Tuulilasi

Nissan satsaa peräti 7,7 miljardia Kiinan markkinoille



Nissan satsaa peräti 7,7 miljardia Kiinan markkinoille

Nissan Motor aikoo investoida seuraavan viiden vuoden aikana peräti 60 miljardia Juania eli 7,7 miljardia euroa Kiinan automarkkinoille. Tavoitteena on nousta kolmen suurimman autonvalmistajan joukkoon Kiinassa, joka on maailman suurin automarkkina.
Kuvat All Over Press

Nissan tulee toimimaan Kiinassa yhteistyökumppaninsa Dongfeng Groupin kanssa. Viime vuoden myyntivolyymi Kiinassa oli 1,5 miljoonaa autoa, tavoite vuodelle 2022 on 2,6 miljoonaa autoa.

Nissan aikoo saavuttaa tavoitteen omalla ”Triple One” -strategiallaan. Fokus on sähköautoissa ja Venuciassa, joka on Kiinan markkinoille tehty melko riisuttu perusautobrändi. Lisäksi strategian ytimessä ovat kevyet hyötyajoneuvot sekä rekat.

General Motors ja Volkswagen ovat dominoineet Kiinan automarkkinoita jo parikymmentä vuotta. Kummatkin myivät siellä neljä miljoonaa autoa viime vuonna. Nissan, Toyota, Ford ja Honda ovat kaukana perässä reilun miljoonan auton myynnillä.

”Tavoitteemme on ehdottomasti nousta Kiinan TOP3 autonvalmistajien joukkoon. Meidän on painettava kaasu pohjaan ja oltava aggressiivisia. Jos emme tekisi niin, jäisimme auttamatta jalkoihin, emmekä saisi Kiinasta markkinaosuutta, jonka voimme nyt saavuttaa”, Nissanin Kiinan johtaja Jun Seki sanoi Reutersille.

Kaikkein kriittisin osa Nissanin Kiinan strategiaa ovat sähköautot. Ajatuksena on tehdä 20 sähkömallia, joita olisi tarkoitus myydä vuonna 2022 noin 700 000 vuosittain. Tähän kuuluu sekä täyssähköautoja että Nissanin e-Power tekniikalla varustettuja hybridejä, joissa pieni polttomoottori generoi sähkömoottoriin voimaa.

Julkaistu: 6.2.2018