Apu

Muistisairautta voi ehkäistä elintavoilla

1


Muistisairautta voi ehkäistä elintavoilla

Olet kahvilassa ystäviesi kanssa. Keskustelu soljuu, ja kahvikupit kilisevät. Samalla suojaatte, kenties tietämättänne, aivojanne Alzheimerin taudilta kahdella tavalla: sosiaalisilla suhteilla ja kahvinjuonnilla.
Teksti Apu-toimitus

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntijalääkäri Tiia Ngandu luettelee suomalaisille tuttuja elintapasuosituksia: liiku riittävästi, syö terveellisesti, vältä ylipainoa äläkä tupakoi. Useimmiten nämä elintavat liitetään sydän- ja verisuonitautien ennaltaehkäisyyn, mutta tällä kertaa puhutaan Alzheimerin taudista.

– Ympäristötekijöistä on saatu viime vuosina yhä enemmän tietoa. Alzheimerin taudille on löydetty aika paljon samoja riskitekijöitä kuin sydän- ja verisuonitaudeille.

Matalammin koulutetuilla on todettu olevan enemmän muistisairauksia kuin korkeasti koulutetuilla. Syytä ei tiedetä tarkkaan, mutta niitä epäillään olevan kaksi. Matalammin koulutetuilla voi olla huonommat elintavat ja sitä kautta enemmän riskitekijöitä. Toisaalta aivoille vaativa ammatti suojaa muistisairaudelta, sillä jatkuva aivojumppa saattaa ainakin lykätä sairastumista myöhemmäksi.

Aivojumppaa voi harrastaa monella tavoin. Jos ei pidä ristikoiden täyttämisestä, sudokuista tai tietovisoista, voi vaikka opetella uuden taidon. Esimerkiksi uuden kielen opiskelu aktivoi aivoja tehokkaasti.

Liikarasitusta kannattaa kuitenkin välttää, sillä stressi on puolestaan muistisairauksien riskitekijä. Aivot tarvitsevat aktivoinnin lisäksi riittävästi lepoa.

Myös ruokavaliolla on merkittävä vaikutus Alzheimerin tautiin. Tutkimuksissa on todettu, että sairastumiselta suojaa välimerellinen ruokavalio, joka sisältää runsaasti kalaa, kasviksia, hedelmiä ja oliiviöljyä.

Tarkkaa syytä ruokavalion vaikutuksille ei tiedetä, mutta syyksi on epäilty esimerkiksi ruokien sisältämiä antioksidantteja, vitamiineja ja hyvälaatuisia rasvoja. Toisaalta terveellinen ruokavalio vähentää myös sydän- ja verisuonitautien riskiä. Niillä on samojen riskitekijöiden lisäksi pitkälti samat suojaavat tekijät kuin muistisairauksilla.

Suomalaisten iloksi myös kohtuullinen kahvinjuonti on hyväksi. Tutkimuksissa on todettu, että 3–5 kupillista kahvia päivässä vähentää Alzheimerin taudin riskiä 20 prosentilla.

– Tarkkaa vaikutusmekanismia ei tiedetä. Yksi syy voi olla, että kahvi on antioksidanttien lähteenä aika tärkeä suomalaisessa ruokavaliossa.Kofeiini myös stimuloi aivoja lyhytaikaisesti, mutta olisiko sillä pidempiaikaisiakin vaikutuksia?

Ngandu neuvoo tekemään elintapamuutoksia hitaasti ja muuttamaan aina yhden asian kerrallaan. Hitaasti toteutetut muutokset ovat yleensä pysyvämpiä kuin rytinällä repäisty elintaparemontti.

– Mitä aiemmin ennaltaehkäisyn aloittaa, sen paremmin se todennäköisesti auttaa. Toisaalta ei varmaan koskaan ole liian myöhäistä saavuttaa terveyshyötyä. Joissain tutkimuksissa on todettu, että myös sairastuneelle on hyötyä liikunnasta ja terveellisestä ruokavaliosta, Ngandu sanoo.

Teksti Annukka Seppävuori

Julkaistu: 10.3.2016