhdistelmät sallittaisiin vain rajatulla tieverkolla.

SKAL edellyttää, että pituuden kasvattamisen tekniset yksityiskohdat määritellään yhdessä kuljetusalan kanssa nykyistä kalustoa hyödyntäen. Muutokset asettavat vaatimuksia myös tieverkolle. Tieverkkoa on kehitettävä muun muassa lisäämällä ohitusmahdollisuuksia ja keskikaideratkaisuja, jotta liikenteen sujuvuus ja turvallisuus voidaan taata isompien ajoneuvoyhdistelmien määrän kasvaessa.

”Yhdistelmäpituuksien ja kokonaismassojen kasvattaminen edellyttää tuntuvaa lisärahoitusta myös perusväylänpitoon ja talvitienhoitoon”, toteaa SKAL:in toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Julkaistu: 31.1.2018