Tuulilasi

Nämä miljoonat eivät valtiolle kelvanneet – "hyvin erikoista"

6


Nämä miljoonat eivät valtiolle kelvanneet – "hyvin erikoista"

Romutuspalkkiokokeilussa kuluttajalle olisi maksettu 1 500 euron ylimääräinen alennus uuden auton hankinnan yhteydessä, mikäli tämä tuo samalla kierrätykseen vanhan autonsa.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto, Seppo Sirkka

Kesän aikana liikenne- ja viestintäministeriö valmisteli asiaa koskevan hallituksen esityksen. Kokeilun tavoitteena olisi ollut uudistaa autokantaa, vähentää liikenteen päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta.

Kesällä valtiovarainministeriö asettui kuitenkin yllättäen vastustamaan jo kerran vihreän valon saanutta hanketta. Lopulta romutuspalkkiokokeilu haudattiin eilen hallituksen budjettiriihessä.

 "Romutuspalkkiokokeilu olisi poikinut valtiolle n. 25-30 miljoonaa euroa verotuloja auto- ja arvonlisäveroina. Se olisi vaatinut vastaavasti vain viiden miljoonan euron rahoituksen", snovat Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio ja Autoalan Keskusliitto ry:n toimitusjohtaja Pekka Rissa.

"On hyvin erikoista, että aikoina, jolloin valtio ottaa vuosittain miljardeja velkaa, se ylenkatsoo mahdollisuuden kerätä parikymmentä miljoonaa lisätuloja."

Kauemmas hallitusohjelmasta

Hallitusohjelmassa linjataan, että "autokannan uudistumista nopeutetaan tieliikenteen ilmasto- ja ympäristöhaittojen vähentämiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi."

"Mitä viimeisen kolmen vuoden aikana onkaan tehty: kolme polttoaineveron korotusta, kaksi vuosittaisen ajoneuvoveron korotusta ja kaikin puolin pieleen mennyt autoveron korotus", Autoala summaa, ja jyrähtää, että toteutetuilla toimenpiteillä ajaudutaan yhä kauemmaksi hallitusohjelman tavoitteesta.

"Autokantamme vanhenee, asetettuja päästötavoitteita ei saavuteta, verotulot laahaavat ja liikenneturvallisuus ei parane toivottuun tahtiin", järjestöjen yhteistiedotteessa todetaan.

”Pysyvän lääkkeen kuvattuihin ongelmiin tuo vain autoilun verotuksen remontti”, sanovat Kallio ja Rissa.

Suomessa henkilöautot kierrätetään keskimäärin 20,3- vuotiaina, EU:ssa 15 vuoden iässä, Autotuojien sekä Autoalan Keskusliiton mukaan romutuspalkkiokokeilu olisi tarjonnut tilapäisen, mutta nopean avun autokannan ikää koskeviin haasteisiin.

 Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 29.8.2014