Kulttuuri
Apu

Näyttelyarvio: Graffititaiteilijan nimestä syntyy koko maailma

Näyttelyarvio: Graffititaiteilijan nimestä syntyy koko maailma

Graffitit tulivat Taidehalliin.
Mainos

EGSin näyttely Helsingin Taidehallissa on vahvojen värien ja muotojen ilotulitusta. Taiteilija hyödyntää töissään nimeään, joka muotoutuu vaikkapa maailmankartaksi ja pyöreiksi muodoiksi, kuin alkueläimiksi. Upeiden värien ohella erottuu taiturimainen musteen käyttö. Näyttelyssä on myös lasiteoksia.

Töistä on helppo löytää poliittisuutta. Esiin piirtyy Afrikan ja Euroopan välinen raja, joka turvapaikanhakijoidenkin on niin vaikea ylittää. Viestiä alleviivataan teosten nimillä, kuten Europe’s Greatest Shame eli Euroopan suurin häpeä. Toisissa teoksissa taas on käytetty 5000 vuotta vanhasta jäävuorenpalasesta sulatetusta jäästä. Se vie ajatukset väistämättä ilmastonmuutokseen.

Valtava koko seinän peittävä teos vie graffitien alkujuurille, sillä se on tilapäinen ja päälle maalattava, pian näkyvistä katoava. Tekijän virtuositeetista kertoo se, että näyttelystä kerrotaan, että teos tehtiin kolmessa päivässä ilman luonnostelua.   

EGS ei paljasta kasvojaan, mikä ei ole ihme, sillä hän on käyttänyt taitojaan varsin ahkerasti myös laittomiin kohteisiin, kuten rakennusten seiniin. Anonymiteetti ja katutaiteen vienti taidegallerioihin tuo mieleen Banksyn, mutta teoksista yhtäläisyyksiä ei löydy. EGSiä voi muutenkin pitää varsin uniikkina tekijänä kentällään.

EGS: Writing My Diary Helsingin Taidehallissa 25.2.2018 asti.

Kuvat: Taidehalli

Julkaistu: 22.1.2018