Tuulilasi

Mercedes yhä ykkönen saksalaisista premium-brändeistä Kiinassa


Vaikka Kiinan automarkkinat ovat laskussa, se on edelleen tärkeä markkina-alue saksalaisille premium-brändeille. Mercedes on pitänyt tahtipuikkoa Kiinassa.
Kuvat Mercedes

Taantumasta huolimatta niin Mercedes, Audi kuin BMW:kin kasvattivat myyntiään Kiinassa elokuussa. Mercedeksen kasvu viime vuoteen verrattuna oli 13 %, BMW:n 9,4 % ja Audin 2 %. Mercedes myi kuukauden aikana 60 134 autoa, Audi 58 580 ja BMW 56 242 autoa.

Kun lasketaan koko vuoden 2019 myynti, isoin nousija on ollut BMW, jonka myynti on kasvanut vuoteen 2018 verrattuna 16 %, Mercedeksen 4,1 % ja Audin 2,4 %. Myyntiluvuissa Mercedes pitää yhä kärkipaikkaa 464 226 myydyllä autolla, BMW:n myyntilukema on 442 642 ja Audin 427 447.

Mercedeksen etuna on ollut se, että se on laajentanut mallistoaan Kiinassa rakennettujen autojen osalta. Mercedes on valmistanut Kiinassa yhteistyökumppaninsa BAIC:in kanssa ensimmäistä EQC-täyssähköautoaan, pidennettyä versiota AMG A35:stä ja GLB crossoveria.

Autojen valmistaminen Kiinassa on siksi tuottavaa, että silloin ei tarvitse maksaa tuontitariffeja, lisäksi Mercedeksellä on mahdollisuus modifioida autoja paremmin kiinalaiseen makuun sopiviksi.

Julkaistu: 15.9.2019