Tuulilasi

Näin paljon maksaa oma sähköauton latauspiste

Näin paljon maksaa oma sähköauton latauspiste

Sähköautojen latauksesta yli 90 prosenttia tapahtuu yksityisissä kiinteistöissä, pääasiassa yöaikaan. Tietoa toimivista kotilatausratkaisuista tarvitaan. Latauslaitteen ja kilowattituntimittarin hinnaksi tulee noin 1 500 euroa.
Kuvat All Over Press
Mainos

Laajasalon Jollaksessa sijaitsevassa Asunto Oy Helsingin Herttuanhovissa on työstetty ohjeistus, kuinka toimitaan, kun sähköjärjestelmän kapasiteettia on nostettava uusia sähköautojen latauspisteitä varten. Taloyhtiön lähes kaikki autopaikat ovat osakkaiden hallinnassa olevia osakkeita. 

”Lopputilanne on se, että lataan ja käytän päivittäin Tesla X -sähköautoani. Homma siis toimii nyt, mutta ensin oli tehtävä pelisäännöt, kuinka toimitaan latauspaikkojen rakentamisen suhteen. Otimme prosessissa huomioon sekä asunto-osakeyhtiölain että muun sääntelyn, ja mielestäni toimimme oikein, vaikka pari osakasta yhtiökokouksessa moittikin hallituksemme toimintaa”, sanoo Herttuanhovin asukas ja hallituksen jäsen Peter Brandt.

Herttuanhovissa Brandt on toistaiseksi ainoa sähköautoilija. Yhtiössä on kolme taloa ja yhteensä 30 asuntoa. Puolilämpimässä autohallissa on 50 autopaikkaa. Yksi on varattu inva-paikaksi ja sitä ei ole myyty, kaikki muut paikat on myyty osakkeina yhtiössä asuville. Jokainen autopaikka on rakennusvaiheessa varustettu auton moottorin ja sisätilan lämmitykseen tarkoitetulla sähköliitännällä.

”Tarinan opetus on se, että kaikki on tehtävä mahdollisimman avoimesti ja läpinäkyvästi. Näin kenellekään ei jää epäselväksi se, että yhtiön energiaa ei varasteta”, Brandt pohtii.

Selkeä prosessi varmistaa osakkaiden yhdenvertaisuuden   

Herttuanhovissa yhtiökokous oli keskustellut latauspisteiden rakentamisesta, mutta ei ollut tehnyt asiasta päätöstä. Kun hallitus sitten antoi yhdelle osakkaalle valtuuden pisteen rakentamiseen, pari muuta osakasta suhtautui asiaan varsin epäluuloisesti. Mitään vahinkoa yhtiölle ei voinut kuitenkaan koitua, kun osakas itse vastasi latauspisteen hankinnasta ja maksaa käyttämänsä lataussähkön kulutusmittauksen mukaan.

”Jos yksittäisen latauspisteen rakentamispäätös pitää viedä aina yhtiökokoukseen, niin se on liian kankea menettely. Aikajänne on liian pitkä, kun varsinainen yhtiökokous on vain kerran vuodessa. Tuskin ylimääräistä yhtiökokoustakaan pelkästään latauspaikka-asian vuoksi koolle kutsutaan. Hallitukselle pitäisi antaa tässä asiassa päätäntävalta”, Brandt sanoo.

Brandt asennutti Tesla X -sähköautolleen Plugit Oy:n toimittaman saksalaisvalmisteisen Keba-latauslaitteen sekä kilowattituntimittarin. Kokonaisuus maksoi noin 1 500 euroa.

”Osakkaiden yhdenvertaisuus tarkoittaa taloyhtiössämme sitä, että latauspisteen rakentaminen onnistuu seuraavallekin, joka sen haluaa ja sitä seuraavalle. Kun sitten ollaan siinä tilanteessa, että taloyhtiön sähköjärjestelmän tekninen kapasiteetti ei enää riitä, niin kaikki sähköautoilijat maksavat yhdessä tarvittavat lisämuutokset.  Muiden osakkaiden sen sijaan ei tarvitse näihin kustannuksiin osallistua. ”

Lähtökohtana yhteiset pelisäännöt 

Myös Herttuanhovin isännöitsijä Sari Rissanen Laajasalon Isännöinti Oy:stä korostaa avoimuuden tärkeyttä väärinkäsitysten välttämiseksi. 

”Asian tuominen keskusteluasiana yhtiökokoukseen olisi hyvä asia, sillä avoimuudella saavutetaan taloyhtiöissä aina parempi lopputulos. Jokaisessa yhtiössä kannattaisi sopia yhtiökohtaiset pelisäännöt sähköautojen latausmahdollisuuksista. Koska sähköautot yleistyvät, olisi hyvä linjata selkeämmin, millä tavalla niitä voitaisiin rakentaa osakkaiden tarpeisiin heidän omalla kustannuksellaan ilman, että yhdenvertaisuutta loukataan. ”

Nykyisen lain mukaan yhtiökokous voi valtuuttaa hallituksen antamaan luvan niille, jotka haluavat rakentaa yksittäisen latauspisteen omalla kustannuksellaan. Valtuutuksessa on otettava huomioon kiinteistön sähköjärjestelmän kapasiteetista aiheutuvat rajoitukset. Yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi kaikilta osakkailta on kysyttävä halukkuutta latauspisteen rakentamiseen. Osakasvähemmistö voi myös saada koolle ylimääräisen yhtiökokouksen, jos se omistaa vähintään 10 prosenttia yhtiöstä.

Ensimmäinen latauspisteiden rakentamispäätös on suositeltavaa tehdä yhtiökokouksessa. Samalla kannattaa myös sopia seuraavia latauspisteitä koskevan päätöksenteon reunaehdot, jos hallitukselle annetaan valtuutus seuraavista latauspisteistä päättämiselle. Yhtiökokouksessa on myös viisasta sopia kustannustenjako siinä tapauksessa, että osakkaiden omalla kustannuksellaan rakentamien latauspisteiden rakentaminen vaatii muutoksia kiinteistön sähköjärjestelmään.

(Lähde: Motiva)

Julkaistu: 22.8.2017