Tuulilasi

Ensityypit: Nissan Qashqai 1.5 e-Power – Tankilla tavataan

Ensityypit: Nissan Qashqai 1.5 e-Power – Tankilla tavataan
Jos sähköauto ei ole vielä vaihtoehto, löytyy Nissanilta erikoinen sarjahybridi. Qashqai e-Power on täällä ihan kohta.
Julkaistu: 15.8.2022

Muistattehan Opel Amperan? Siitä tuli kaupallinen floppi, vaikka auto valittiin Vuoden Autoksi Euroopassa vuonna 2012. Amperasta teki poikkeuksellisen sarjahybridi-idea, ja nyt Nissan yrittää samalla kaavalla uudelleen. Uutuuden nimi on Qashqai e-Power.

Nissan kertoo avoimesti, että kyseessä on todellisuudessa väliaskel täyssähköautoihin siirtymisessä. Uutta Qashqai e-Poweria ei voi ladata ulkoisesta virtalähteestä, vaan kaikki energia tulee aina bensiinistä. Sarjahybridi-Kassuilijat tapaavat siis jatkossakin tankilla. Pluspuolella houkuttaa riippumattomuus sähköverkosta, sillä monelle arjen todellisuutta on latausmahdollisuuden puuttuminen. Mutta mikä onkaan siis e-Powerin perimmäinen juju?

Se, että e-Power Qashqaita liikuttaa bensanjuonnista huolimatta ainoastaan sähkömoottori. Tehoa jauhaa turboahdettu 1,5-litrainen kolmepyttyinen moottori, jossa on erikoisuutena vielä muuttuva puristussuhde. Sarjahybridien tapaan e-Power-järjestelmässä bensiinimoottoria ei ole lainkaan kytketty vetäviin pyöriin, vaan se ainoastaan lataa nettokapasiteetiltaan pientä, noin 1,8 kilowatin ajoakkua.

Ohjaamo on perustoimiva, ja kuvan Tekna-varustetasossa sisustuksen yleisilme on jo vallan nätti

Nissanilla järjestelmään kuuluu Leaf-sähköautosta tuttu sähkömoottori sekä voimansiirto, joka on integroitu bensiinimoottoriin. Nissan väittää ratkaisun tarjoavan autoon lähes lineaarisen, sähköautoista tutun kiihtyvyyden, mutta ilman huolta toimintamatkasta – bensiinimoottorin pyörittämä generaattori tahkoaa akulle jatkuvasti uutta virtaa niin paljon, ettei se koskaan lopu sähkömoottorilta. Tekniikkaa on ajettu sisään Nissan Notessa jo viitisen vuotta Japanin markkinoilla.

idean ytimessä on sähköauton tapainen ajofiilis, hiljaisuus ja helppo käytettävyys. Ratkaisu on ikään kuin sähköauton säästöversio. Qashqain ohjaustuntuma on perustaltaan oikeaa tietoa pyörien suunnasta antava ja sellaisenaan ihan asiallinen, mutta pienimmissä nopeuksissa palautus ei toimi kovin aktiivisesti. Silti kokonaisuus on passeli ja helposti hallittava. Ajamista voi luonnehtia letkeäksi ja vaivattomaksi. Aivan välitöntä, sähköautomaista kiihtyvyyttä e-Power ei tarjoa, mutta lähelle päästään. Kulkuakin järjestyy riittävästi perusajoja ajatellen, ja niihinhän tämä auto on tehtykin. Lisäksi jarrutuntuma on hyvä, ja yhden polkimen ajo sujuvaa. Jäämme odottelemaan.

Nissan Qashqai 1.5 e-Power

  • Moottori (generaattori) Rivi-3, turbo
  • Iskutilavuus 1 496 cm3
  • Teho 140 kW (188 hv, sähkömoottori) Vääntö 330 Nm Voimansiirto Etuveto, ei vaihteistoa
  • 0−100 km/h 7,9 s
  • Huippunopeus 170 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 5,4 l/100 km
  • CO2-päästöt 122 g/km
  • Mitat Pituus 4 425 mm, leveys 1 835 mm, korkeus 1 625 mm, akseliväli 2 665 mm, tavaratila 436–1447 l, tankki 55 l
  • Omamassa 1803 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 39 250 €, Qashqai-mallisto alkaen 29 500 €

Kenelle?

Qashqai ei ärsytä, jos ei intohimojakaan herätä. Tilojensa puolesta se sopii monenlaisille perheille, ja nyt kun voimalinjavaihtoehdot lisääntyvät, saattaa kiinnostus yhä kasvaa.

3 kommenttia