
Oulun yliopistollinen sairaala testaa älypuhelinsovellusta, jolla voidaan tehostaa ja parantaa leikkaushoitoprosessia. Sovellus on tällä hetkellä käytössä lastenkirurgian yksikön potilaiden perheillä ja hoitohenkilökunnalla, mutta sen käyttöä on tarkoitus laajentaa kaikenikäisten leikkauksiin myös kansainvälisesti.
Suomalaisyritys Buddy Healthcaren kehittämä älypuhelinsovellus pyrkii avustamaan leikkaukseen tulevan valmistautumista toimenpiteeseen. Yhtiön mukaan kansainvälisellä tasolla lasten leikkauksista peruuntuu jopa 17 prosenttia viime hetkellä huonon valmistautumisen vuoksi. Leikkaukseen valmistautuminen ontuu, koska sairaalalla ei ole reaaliaikaista tietoa potilaan varautumisesta leikkaukseen eikä mahdollisiin ongelmiin voida siksi puuttua ajoissa. Mahdollinen puhelinneuvonta vie henkilökunnan aikaa, eikä sen avulla välttämättä voida reagoida ajoissa.
Uusi sovellus helpottaa potilaan ja tämän perheen arkea leikkauksen ympärillä sekä tehostaa sairaalan toimintaa. – Sairaalan toiminta tehostuu, kun entistä suurempi osa leikkauksista voidaan toteuttaa suunnitellusti. Hoitohenkilökunnan työpanosta vapautuu varsinaiseen hoitotyöhön, kun puhelintyö vähenee. Lapsiperheet puolestaan voivat odottaa leikkausta levollisemmin, kun älypuhelin ohjaa ja muistuttaa eri vaiheessa tarpeellisista asioista, Buddy Healthcaren toimitusjohtaja Jussi Määttä sanoo. Buddy Healthcaren sovellus oli mukana Kertomalla paranee -hankkeessa. Lähde: Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri
Teksti: Noora Takamäki
Kuva Fotolia