Tuulilasi

Mercedes-Benz nousi kesäkuussa Suomen viidenneksi suosituimmaksi



Mercedes-Benz nousi kesäkuussa Suomen viidenneksi suosituimmaksi

Mercedes-Benz oli kesäkuussa Suomen viidenneksi suosituin henkilöautomerkki 699 ensirekisteröidyllä autolla. Markkinaosuus oli tasan kuusi prosenttia eli kokonaisen prosenttiyksikön viime vuotta edellä. Koko vuoden 1. puoliskon markkinaosuus on viisi prosenttia 3473 ensirekisteröidyllä autolla.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Mercedes

Malleista suosituimmat ovat E-, C- ja GLC-mallisarjat. Suomessakin valmistettavan GLC:n kysyntä on tänä vuonna kasvanut 72,6 prosenttia kaikkiaan 604 autoon.

Mercedes-Benzin yritysmyynti kasvoi yli 14 prosenttia

Vuoden ensimmäisen puolikkaan jälkeen Mercedes-Benz on maan kuudenneksi suosituin henkilöautomerkki yritysmyynnissä. Kesäkuun loppuun mennessä on ensirekisteröity yrityskäyttöön 1128 uutta Mercedes-Benziä. Tämä on 14,3 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan vuonna 2017. Mercedes-Benzin osuus yritysmyynnistä on 6,6 prosenttia. Kesäkuussa ensirekisteröidyistä autoista yritysautoja oli 263 kappaletta.

Tähtimerkki on yhä kovaa valuuttaa taksikaupassa

Mercedes-Benz on edelleen kotimaisen taksikaupan johtotähti 399 autolla ja 30,4 prosentin osuudella kuuden kuukauden jälkeen. Kesäkuussa – ennen heinäkuun taksiuudistusta – takseja ensirekisteröitiin Suomessa kaikkiaan 377 kappaletta. Näistä Mercedes-malleja oli 115, mikä toi edelleen 30,5 prosentin osuuden kokonaismyynnistä. Seuraavaksi suosituinta merkkiä Volkswagenia ja kolmantena olevaa Volvoa on yhteensä myyty puolessa vuodessa 374 kappaletta. Mercedes-Benzin kappalemääräinenkin myynti on lähes viime vuoden tasolla, ja markkinaosuus on noussut 2,3 prosenttia. Maan ehdottomasti suosituin taksimalli on alkuvuonna ollut E-sarja (267 kpl), ja sijalta neljä löytyy Sprinter 53 kappaleen menekillä. Joka viides tänä vuonna ensirekisteröity taksiauto on ollut E-sarjan Mercedes-Benz.

EQC-sähköauton testikausi jatkuu Espanjan paahteessa

Mercedes-Benz EQC -täyssähköauton onnistuneet talvitestit Suomessa saavat jatkoa kesän aikana Espanjassa, jossa lämpötilat nousevat aina 50 asteeseen saakka. Näissä olosuhteissa testataan esimerkiksi matkustamon ilmastoinnin tehoa, latausteknologiaa sekä akun jäähdytyksen toimintaa.

”Talvikauden testit 35 asteen pakkasissa onnistuivat hyvin ja luotamme nyt siihen, että kesätestien jälkeenkin olemme täysin aikataulussa sarjatuotannon aloittamista varten”, EQC:n pääinsinööri Michael Kelz sanoo.

Espanjan kuiva lämpö on kova haaste esimerkiksi akun kestävyydelle ja akun jäähdytyspiirille, jolta vaaditaan näissä oloissa maksimaalista tehoa ja luotettavuutta. Toinen varmistettava asia on ilmastoinnin toiminta: aiheuttaako jäähdytyskompressorin jatkuva käyttö ylimääräistä ääntä matkustamossa? Espanjassa testataan myös kuljettajaa avustavien järjestelmien toimintavarmuutta: tunnistaako auto kansalliset, hieman muista maista poikkeavat liikennemerkit, tietullipisteet sekä nopeusrajoitukset.

Julkaistu: 3.7.2018