Image

Niki Matheson: Tanssin vaikuttavuus elämyksenä on nousussa, vaikka sen rahoitus on selvästi vähäisempää kuin muiden esittävien taiteiden

Niki Matheson: Tanssin vaikuttavuus elämyksenä on nousussa, vaikka sen rahoitus on selvästi vähäisempää kuin muiden esittävien taiteiden
Niki Matheson johtaa Helsinkiin helmikuussa avattavaa uutta Tanssin taloa. Koreografin ja kulttuurituotannon koulutuksen saanut Matheson kertoo, mikä nykytanssissa puhuttaa juuri nyt.
Julkaistu: 21.1.2022

Uuden kulttuurirakennuksen saaminen pääkaupunkiin on aina tapaus. Kenelle Tanssin talo on tarkoitettu?

Ihan kaikille. Tavoitteenamme on luoda kaikille avoin tila, jossa tanssi ja koko sen monimuotoisuus ja eri lajit pääsevät esille mahdollisimman monella tavalla.

Millaista ohjelmistoa on luvassa?

Meillä on neljä ohjelmakumppania, jotka ovat Tero Saarinen Company, Tanssiteatteri Hurjaruuth, Zodiak – Uuden tanssin keskus ja Cirko – Uuden sirkuksen keskus. Heidän tuotantonsa on ohjelmakalenterimme pohjana. Sen lisäksi ohjelmistossa on monia muita Suomessa työskentelevien tekijöiden tuotantoja sekä kansainvälisiä festivaaleja ja vierailuteoksia.

Tuleeko sinne vain nykytanssia vai myös balettia?

Me lähdemme siitä, että kaikki mahdollinen tanssi on kiinnostavaa. Toivomme, että saamme mukaan myös kiinnostavia tapahtumia ja klubeja, joihin voi tulla itsekin joraamaan.

Helsingissä on jo Kansallisbaletti, Aleksanterin teatteri, Stoa ja Savoy. Miksi uutta Tanssin taloa tarvitaan?

Sanotaan näin, että en toivo, että kaikki tanssi olisi vain Tanssin talossa. Tanssi tarvitsee erilaisia tiloja. Toivon että tanssia on yltympäriinsä monissa tiloissa meidän lisäksi.

Miten kuvailisit Tanssin talon arkkitehtuuria?

Toivomme, että Tanssin talosta tulisi uusi spotti tähän rakennustaiteen Helsinki-kuvastoon. Osa tiloista on sovitettu Kaapelitehtaan vanhoihin tehdastiloihin ja osa on uudisrakennuksessa. Suunnittelusta vastaavat Pia Ilonen ILO arkkitehdeista ja Teemu Kurkela JKMM Arkkitehdeista.

Arkkitehtien ajatuksena on ollut, että meren äärelle Kaapelitehtaan yhteyteen rakennettu talo on tarinoilla täytetty kontti, jonka ympärille tulee vaikuttavat leijuvat, tanssin tavoin painovoimaa uhmaavat seinäelementit. On kiinnostavaa nähdä, miten ne toimii eri vuorokauden aikoina.

Mikä on tanssin asema kulttuurin kentällä?

Muihin esittäviin taiteisiin nähden sen rahoitus on selvästi vähäisempää, joten jos ajatellaan arvostusta julkisen rahoituksen kautta, sen asema ei vielä ole se, mikä sen pitäisi olla. Mutta huomioiden sen vaikuttavuuden elämyksenä ja kokemuksena ja taiteen välittäjänä sanoisin että tanssi on nousussa, ehdottomasti.

Mitä tanssitaiteessa on nyt meneillään, sekä highbrow- että lowbrow-genreissä, vai onko niillä enää eroa?

Se jako tuntuu keinotekoiselta. Itselle vieraampi taiteenlaji koetaan helposti etäiseksi ja vain harvoille asiaan perehtyneille tarkoitetuksi, jopa elitistiseksi, mutta kynnys päästä kokemaan taidetta ja kulttuuria omista lähtökohdista käsin ilman ymmärtämisen painetta on matalampi kuin koskaan.

"Tanssi on huikea kanava luovalle ilmaisulle – ja hauskanpidolle, kuten musavideot, mainosklipit ja somen tanssihaasteet osoittavat."
Niki Matheson

Millaiset asiat tanssissa puhuttavat juuri nyt?

Kuten taiteilijat yleensä, niin tanssitaiteilijat ovat hyvin valveutuneita. Teemojen osalta tanssissa näkyy ajankohtaiset poliittiset ja yhteiskunnalliset ilmiöt, kuten globalisaatio, #MeToo, Black Lives Matter, ilmastokriisi. Myös monitaiteiset ja uutta teknologiaa hyödyntävät esitykset ja tapahtumat ovat olleet jo jonkin aikaa tekijöiden kiinnostuksen kohteina.

Street dance uudisti tanssin kielen 50 vuotta sitten. Vieläkö tanssissa keksitään jotakin uutta vai onko kaikki jo nähty?

Ihan varmasti. Maailmassa on niin paljon asioita, joista emme tiedä. Se on vähän sama kuin muodissa, että välillä miettii, että mistä noi tulee. Jotakin löydetään historiasta, mikä informoi taas tämän päivän taiteilijoita. Pidän kiinnostavana sitä, mitä kanavia pitkin jokin uusi ilmiö leviää. Uskon todella, että vielä tulee jotakin. Tanssi on huikea kanava luovalle ilmaisulle – ja hauskanpidolle, kuten musavideot, mainosklipit ja somen tanssihaasteet osoittavat.

Nykyään puhutaan paljon kehopositiivisuudesta. Miten se ilmenee tanssin piirissä, perinteisesti klassisen baletin kaanon on ollut kapea?

Tämä vallitseva kehopuhe tai hyväksyvä suhtautuminen omaan kehoon ja sitä kautta ympäröiviin kehoihin on todella hieno asia. Toivon, että somevaikuttajien ja esimerkkien kautta sitä tulee lisää. Tanssin talon osalta jokainen keho on tanssiva keho. Se on jokaiselle totta ja mahdollista.

Scifi, pelit ja some tarjoavat paljon materiaalia, jossa on utopistisia voltteja ja efektejä. Miten live-esitys pärjää niiden rinnalla?

Live-esityksen kokeminen yhdessä muun yleisön ja elävien esiintyjien kanssa on aina ainutkertainen ja sykähdyttävä kokemus.

Mikä on mieleenpainuvin tanssikokemuksesi: paikka, jossa olet tanssinut tai esitys?

Hauskin oma kokemus on ollut tanssi­karaoke, jota veti eräs kollektiivi Tukholmassa. Siinä toistetaan musavideoiden tanssikohtauksia ja yritetään pysyä kohtausten tahdissa.

Nähdyistä esityksistä vaikutuksen ovat tehneet suurten tähtien, kuten Pina Bauschin ja William Forsythen, näkeminen. Olen viime aikoina nähnyt myös kaksi demoa, jotka ovat Tanssin talon tulevaa Sparks-projektin ohjelmistoa ja aivan mahtavia.

Kommentoi »