Image

Muotoilija Hanna Anonen: Hyvä esine pysäyttää

Muotoilija Hanna Anonen: Hyvä esine pysäyttää
Hanna Anonen on 34-vuotias muotoilija ja kuvittaja, jonka työt on noteerattu myös maailman suurissa tyylilehdissä. Toukokuussa Anonen valittiin Vuoden nuoreksi muotoilijaksi.
Julkaistu: 19.9.2021

Tuotannossasi on kattokruunuja, kynttilänjalkoja, säilytysrasioita ja grafiikkaa. Tarkkasilmäiset lukijat ovat huomanneet, että olet tehnyt kuvituksia myös Imagelle. Miten kykenet toimimaan noin laaja-alaisesti?

Kouluttauduin ensin puuartesaaniksi, sitten opiskelin Lahden muotoiluinstituutissa teolliseksi muotoilijaksi ja Aalto-yliopistossa taiteen maisteriksi taideteollisen muotoilun osastolla. Olen aina ollut kynä kädessä tai tekemässä jotakin.

Onko sinulla lahjoja myös muilla aloilla?

En ole esiintyjä. Esimerkiksi karaoke ei ole minun vahvuuteni. Matematiikassa olen ihan ok. Se kai linkittyy jotenkin hahmottamiskykyyn.

Teet tosi epätyypillistä suomalaista muotoilua. Mitä vikaa suomalaisessa muotoilussa on?

Ei siinä varsinaisesti ole mitään pielessä, mutta muotoilun markkinoinnissa on tilaa muutokselle. Siinä, mitä on tarjolla ja mitä ihmiset haluavat kotiinsa. Suomessa on esimerkiksi perinteisesti arvostettu tuotteen alkuperää, mikä on hyvä asia.

Miten uskalsit lähteä tekemään näin erilaista designia?

Oikeastaan maisterin opinnoissa tuli sellainen vapaus. Erilaisten projektien kautta annettiin vastuuta ja mahdollisuuksia kokeilla asioita ennakkoluulottomasti.

Tein 2016 Cocktail-valaisimesta protomalleja, joiden kuvien perusteella sille löytyi valmistaja. Olen siitä todella iloinen, että tuote valmistetaan kokonaan Suomessa. Siinä kiteytyy tyylini muotoilijana ja siitä kaikki lähti liikkeelle.

”Esineeni herättävät mielleyhtymiä. Yritän miettiä niihin rytmistä kiinnostavuutta kokeilemalla mittasuhteita ja värejä. Muodossa pitää olla jotakin katsottavaa, jota silmä voi seurata uudestaan ja uudestaan. ”
Hanna Anonen

Millainen vastaanotto oli?

Cocktail-kattokruunu ei edusta funktionalistista tyyliä mutta pääsi mukaan kansainvälisiin näyttelyihin, ja tuotekuvat siitä lähtivät leviämään hyvin mediassa.

Työsi ovat leikkisiä, hauskoja, ja hyvin veistosmaisia. Ne ovat kuin jostakin sarjakuvien maailmasta. Onko italialainen postmodernismi innoittajasi?

Memphis-tyyli on mielenkiintoista ja inspiroivaa, mutta suunnittelu lähtee itsestä. Visuaalisuus on se lähtökohta, minkä jälkeen ratkaisen tuotteen rakenteen. Teen päätöksiä värein ja muodoin. Tuon sarjakuvavertauksen olen kuullut ennenkin.

Olet saanut paljon mediahuomiota ja tunnustusta. Sinut on palkittu 2013 Grafian Nuori luova -tunnustuksella ja sinulle on myönnetty ruotsalainen arvostettu Formex Nova -palkinto­ehdokkuus 2016. Joko olet törmännyt suomalaiskansalliseen kateuteen?

En ole huomannut!

Miten kuvailisit tyyliäsi?

Esineeni herättävät mielleyhtymiä. Yritän miettiä niihin rytmistä kiinnostavuutta kokeilemalla mittasuhteita ja värejä. Muodossa pitää olla jotakin katsottavaa, jota silmä voi seurata uudestaan ja uudestaan. Mieluummin teen esineen, joka herättää tunteita, kuin esineen, joka on hajuton ja mauton. Kaikkiahan ei voi myöskään miellyttää.

Olet suunnitellut näyttelytiloja ja messuosastoja. Mikä tilasuunnittelussa on vaikeinta?

Projekteissa on suurta vaihtelevuutta materiaalien ja tuotantojen välillä, kun mittakaava on aivan eri. Tuotesuunnittelun ja esinesuunnittelun kohdalla tuotantoteknisiä asioita ja pieniä yksityiskohtia miettii todella paljon. Näyttelyarkkitehtuurissa tilaa voi olla sitten kokonaisen museon verran, ja siinä on tsiljoona eri asiaa, jotka pitää sommitella sinne.

Toivon, että tila on kävijälle elämys ja oma maailmansa. Näyttelytilasta haetaan tuotteelle tukea – että mikä on se tuotteen presenssi siinä tilassa.

Miten sosiaalinen media vaikuttaa muotoiluun?

Tarkoitatko suunnittelijan vai kuluttajien näkökulmasta? Totta kai, jos on tehnyt makeen jutun ja se tuo iloa, niin sitä käytetään mediasisältönä somessa tai kuvitus­kuvana. Hyvä esine on sellainen, joka erottuu ja pysäyttää.

Tuolia voidaan pitää eräänlaisena muotoilijan alter egona. Moni muotoilijalegenda on suunnitellut tuolin. Koska teet oman versiosi?

Pikkutuoli on kyllä ihan oma genrensä.

Suomalainen puinen pikkutuoli on suunniteltu jo aika monta kertaa. Se on haastava. En ole tehnyt sitä vielä. Voisihan se olla ihan mielenkiintoista. Millainen olisi minun tuolini?

Palkintonäyttely pidetään kesällä Galleria A2:ssa. Mitä on luvassa?

Sinne tulee valmistuksessa olevia tuotteita eri vuosilta. Tällä kertaa en vastaa itse tilan suunnittelusta, vaan siitä tulee toisen suunnittelijan näkemys, mikä on mielenkiintoista. Laitoin jo omat toiveeni siitä sinne.

Kuten?

Että siinä tilasuunnittelussa ei käytettäisi vaaleanpunaista.

Keskustelija-palstalla puhutaan kuukauden mielenkiintoisimmista kulttuuriaiheista ja teoksista niiden tekijöiden kanssa.

Kommentoi »