Tuulilasi

Mitä yhteistä on sähköautolla ja Johanna Tukiaisella?



Mitä yhteistä on sähköautolla ja Johanna Tukiaisella?

Sähköauto sitä, sähköauto tätä. Vastaava tapahtuma polttomoottoriautolle ei ylitä uutiskynnystä tai ylittää sen paikallislehden pikku-uutisena.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho

Sähköauto on kuin Johanna Tukiainen tai Matti Nykänen: jos hänelle/sille tapahtuu jotain, se on jo uutinen. Esimerkiksi kun sähköauto palaa, se on iso uutinen. Kun sähköauto hyytyy tielle ja "aiheuttaa kolarin"*, se on iso juttu – ja sitä luetaan paljon. Vielä isompi uutinen on, jos kyseessä on kallis sähköauto eli käytännössä Tesla.

Teslan palot Yhdysvalloissa vuonna 2013 olivat iso uutinen (klik klik). Olivat, vaikka kukaan ei vahingoittunut. Olivat, vaikka palo ei edes levinnyt matkustamoon. Olivat, vaikka bensiiniauto paloi Yhdysvalloissa 200000 kertaa vuoden aikana. Olivat, vaikka palolle oli selvä syy: autolla oli törmätty kovaa vautia tiellä lojuneeseen esineeseen.

Olennaista on huomata, että Tesla myös teki asialle jotain, vaikka kyse oli marginaalisesta ongelmasta. Nyt akuilla on titaanipanssari – jonka myös vanhat käyttäjät saavat autoonsa maksutta.

Luitko muuten uutisen siitä, että jonkun uusi polttomoottori-Mersu oli syttynyt tuleen kesken ajon? En minäkään olisi huomannut, ellei vaimo olisi repäissyt talteen Länsiväylä-paikallislehdestä, kun arveli että kiinnostaa:

Reviteltiinkö tästä isoja otsikoita ja haastateltiinko asiantuntijoita tai vaadittiinko Mersulta toimenpiteitä? Tai taivasteltiinko, että eikö ole pelottavaa että autossa on mukana 50 litraa tulenarkaa nestettä? Ei. Juttua ei taida edes löytyä verkosta.

Analysoidaan vielä toinen juttu: Taloussanomien Sadan tonnin sähköautossa vakava turvallisuusriski – käytössä Sipilälläkin. Kun lukee jutun, niin oikea otsikko olisi Sadan tonnin sähköautossa oli lievä tietoturvaongelma – Tesla korjasi välittömästi. Auto saatiin sammutettua etänä kävelyvauhdista – kunhan ensin oli päästy fyysisesti ronkkimaan autoa: "Hakkerointi vaati aluksi ethernet-kaapelin kytkemisen autoon. Sen jälkeen auton järjestelmiin pääsi käsiksi etänä." Jos autoon pääsee fyysisesti käsiksi, sinne voi asentaa vaikka pommin – se on helpompaa kuin bittien kanssa näpertely.

Kuten arvostettu Mashable-sivusto asian ilmaisee: As far as cybersecurity is concerned, Tesla seems to be leading the way among automakers.

Vielä yksi esimerkki: Yhdysvalloissa sähköyhtiöllä on pilottiprojekti, jossa kokeillaan sähköauton porrastettua latausta. Vertaa Chicago Tribunen ja Top Gear Suomen uutista aiheesta, joista jälkimmäinen on jo lähellä hörhöblogitasoa. Sähköautojen lataamisen porrastus on järkevä juttu jo kuorman tasaamisen kannalta: jos vasta yhdeksäksi töihin menevien sähköautojen lataus aloitetaan vasta pikkutunneilla, voidaan parhaassa tapauksessa välttää ylimääräisen voimalan käynnistäminen, mikä vähentää kustannuksia ja säästää ympäristöä. "Sähköverkko ei kestä sähköautojen yleistymistä" on muuten ainakin Suomessa myytti. Kyllä kestää, varsinkin jos latauksen ajoitus hoidetaan älykkäästi.

* Tuo uutinen oli muuten melko pahasti pepullaan ennen kuin soitin toimitukseen – omat sitaatit on annettu lapsikatraan perässä juostessa ruotsinlaivalla, mutta ovat ainakin sinne päin ;-).

Julkaistu: 13.8.2015