Tuulilasi

Mersun C-sarjan farmarin hinnat alkaen 42 787 euroa – Suomessa syyskuussa



Mersun C-sarjan farmarin hinnat alkaen 42 787 euroa – Suomessa syyskuussa

Mercedes on paljastanut C-sarjan farmarin hinnat ja monia teknisiä tietoja. Edistystä edelliseen sukupolveen on tapahtunut jokaisella osa-alueella.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Daimler

”C-sarjan farmari ei ole ainoastaan äärimmäisen käytännöllinen automalli laajan ja muunneltavan tavaratilansa ansiosta. Se näyttää myös suuntaa oman segmenttinsä turvallisuuden, taloudellisuuden ja mukavuuden parantamisessa”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Dr Thomas Weber korostaa.

Jo aikaisempi C-sarjan farmari on osoittautunut huikeaksi menestykseksi, sillä vuonna 2007 esiteltyä mallia on myyty yli 400 000 kappaletta. Vuonna 2011 C-farmari äänestettiin vuoden yritysautoksi Saksassa. Daimler AG on investoinut C-sarjan tuotantoon kaksi miljardia euroa vuosina 2014–2015, josta yli puolet kohdistuu mallia valmistavaan Bremenin tehtaaseen tämän vuoden aikana.

Mitat: akseliväli 80 milliä pidempi kuin ennen, joustavat istuinjärjestelyt

C-sarjan farmari on kasvanut malliuudistuksessa merkittävästi. Akseliväli on nyt 2840 millimetriä (80 mm), pituus 4702 mm (96 mm) ja leveys 1810 mm (40 mm). Takamatkustajien jalkatilat ovat näin 45 mm aikaisempaa suuremmat. Tavaratila on perusmuodossaan 490 litran (5 l) suuruinen, mutta vetää enimmillään jopa 1510 litraa (+10 l).

Matkustamon muunneltavuus ja käytännöllisyys on lisääntynyt merkittävästi. Takaistuinten selkänojat taittuvat nyt suhteessa 40:20:40 entisen 60:40-jaon sijaan. Autoon saadaan näin erilaisia istuinratkaisuja 2-paikkaisesta aina 5-paikkaiseen versioon saakka. Takaistuinten selkänojat taittuvat sähköisesti alas napin painalluksella. Lisävarusteena on tarjolla automaattinen Easy Pack –takaluukku, johon saa myös hands free –toiminnon.

Moottorit: Jopa 20 prosentin säästöt kulutuksessa, tulossa myös hybridiratkaisuja

C-sarjan farmarin moottorit kuluttavat jopa 20 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin ennen. Eco start/stop-toiminto on vakiovaruste. Nelisylinteristen dieselmoottorien teho vaihtelee 85–150 kW:n (115–204 hv) välillä. BlueTEC-mallit on varustettu SCR-katalysaattoriteknologialla.

Bensiinimoottoreita on niin ikään neljä, joista kolme on neli- ja yksi kuusisylinterinen BlueDirect-voimanlähde. Tehot vaihtelevat 115–245 kW:n (156–333 hv) välillä.

C-farmariin on tarjolla jatkossa myös hybridiratkaisuja. C 300 BlueTEC Hybrid yhdistää nelisylinterisen diesel- ja kompaktin sähkömoottorin, jotka yhdessä tarjoavat 150 + 20 kW:n (204 + 27 hv) tehon. Kulutus jää kuitenkin vain 3,8 litraan/100 km ja CO2-päästöt 99 grammaan/km. Toinen hybridivaihtoehto on plug-in-malli C 350 Hybrid, jossa tehoa on tarjolla 150 + 50 kW.

C-sarjan farmarissa vakiovarusteena on teräsjousitus, jonka vaihtoehtona on Airmatic-ilmajousitus etu- ja taka-akselille. Tällöin kuljettajan käytössä on neljä vaimennustasoa: Comfort, ECO, Sport sekä Sport Plus. Airmaticin ominaisuuksiin kuuluu myös alustan automaattinen tasonsäästö auton painon ja matkustajamäärän mukaan sekä alustan madallus moottoritienopeuksissa.

