Tuulilasi

Mitä ihmettä – autonvalmistaja teki luksushuvijahdin: ”Erittäin järkevää”

Mitä ihmettä – autonvalmistaja teki luksushuvijahdin: ”Erittäin järkevää”

Toyota Motorin premium-brändi Lexus on päättänyt korottaa profiiliaan valmistamalla luksushuvijahdin.
Kuvat Lexus
Mainos

Kyseessä on 20-metrinen ”paatti”, jota voi kutsua jo ultraluksukseksi. Siihen on tilaa 15 vieraalle, makuuhuoneita on kolme, kaikissa omat pesutilat. Myös miehistölle on erilliset asuintilat.

Lexuksen varatoimitusjohtaja Shikegi Tomoyama ei paljastanut veneen hintaa, mutta sanoi sen olevan linjassa muiden vastaavien veneiden kanssa. Ja se tarkoittaa noin kolmea miljoonaa dollaria.

Lexukselle kyse ei ole niinkään veneiden myynnistä ja liikevoitoista, sillä markkina on hyvin pieni. Enemmän kyse on mielikuvista ja hiukan nukkavieruksi vaipuneen brändin kilven kirkastamisesta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa Lexus ei ole ollut johtava premium-merkki sitten 2010, se on pudonnut pahasti Mercedeksen ja BMW:n kelkasta. Lisäksi premium-merkkien takana muut autobrändit ovat kuroneet laatuetumatkaa kiinni koko ajan.

”Tämä nostaa Lexuksen luksusmielikuvaa. Mikä olisi enemmän luksusta kuin tuollainen jahti?”, sanoo brändistrategiayrityksen Lividini & Co:n perustaja Jaqui Lividini.

Tutkimusfirma Unity Marketingin omistaja Pamela Danziger on samoilla linjoilla.

”Veneilijähän ei osta venettä, hän ostaa kokemuksia ja elämyksiä. Se on elämäntapa. Ja juuri tässä mielessä Lexuksen venehanke on brändille erittäin järkevä.”

Julkaistu: 14.3.2018