Tuulilasi

Mercedes-Benz panostaa puhtaisiin dieselmoottoreihin - yhä tärkeä rooli

Mercedes-Benz panostaa puhtaisiin dieselmoottoreihin - yhä tärkeä rooli

Mercedes-Benzin tuotestrategiassa puhtailla Euro 6 -päästönormit täyttävillä dieselmoottoreilla – jotka on varustettu NOx-päästöt minimiin puhdistavalla moninkertaisella pakokaasujen takaisinkierrätyksellä ja SCR-puhdistusjärjestelmällä – on yhä erittäin tärkeä rooli.
Kuvat Mercedes
Mainos

Uusia 4- ja 6-sylinterisiä dieselmoottoreita hyödynnetään esimerkiksi tuoreissa E 200d-, E 220d-, E 350d-, CLS 350d- ja CLS 400d- malleissa, joissa CO2-päästöt jäävät alimmillaan 102 grammaan kilometrillä.

Geneven autonäyttelyssä C-sarjaan puolestaan esiteltiin ensimmäinen ladattava dieselhybridimalli C 300de, jonka CO2-päästöt jäävät alle 50 grammaan kilometrillä.

Polttomoottorivaihtoehtojen rinnalla kehitetään monipuolisesti sähköisiä voimanlähteitä sekä 48 V sähköjärjestelmää. Uuden täyssähkömalliston ensimmäinen tuote, SUV-luokan EQC lanseerataan vuonna 2019.

Kehitteillä on myös vastaava polttokennoauto GLC F-CELL, jonka voimalinjassa hyödynnetään vetypolttokennoa sekä ulkoisesti ladattavaa akkua. Molempien mallien kylmätestejä on ajettu kuluneen talven aikana Ruotsin Arjeplogissa Napapiirin tuntumassa.

Suomen markkinoille F-CELL-polttokennoautoa joudutaan kuitenkin odottamaan vielä tovi, sillä maassamme on toistaiseksi vain yksi vedyn tankkausasema.  Ilman kattavaa tankkausasemien verkostoa vetyautoja ei Suomeen voida tuoda.

Jokaiseen Mercedes-Benz-mallisarjaan on luvassa sähkökäyttöinen versio vuoteen 2022 mennessä. Kaikkiaan sähköautoihin investoidaan lähivuosien aikana noin 10 miljardia euroa.

Julkaistu: 4.4.2018