Apu

Nivelsairas: Syö hyvin, mutta älä liikaa!

Nivelsairas: Syö hyvin, mutta älä liikaa!

Nivelsairauksissa pätee sama kuin monessa muussakin: lisäravinteiden popsimisen hyödyistä ei ole tieteellistä näyttöä, tai tulokset ovat vähintään ristiriitaisia. Silti osa kokee saavansa niistä apua.
Teksti Apu-toimitus
Mainos

Nivelvaivoihin on etsitty apua eniten glukosamiinista. Glukosamiinisulfaatti on nivelissä luonnostaan esiintyvä aine, jonka määrä vähenee nivelrikkoa sairastavilla. Sen käyttö nivelten rappeutumisen estämiseen ja vaivojen hoitoon on melko yleistä. 

Monissa maissa, myös Suomessa, glukosamiinisulfaatti on määritelty lääkkeeksi, mutta toisaalla se tulkitaan ravintolisäksi. Tutkimusnäyttö sen hyödyistä on ristiriitaista. Suomalaisessa Käypä hoito -suosituksessa on päädytty toteamaan, että glukosamiinin käyttö saattaa lievittää nivelrikkokipua ja parantaa toimintakykyä.

Ortopedi Mikko Mannisen mielestä glukosamiinivalmisteita kannattaa kokeilla. Jos ne auttavat, hyvä niin. Jos nivelvaivat eivät helpotu parissa kuukaudessa, käyttöä ei ole syytä jatkaa. 

– Nivelongelmista kärsivän on tärkeää syödä monipuolista, koko elimistölle terveellistä ravintoa. Vitamiineja ja hivenaineita tarvitaan tietenkin, ja ne saa lautasmallin mukaisesta ruoasta, Mikko Manninen sanoo.

Hän kehottaa kiinnittämään huomiota ennen kaikkea painoon.

– Ylipainon välttäminen on merkittävä tekijä, jota ihminen voi itse säädellä. Painonhallintaan kannattaa hakea apua, jos se ei omin voimin onnistu. Kaiken hifistelyn sijaan tämä on oikeasti 

nivelten hyvinvoinnin kannalta tärkeä asia, Manninen sanoo.

Teksti Leeni Peltonen, kuva Istock

Lue myös:

Pidä nivelistä huolta liikkumalla

Näin hoidat nivelrikon kivuttomaksi

Ortopedi Mikko Manninen: Taltuta niveltulehdus

Kuntoliikunta on oiva lääke nivelkipuun

Julkaistu: 28.12.2017