Tuulilasi

Mercedes-Benzin raskaat kuorma-autot kasvussa puolen vuoden jälkeen


Mercedes-Benzin yli 16-tonnisten kuorma-autojen markkinaosuus Suomessa nousi vuoden 1. puoliskolla 4,5 prosenttia yhteensä 309 autoon, ja markkinaosuus oli 19,6 prosenttia. Kesäkuussa raskassarjalaisia myytiin 55 kappaletta, ja osuus nousi 20,4 prosenttiin.
Kuvat Mercedes-Benz

Kevyemmissä painoluokissa 6–16-tonnisia on myyty puolessa vuodessa 39 kappaletta (mo. 29,3 %) ja 3,5–6-tonnisia 79 kappaletta (mo. 23,2 %).

Pakettiautomyynnissä tuhannen kappaleen raja rikki

Kuuden kuukauden jälkeen Mercedes-Benzin pakettiautot ovat kotimaan myyntitilastoissa 3. sijalla. Kesäkuun loppuun mennessä pakettiautoja myytiin yhteensä 1077 kappaletta (+9.5 %), ja markkinaosuus oli 12,5 prosenttia. Kesäkuussa uusia pakettiautoja toimitettiin 164 kappaletta.

Mercedes-Benz jatkaa linja-automyynnin kärkimerkkinä

Tammi-kesäkuussa Suomessa rekisteröitiin 84 uutta Mercedes-Benz-linja-autoa, mikä toi 44,2 prosentin markkinaosuuden ja alan selkeän markkinajohtajuuden. Kesäkuussa uusia Mercedes-linja-autoja toimitettiin peräti 19 kappaletta. Setra-linja-autoja on ensirekisteröity tänä vuonna 14 kappaletta (mo. 7,4 %).

Daimler Trucks rikkoi miljoonan moottorin rajapyykin

Mercedes-Benzin Mannheimin tehdas sekä Detroit Diesel Corporation ovat yhteisvoimin rikkoneet miljoonan raskaan, 6-sylinterisen dieselmoottorin tuotantorajan. Daimlerin koeteltua, 6-sylinteristä rivimoottoria valmistetaan 10,7–15,6 litran kokoluokissa ja 240–480 kW:n tehoisina. Moottoria käytetään esimerkiksi Mercedes-Benz Actrosin, Freightliner Cascadian sekä monien Mercedesin ja Setran turisti- ja kaupunkilinja-autojen voimanlähteenä. Daimler Trucksille menestyksekäs moottorituotanto on taloudellisesti erittäin merkittävää, koska moottorin, akseliston ja vaihteiston muodostama voimansiirto muodostaa noin puolet koko kuorma-auton myyntihinnasta.

Julkaistu: 17.7.2018