Tuulilasi

Norja jyrää sähköautoilun kärjessä



Norja jyrää sähköautoilun kärjessä

Norjan pääkaupungissa Oslossa näkee paljon Tesloja, Nissan Leafeja ja BMW i3 -sähköautoja. Täällä on myös maailman suurin yleinen parkkihalli, joka on täynnä sähköauton latauspisteitä.
Kuvat Nissan

Norja on kiistaton ykkönen sähköautoilussa koko maailmassa. Lähes kolmannes tänä vuonna myydyistä autoista Norjassa on sähköisiä, joko lataushybridejä tai täyssähköautoja. Ensi vuonna osuuden odotetaan nousevan jo 40 prosenttiin.

Lukema on huima, sillä esimerkiksi Iso-Britanniassa myydyistä uusista autoista vain 2 % on sähköautoja.

Norjassa sähköautojen ostajien motiivi on ennen kaikkea taloudellinen. Sähköautoille ei ole maassa tuontitulleja, eikä arvonlisäveroa. Lisäksi hallitus tarjoaa paljon erilaisia kannustimia sähköautojen ostajille. Käyttökustannukset ovat myös edullisia, sillä sähkö on halvempaa kuin polttoaineet.

Sähköautojen omistajat eivät maksa myöskään tiemaksuja muiden autoilijoiden tavoin, myös pysäköinti on ilmaista sähköautoilijoille.

Tukiaisten jatkuminen tulevaisuudessa ei ole kuitenkaan selvää. Valtioneuvosto teki lokakuussa ehdotuksen verovapauden lopettamisesta isoille sähköautoille. Se sai heti lisänimen ”Teslavero”, koska se olisi vaikuttanut vain kahteen Teslan malliin. Maan hallituksen mukaan kalliiden sähköautojen ostajilla olisi varaa maksaa myös jonkinlaista tuontiveroa.

Sähköautojen kannattajien mielestä veromuutos olisi liian nopea ja estäisi uusien suurten sähköisten perheautojen kuten ensi vuonna Norjan markkinoille tulevan Jaguar I-Pacen laajemman myynnin.

"Norjalaiset haluavat ostaa isoja autoja, koska he haluavat mennä vuorille ja mökeilleen”, sanoo maan sähköautojen yhdistyksen pääsihteeri Christina Blu.

Norjan tavoitteena on, että uusien autojen myynnistä 100 % on sähköisiä vuoteen 2025. Silti ei tarkoita, etteikö joitakin veroja tulisi sähköautoilijoillekin.

”Olen tyytyväinen, että Teslaveroa ei tullut, mutta hallituksen tukiaiset tulevat varmasti vähenemään jatkossa. On selvää, että myös sähköauton ostajien tulee maksaa veroa, mutta siirtymä täytyy toteuttaa niin, ettei se estä sähköautojen tuloa yhä enemmän katukuvaamme”, sanoo Liberaalipuolueen varapuheenjohtaja Ola Elvestuen.

Julkaistu: 26.12.2017