Mercedes-Benz S 500 – Nuoruuden haave toteutui sittenkin: ”Totesin aikoinaan, että tällainen sitten minullekin joskus”
Minun autoni
Mercedes-Benz S 500 – Nuoruuden haave toteutui sittenkin: ”Totesin aikoinaan, että tällainen sitten minullekin joskus”
Ari Salonen oli tiukka Ford-mies, jonka takaraivossa oli aina tikittänyt ajatus oman ison ässä-Mersun hankkimisesta. Näin unelmasta tuli totta.
12.11.2023
 | Päivitetty 15.11.2023
 |
Tuulilasi

Ari Salonen on kasvanut autoperheeseen.

– Isäni ajoi jokamiesautoilla kilpaa ja vanhempi veljeni harrasti kaikkea, mitä siihen aikaan hienoilla Fordeilla ja jenkeillä saattoi tehdä. Käytiin cruisingeissa Helsingissä ja hänen tallillaan tuli vietettyä paljon aikaa. Veljelläni oli vanhoja W126 S-Mersuja, ja myös isä ajeli W126-korisella omia ajojaan.

Ari oli itse tiukka Ford-mies.

– Minulla oli muutama ykköskorin 3000 V6 Capri, Sierroja, Transiteja ja ykköskorin Granadoita. Ensimmäinen oma Mersuni oli W115-korinen 240 D. Autot vaihtuivat aluksi aika tiuhaan, mutta sitten sitä vakiintui ja rauhoittui, tuli lapsi ja tarvittiin farmariauto ja autojen vaihtoväli piteni… Aika ei enää riittänyt autohommiin samalla tavalla kuin ennen.

Taustalla oli kuitenkin koko ajan tikittänyt ajatus oman ison ässä-Mersun hankkimisesta.

– Ollessani parikymppisenä autofiksausalalla, pääsin ensimmäistä kertaa ajamaan ihan uudella W140 420 SEL-mallilla. Totesin silloin, että tällainen sitten minullekin joskus.

Haave alkoi toteutua hiljalleen.

– Olin aiemmin hankkinut vuosimallin 1991 S 320:n, jolla ajelin enemmän tai vähemmän seitsemän vuoden ajan ilman isompia remontteja. Mutta sitten vuonna 2012 veljeni soitti, että olisi pikkuvikainen S 500 myytävänä. No sehän piti hankkia: ei ollut ensimmäinen auto, jonka ostin näkemättä.

Sukupolvet

”Lapsetkin tykkäävät, kun pääsevät ajelemaan ”Litteellä”, niin kuin he autoa nimittävät. Takakontissa on aina mukana piknik-kamppeet.”

Ari Salonen on aina ollut tiukka Ford-fani, mutta myös Mercedes-Benzille löytyy oma kolonsa hänen sydämestään.
Mercedes-Benzin ohjaamo vuosimallia 1992 – kursailemattoman musta, mutta perusasiat ovat mallillaan.

Luotettavuus

”Isompia remontteja autoon ei ole tarvinnut tehdä. Bensaa tankkiin ja rauhallista ajoa.”

– Auto jäi ensin talliin odottamaan parempia aikoja. Siihen piti vaihtaa joitain osia, muun muassa puskuri ja konepelti. Apumiehen etulokasuojaa en löytänyt miltään toimittajalta, en Suomesta enkä ulkomailta. Viiden vuoden kuluttua koitti oikea aika ja edellisestä ässästä tuli elintenluovuttaja.

– Tätä purettiin ja katseltiin, missä kunnossa paikat olivat. Päätin, että pidetään niin alkuperäisessä kunnossa kuin mahdollista. Auto oli hyvin pidetty, vaikka kilometrejä oli kertynyt 350 000. Kaikki imuovet toimivat, auto kävi moitteetta, sisusta oli ehjä. Eli puskuri, konepelti ja etusiipi maalaukseen Ovaskalle Hyvinkäälle ja sitten autoon kiinni. Tuulitunnelin muovi oli rikkoutunut joskus, ajattelin sen Veholla maksavan paljon, mutta toisin kävi. Kotelo maksoi kolmisen kymppiä ja imuilman putkia ei enää saanut äänenvaimennuksilla, perusversiot maksoivat 16 euroa kappale. Yllättävän edullisesti olen saanut tarvittavat osat haalittua. Paljon osia sain tietenkin elintenluovuttajasta. Bensapumput menivät vaihtoon. Ilmastointi täyttöön ja siitä katsastukseen.

Historia

Mercedes-Benzin W140-malli näki päivänvalon 1991, ja facelift esiteltiin vuonna 1994. Korimalli jäi yhden sukupolven mittaiseksi, W220 astui kuvaan 1998.

Tuplalasit ja imuovet, tietenkin. Kabiini pysyy mukavan hiljaisena.
Auton alla pyörivät Meredes-Benzin alkuperäiset vanteet. Rengaskoko on järkevä.

