Tuulilasi

Mercedes panostaa rajusti suunnitteluun

Mercedes panostaa rajusti suunnitteluun

Mercedes-Benz lisää globaalia suunnitteluvoimaansa uudella Advanced Design -keskuksella. Keskus sijoittuu Ranskan ”Silicon Valleyhin” maan etelärannikon Sophia Antipolisiin.
Kuvat Mercedes
Mainos

”Uusi suunnittelukeskuksemme Ranskassa laajentaa systemaattisesti maailmanlaajuista luovien tilojemme verkostoa. Suunnittelukeskustemme kautta olemme kotonamme joka puolella maapalloa ja voimme elää ja työskennellä tulevaisuudessa”, Daimlerin muotoilujohtaja Gorden Wagener määrittelee.

”Jatkossa kiinnitämme entistä enemmän huomiota kestävän liikenteen strategian ja visioiden kehittämiseen sekä kiehtovan asiakaskokemuksen luomiseen. Uusi Advanced Design -keskuksemme on merkkipaalu Sensual Purity -suunnittelufilosofiamme vahvistamisessa”, hän jatkaa.

Uutena kohteena digitaalinen käytettävyys- ja käyttöliittymäsuunnittelu

Ranskan uusi Advanced Design -keskus Côte d’ Azurin alueella lähellä Antibesia on 50 metriä pitkä ja 20 metriä leveä, sylinterimäinen rakennus, joka on sijoitettu keskelle mäntymetsää. Rakennuksen selkeälinjaista arkkitehtuuria määrittävät betoni ja lasipinnat. Rakennuksen ympäri kiertävä lasitus tuottaa sisätiloihin pehmeän, välimerellisen valaistuksen, joka on ihanteellinen olosuhde autosuunnittelijoille ja -muotoilijoille.

Yli 3000 neliömetrin tiloissa työskentelee noin 50 suunnittelijaa, jotka edustavat kaikkia Mercedes-Benzin automuotoilun teemoja alkaen perinteisestä ulko- ja sisätilamuotoilusta ja päätyen digitaaliseen käytettävyys- ja käyttöliittymäsuunnitteluun. Viimeksi mainittu, niin sanottu UI/UX-design on tulossa entistä merkittävämmäksi osaksi autosuunnittelua autonomisen ajamisen sekä ihmisen ja koneen vuorovaikutuksen syvenemisen johdosta.

Uusia työmetodeja

Keskuksessa hyödynnetään uusia työskentelyn ja luovan työn metodeja: hierarkkinen päätöksentekojärjestelmä on ohut, työajat joustavat, etätyömahdollisuuksia on lisätty ja työntekijöitä rohkaistaan itseohjautuvuuteen sekä kansainväliseen verkostoitumiseen digitaaliajan vaatimusten mukaisesti. Pyrkimyksenä on nopeuttaa monimutkaisten asioiden käsittelyaikoja ja eri sovellusten kehitysprosesseja.

”Autoteollisuuden tulevaisuuden tukipilarit – C onnected, A utonomous, S hared&Services sekä E lectric Drive – ovat jo kauan muodostaneet keskeisen osan suunnitteluorganisaatiomme CASE -toimintafilosofiaa. Uudessa toimipaikassamme työskentelemme kuin seismografit: rekisteröimme ja jäljitämme uusia kehitystrendejä ja vaatimuksia digitaalisen ja analogisen maailman välillä ja integroimme näitä ominaisuuksia uusiin ajoneuvoihimme”, suunnittelujohtaja Wagener sanoo.

Mercedes-Benzin uusi Advanced Design keskus sijaitsee tässä suhteessa optimaalisessa paikassa, keskellä Sophia Antipolisin Tiede ja teknologiapuistoa, Ranskan ”Silicon Valleyta”. Vuonna 1970 perustettu tutkimusyhtiöiden muodostama kokonaisuus työllistää 30 000 ihmistä. Yhteensä 2300 hehtaarin alueella toimii 1300 eri yritystä, niiden joukossa esimerkiksi Air France, SAP, Infineon sekä Intel.

Mercedes-Benzillä puolestaan on nyt yhteensä kuusi Advanced Design keskusta viidessä maassa kolmella eri mantereella. Ne työllistävät yhteensä 600 eri alojen ammattiliasta auto ja muotisuunnittelijoista, teollisista muotoilijoista graafisiin taitelijoihin, räätäleihin ja 3D-spesialisteihin saakka.

Ranskalainen yhteys: Emil Jellinek esitteli Mercedes-nimen ensi kertaa

Suunnittelukeskuksen sijoittuminen Etelä-Ranskaan tarkoittaa myös Mercedes-Benzin vahvaa paluuta omille juurilleen, sillä Mannheimin ja Bad Cannstattin lisäksi Nizza on yksi koko merkin syntymisen kannalta olennaisista paikkakunnista.  Nizzassa toiminut liikemies Emil Jellinek myi ja esitteli ”hevosettomia” Daimler-automobiileja Nizzan silmäätekeville lähes 120 vuotta sitten. Nizza oli tuolloin Ranskan ja koko Euroopan ”kuohukerman” tapaamispaikka, erityisesti talvikaudella, ja Jellinekin asiakkaisiin kuului esimerkiksi Rotschildin perhe. Jellinek ei tyytynyt edes tähän, sillä jo vuonna 1901 hän myi Mercedes-autoja myös uuden maailman miljardööreille kuten Rockefellerille, Astorille, Morganille ja Taylorille.

Liikemiesvainunsa lisäksi Jellinek oli vannoutunut kilpa-ajaja. Nizzan suureen autokilpailuun vuonna 1899 hän otti osaa salanimellä Monsieur Mercédès. Nimi oli lainattu hänen tyttäreltään isän henkilöllisyyden salaamiseksi, mutta kilpailusta muodostuikin syntymähetki kokonaiselle automerkille. Jo vuonna 1900 Daimler-autot kilpailivat nimellä Daimler-Mercedes. Maaliskuussa 1901 Nizzan ralliviikolla uudet Mercedes-autot osoittivat todellisen luonteensa ja voittivat neljä ykkös- ja viisi kakkossijaa. Vuonna 1902 Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) rekisteröi ja suojasi Mercedes-tuotemerkin pysyvään käyttöönsä.

Julkaistu: 19.12.2017