Tuulilasi

Näillä konsteilla PSA aikoo nostaa Opelin voitolliseksi

Näillä konsteilla PSA aikoo nostaa Opelin voitolliseksi

Pitkään tappiollisena vaeltanut Opel on pystynyt pudottamaan kulujaan jo 17 % sen jälkeen, kun PSA Group osti sen viime elokuussa.
Kuvat Opel
Mainos

PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares ja Opelin pääjohtaja Michael Lohscheller ovat ottaneet tosissaan Opelin tervehdyttämisohjelman. Vuoden 2017 viiden viimeisen kuukauden aikana tappiota toki tuli vielä 179 miljoonaa euroa ja tuottomarginaali oli pakkasella 2,5 %. Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana Opel teki tappiota 400 miljoonaa euroa.

Tavaresin mukaan marginaali käännetään 2 % voitolliseksi vuoteen 2020 mennessä.

”Me tiedämme, että pystymme kääntämään Opelin tuloksen voitolliseksi. Onko se helppoa? Ei ole. Jos olisi, joku muu olisi jo tehnyt sen”, Tavares kertoi sijoittajille Automotive Newsin mukaan.

PSA on varannut Opelin tervehdyttämiseen 440 miljoonaa euroa.

”Tämä osoittaa, että me jo investoimme Opelin muutokseen. Tie on pitkä, mutta olemme luottavaisia”, kertoi PSA:n rahoitusjohtaja Jean-Baptiste de Chatillon.

Kuluja karsitaan erilaisilla synergiaeduilla kuten yhteisillä komponenttihankinnoilla. Mediamateriaaleista on karsittu 20 miljoonaa euroa ja informaatioteknologiakuluista 39 %. Uuden sukupolven Opel Corsaan tulee Tavaresin mukaan 40 % vähemmän uniikkeja komponentteja kuin ennen.

Isoimmat kulut ovat silti peräisin Opelin tehottomilta tehtailta. PSA:n muiden brändien tehtaiden tuottavuus on keskimäärin 5 % parempi. PSA onkin jo vähentänyt vuoroja ja jäädyttänyt palkkoja Opelin tehtailla Port Ellesmeressä ja Zaragosassa.

”Haluamme parantaa nimenomaan suoran kaupan tehokkuutta kuluttajille eli ihan perinteisten myyntikanavien on oltava voitollisempia. Olemme tehneet asian Opelille helpommaksi, kaikki tukemme on siinä, että he pystyvät tekemään lisää rahaa. Kun onnistumme siinä, pystymme kokeilemaan kaikkia hauskoja juttuja, mitä Opelin kanssa haluaisimme”, Tavares sanoi.

Julkaistu: 6.3.2018