5,0 l

Vapaasti hengittävän ja 16-venttiilisen veekasin iskutilavuus on tarkalleen 4 973 cm3. Tästä Mercedes-Benzin M119-moottorista valmistettiin myös 4,2- ja 6,0-litraisia versioita.

– Seuraavana kesänä tuli ajeltua noin 1000 kilometriä eri tapahtumissa ja normaalia päiväajoa. Sitten juolahti museorekisteri mieleen, kun ikää oli jo tarvittava määrä. Museotarkastaja tarkasti auton keväällä 2023 ja antoi hyväksytyn tarkastustodistuksen. Nyt auto on museorekisterissä.

– Auto on todella hiljainen, kiitos tuplalasien. Ja vaikka Mersu on painava, tehoa löytyy reilusti. Vaivaton ajaa ja mukava kun nojatuoli. Autoni pitää olla joko iso ja näyttävä, tai pieni ja pippurinen. Kai tässä iässä on sen verran ukkoutunut, että rauhallinen meno on nautittavinta. Ennen oli vauhtia enemmän, mutta nykyisin on tärkeämpää se, miten ajaa, kuin se, kuinka nopeasti ajaa. Mukavinta kuitenkin on se, että voi ajella ja harrastella autoilua, eikä pelkästään rakentaa. Kesäisin tulee käytyä autojen kokoontumisissa sekä Mersukerhon tapahtumissa. Retkijakkarat ja -pöytä löytyvät kontista, jos tulee eteen sopiva piknikpaikka.

Ruokahalu

”Maantiellä tämä menee ihan järkikulutuksella, mutta kaupunkiajossa kulutus onkin sitten jo aika messevää luokkaa.”

Vanha kunnon nappulaviidakko toimii.
Muistia, sitä olla pitää - myös penkeissä.

Innovaatiot

W140-malli on automaailman ensimmäinen sarjatuotantoauto, jossa on sileä ikkunalinja, eli ilman pokkauksia.

Salonen uskoo vahvasti ässä-Mersun säilyttävän arvonsa.

– Tällaisille autoille on oma ostajakuntansa. Hintojen nousuun on vaikuttanut museoiän saavuttaminen, ja museotarkastetut autot ovat luonnollisesti arvokkaampia. Suomeenhan näitä ei paljon uutena myyty, käytettyinä tuontiautoina sen sijaan on runsaasti tuotu jälkeenpäin. Myös tämä yksilö on tuotu Saksasta käytettynä.

Mercedes-Benz S 500 W140 vm. 1992

W140-malliin tehtiin facelift vuonna 1994, ja neljä vuotta myöhemmin oli jo uuden S-sarjalaisen (W220) vuoro.
  • Moottori V8 edessä pitkittäin
  • Iskutilavuus 4 973 cm3
  • Teho 240 kW (326 hv) / 5 700 r/min
  • Vääntö 480 Nm / 3 900 r/min
  • Voimansiirto Takaveto, nelinopeuksinen automaattivaihteisto
  • 0-100 km/h 6,7 s
  • Huippunopeus 250 km/h
  • Kulutus 13,0 l/100 km
  • CO2-päästöt 302 g/km
  • Mitat Pituus 5 113 mm, leveys 1 886 mm, korkeus 1 495 mm
  • Akseliväli 3 040 mm
  • Omamassa 2 000 kg
  • Tavaratila 525 l
  • Tankki 100 l
  • Hinta 5 000–20 000 €
Vapaasti hengittävä 5,0-litrainen M119-V8 tuottaa reilut 320 hevosvoimaa. Venttiilejä on neljä per sylinteri.
Takasiivestä esiin nouseva viiksi auttaa peruutettaessa hahmottamaan auton rajat.

V12 – Mutkia matkaan

Mercedes-Benzin W140-korimallin S-sarjalaisen syntyminen otti oman aikansa, sillä sen suunnittelu oli alkanut jo hyvissä ajoin vuonna 1981. Alkuperäisen esittelyn piti tapahtua syyskuussa 1989. Olivier Boulayn piirtämät ulkoiset muodot lukittiin syyskuussa 1987. Pääsuunnittelija Bruno Saccon mukaan suurimpina vaikuttajina W140:n muotoihin olivat olleet kilpailijat Jaguar XJ40 ja BMW:n E32 7-sarjalainen – molemmat suhteellisen kulmikkaita 80-luvun tuotteita.

Auton markkinoille saamiseen tuli kuitenkin mutkia matkaan, sillä BMW:n vuonna 1986 esittelemä V12-voimanlähde sai Mercedes-Benzin viivästyttämään uuden S-sarjan esittelyä puolellatoista vuodella: myös W140:n keulalle olisi saatava V12-moottori. Jaguarillakin oli sellainen ollut jo pitkään saatavana. Lopputulos oli Mercedes-Benzin uusi 6,0-litrainen V12-moottori (M120), joka saatiin kuin saatiinkin mahtumaan auton keulalle. Autosta tuli valitettavasti huomattavasti edeltäjäänsä kalliimpi, eikä sen myynti sujunut suunnitellusti.

1 kommentti