Tuulilasi

Nissan ei odota isoa kasvua ensi vuonna – vaikka lippulaivamallit jyräävät

Nissan ei odota isoa kasvua ensi vuonna – vaikka lippulaivamallit jyräävät

Nissan Europen myynnin ja markkinoinnin varajohtaja Philippe Saillard myöntää, että yhtiöllä ei ole ensi vuonna Euroopassa valtavia kasvutavoitteita.
Kuvat Nissan
Mainos

Euroopassa hiertää etenkin Brexit – jokaista autonvalmistajaa. Niinpä Nissan odottele ainoastaan 1 % kasvua Euroopassa 2018, Venäjän odotusarvo on 7 %. Myyntiluvissa on toki eroja; Euroopan kappalemyyntinä tuo tarkoittaa 18,4 miljoonaa autoa, Venäjällä 1,8 miljoonaa.

”Brexit on tietty se asia, mikä meitäkin hiertää Euroopassa, Iso-Britannia on kuitenkin volyymilla mitattuna Euroopan ykkösmarkkina-alueemme. Brexit vaikuttaa punnan kurssiin, mikä varmasti vaikuttaa uusien autojen kysyntään. Jo nyt siellä näkyy yksityisen kysynnän romahdus, joten meidän on oltava tarkkoja, mitä myyntikanavia siellä valitsemme”, Saillard sanoo.

”Toinen mysteeri on dieselautot niin Iso-Britanniassa kuin Saksassakin. Luulemme, että dieselien myynti tulee myös laskemaan. Kolmas tärkeä asia on hiilidioksidipäästöjen rajat jotka tulevat vaikuttamaan autojen verotukseen useilla markkinoilla.”

Nissan Leaf on tällä hetkellä erittäin kysytty sähköautomalli, sen uusi versio on tulossa Eurooppaan tuota pikaa.

”Uusi Leaf on tulossa Eurooppaan jo lähiviikkoina. Se tulee olemaan näyteikkuna Nissanin Intelligent Mobility -strategiasta. Autossa on Nissanin uusi semiautonominen ProPilot -ohjelma. Uusi Leaf on esimerkki siitä, millaiseksi haluamme tämän brändin tulevaisuudessa kehittää.”

Myös Nissanin kompakti SUV Qashqai on myynyt Euroopassa rajusti.

“Qashqai on kompaktien SUV:ien ykkönen noin 10 % markkinaosuudella tällä hetkellä, haluamme pysyä crossover-markkinoiden kärjessä edelleen. Kilpailu kovenee tuossa segmentissä koko ajan kovaa vauhtia.”, Saillard sanoo.

Julkaistu: 28.12.2017