Rakenne: lähes puolet korirakenteista alumiinia, 65 kilon painonsäästö

49 prosenttia uuden C-sarjan farmarin korista on valmistettu alumiinikomponenteista. Tämä on vähentänyt auton painoa 65 kiloa. Alumiini-hybridirakenteiden hyödyntäminen on merkinnyt haastetta liitosteknologialle, koska terästä ja alumiinia ei voi hitsata yhteen.

Mercedes-Benz hyödyntääkin – ensimmäisenä autonvalmistajana maailmassa – ImpAcT-teknologiaa, jossa osat liitetään toisiinsa ruiskutusteknologialla. Näin saadaan aikaan äärimmäisen lujia ja kevyitä rakenteita. Korin osat liitetään lopuksi toisiinsa servopuristimilla. Teräs- ja alumiiniosien kiinnityksissä hyödynnetään lisäksi itse porautuvia ja kiertyviä niittejä sekä ruuveja.

Koko autontuotannon energiankulutus valmistuvaa ajoneuvoa kohti on vähentynyt yli 30 prosenttia edellisen C-farmarin tuotantoon verrattuna. Suurin tekijä tämän saavutuksen takana on äärimmilleen optimoitu korinmaalausteknologia. Auton katto puolestaan kiinnitetään muuhun koriin nyt ensimmäistä kertaa itse kokoonpanolinjalla.

Varustelu: kaksi keulailmettä, modernit avustus- ja hallintajärjestelmät

Uuteen C-sarjan farmariin on saatavana kaksi vaihtoehtoista keulailmettä: urheilullinen etusäleikkö sekä Exclusive Line –varustetason mukainen etusäleikkö, jolloin Mercedes-tähti on nostettu ylös keulalle. Matkustamon laatu- ja viimeistelytaso ovat tuttuja jo C-sarjan sedanista.

Kojelaudan materiaaleina käytetään aitoa puuta, metallia ja nahkaa, jotka luovat autolle sen tyypillisen dynaamisen modernin ja urheilullisen ilmeen. Kaikkiin varustetasoihin kuuluu 3-puolainen ohjauspyörä, joka on varustettu 12 toimintopainikkeella.

Keskelle kojelautaa on sijoitettu monitoiminäyttö, jonka halkaisija varustetasosta riippuen on joko 7 tai 8,4 tuumaa (17,7 tai 21,3 cm). Keskikonsolista löytyy kätevä tietokoneista tuttu touchpad-kosketuslevy, jota käytetään kirjain- ja numeromerkkien kirjoittamiseen ja auton infotainment-järjestelmän valikkojen ohjaamiseen.

C-sarjassa on myös HUD- eli head-up-display-näyttö, jonka koko on 21 × 7 senttiä. Virtuaalinen, 480 × 240 pixelin tarkkuudella näkyvä kuva muodostuu noin kahden metrin päähän kuljettajan eteen. HUD-kuvassa näkyvät auton nopeus, voimassa oleva nopeusrajoitus, navigointiohjeet sekä auton avustinjärjestelmien välittämät viestit.

Mercedes-Benz esittelee Euroopassa C-sarjan farmarin ja aikaisemmin CLS:n yhteydessä uuden Mercedes connect me –palvelupaketin. Tätä varten autoon on asennettu valmiiksi toimintomoduuli ja SIM-kortti.

Yhteyden kautta tarjolla ovat auton hätäpuheluvalmius sekä huolto- ja matkan keskeytyspalvelut. Vakiovarusteisiin kuuluvat Attention Assist –vireystila-avustin sekä Collision Prevention Assist Plus –törmäyksenestoavustin.

C-sarjan farmarin aloitushinta Suomessa on 42 787 euroa (C 180 T). C 200 T –malli maksaa 44 934 euroa. C-sarjan farmari saapuu Suomen markkinoille syyskuussa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 24.7.2014