Tuulilasi

Mercedes-Benzille kaikkien aikojen suurin bussitilaus

Mercedes-Benzille kaikkien aikojen suurin bussitilaus

Berliinin joukkoliikenteestä vastaava Berliner Verkehrsgetriebe (BVG) on tehnyt kaikkien aikojen suurimman yksittäisen tilauksen Mercedes-Benz Citaro -linja-autoista. BVG:lle toimitetaan lähivuosina jopa 950 uutta Citaroa.
Kuvat Mercedes
Mainos

Daimler Busin ja tilaajan solmiman puitesopimuksen mukaan autoista 600 on nivelbusseja ja 350 lyhyttä kaksiakselista mallia.

”Tilaus Berliiniin on jälleen uusi onnistuminen maailman parhaiten myyvältä linja-automallilta. Olen iloinen siitä, että puhdas ja turvallinen Citaro on voittanut pitkäaikaisen asiakkaamme BVG:n luottamuksen – ja on tämän ansiosta myös mukana muuttamassa pääkaupunkimme joukkoliikennettä entistä tehokkaammaksi ja kestävämmäksi”, Daimler Busin johtaja Till Oberwörder kommentoi.

BVG:n tekemä tilaus on luonteeltaan hyvin joustava: tilaaja ei sitoudu ehdottomasti autojen vastaanottamiseen. Tilatut Citarot on varustettu tehokkaalla ja vähäpäästöisellä moottoriteknologialla, joka täyttää viimeisimmät eurooppalaiset päästöstandardit.

BVG: 1400 linja-autoa ja 441 miljoonaa matkustajaa vuodessa

BVG harjoittaa linjaliikennettä 1400 auton voimin kaikkiaan 154 reitillä. Kalustosta noin tuhat autoa on nivelbusseja ja kaksiakselisia linja-autoja, ja noin 300 autoista on Mercedes-Benzejä. Viime vuonna BVG:n bussit kuljettivat yhteensä 441 miljoonaa matkustajaa.

Mercedes-Benzin ja sen edeltäjien linja-automalleilla on pitkät perinteet Saksan pääkaupungissa. Daimler-sukuisia linja-autoja käytettiin Berliinin joukkoliikenteessä jo vuonna 1905 silloisen ABOAG-yhtiön väreissä (Allgemeine Berliner Omnibus Aktien Gesellschaft). Yhtiö oli yksi nykyisen BVG:n edeltäjistä.

Mercedes-Benz Citaro on maailman eniten myyty kaupunkilinja-auto, sillä autoja on myyty yli 50 000 kappaletta. Euroopassa malli on käytössä käytännössä jokaisen maan suurimmissa kaupungeissa. Citaro esiteltiin vuonna 1997 ja 2. sukupolvi 2011. Citaro-mallistoon kuuluvat perinteiset kaksiakselinen ja nivelautomallit, kaupunkikäytön ja pitkän matkan linja-autoversiot sekä matalalattiainen Citaro LE. Citaroon perustuu myös neliakselinen, kuljetuskapasiteetiltaan suuri CapaCity-linja-auto.

Vuonna 2012 siitä tuli ensimmäinen kaupunkilinja-auto, joka täytti Euro VI -päästönormin. Joukkoliikenteen ympäristövaikutusten edelleen pienentämiseen tähtäävät myös Citaron uusimmat kehitysaskeleet: Citaro hybrid sekä täyssähköinen Citaro. Jälkimmäinen esitellään syyskuussa Hannoverin IAA-hyötyajoneuvonäyttelyssä, ja sen sarjatuotanto käynnistyy tämän vuoden aikana.

Julkaistu: 11.5.2018