Tuulilasi

Mercedes-Benz GLC F-CELL-lataushybridi - voimanlähteinä vetypolttokenno ja litiumioniakku

Mercedes-Benz GLC F-CELL-lataushybridi - voimanlähteinä vetypolttokenno ja litiumioniakku

Mercedes-Benzin GLC F-CELL yhdistää kaksi sähkövoiman lähdettä ensimmäisenä maailmassa. Ladattavassa plug-in-hybridimallissa on sekä vetypolttokenno että litiumioniakku.
Kuvat Mercedes
Mainos

Toimintamatka vedyllä yli 430 kilometriä ja akkuvoimalla 49 kilometriä. Voimanjärjestelmän teho on 147 kW (200 hv) – 40 % enemmän kuin aikaisemmin. GLC F-CELL-mallin esituotanto on käynnistynyt, sarjavalmistusta valmistellaan.

”Monivuotinen kokemuksemme polttokennoteknologiasta kantaa hedelmää GLC F-CELL-mallissamme. Pitkä toimintamatka sähköllä, lyhyt tankkausaika ja SUVin jokapäiväinen hyvä käytettävyys tekevät siitä täydellisen ajoneuvon. Tämä kaikki on mahdollista, koska olemme onnistuneet kehittämään polttokennojärjestelmän erittäin kompaktin kokoiseksi. Toinen maailmanluokan uutuus on litiumioni-lisäakku, joka voidaan ladata vaivattomasti plug-in-teknologialla”, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Ola Källenius sanoo.

Ainutlaatuinen kahden sähköenergialähteen yhdistelmä

GLC F-CELL-autot ovat maailman ensimmäiset polttokennokäyttöiset ajoneuvot, jotka saavat lisäenergiaa ulkoisesta virtalähteestä ladattavasta litiumioniakusta. Kahden energialähteen älykäs yhteiskäyttö takaa aidon sähköisen ajokokemuksen nollatason paikallispäästöillä.

Polttokennojärjestelmä on täysin uusi ja kehitetty yhdessä Daimlerin yritysyhteistyöverkoston kanssa. Järjestelmän yhteisteho on 147 kW (200 hv) ja maksimivääntö 350 Nm. Verrattuna vuodesta 2010 saakka myynnissä olleeseen B-sarjan F-CELL-versioon teho on kasvanut noin 40 prosenttia. Moottori- polttokennojärjestelmän koko on pienentynyt 30 prosenttia, ja se on voitu ensi kertaa asentaa normaaliin moottoritilaan ja kiinnittää perinteisen moottorin kiinnityspisteisiin. Platinan tarve polttokennossa on 90 prosenttia pienempi kuin ennen, mikä alentaa valmistuskustannuksia ja säästää arvokkaita raaka-aineita.

Esituotantosarjan autoissa on kapasiteetiltaan 13,8 kWh:n tehoinen litiumioniakku, joka toimii sähkömoottorin varavoimalähteenä. Ensimmäistä kertaa se voidaan ladata myös ulkoisesta virtalähteestä. Ajomoottori ja –akku on tilaa säästäen sijoitettu SUVin takaosaan. Integroitujen, 7,2 kW:n tehoisten laturien avulla akku voidaan ladata normaalista kotitalouspistorasiasta, wallbox-latauspisteestä tai julkisesta latauspisteestä. Latausaika on noin 1,5 tuntia.

Vety tankataan kahteen hiilikuituvahvisteiseen säiliöön, joiden kapasiteetti on yhteensä 4,4 kiloa. Polttoainejärjestelmän paine on 700 baria, ja vetytankkaus kestää vain kolme minuuttia – suunnilleen yhtä kauan kuin normaalin polttomoottoriauton tankkaus. Koska sähköisessä voimajärjestelmässä ei tarvita kardaaniakselia, toinen säiliöistä mahtuu auton lattian alle. Toinen säiliö on sijoitettu takaistuimen alle.

Kolme ajotilaa ja neljä eri tapaa käyttää sähköä

GLC Plug-in Hybrid –mallin tapaan käytössä on kolme eri ajotilaa: Eco, Comfort ja Sport. Eco-tilassa sähkön kulutus on minimoitu. Comfort-tila vaikuttaa paitsi ajamiseen, myös esimerkiksi automaatti-ilmastoinnin toimintaan. Sport-tila käyttää auton hybridijärjestelmää optimaalisesti parhaan urheilullisen suorituskyvyn takaamiseksi.

GLC F-CELL on ensimmäinen vetypolttokennoauto, jossa myös energiajärjestelmän toimintaa voi säädellä neljällä tasolla. Hybrid-tilassa auto käyttää molempia energialähteitään. Polttokenno toimii normaalitilanteissa optimaalisella tehoalueella, ja tehon tarpeen kasvaessa akku tarjoaa käyttöön lisäenergiaa. F-CELL -tilassa korkeajänniteakun varaustaso pysyy vakaana polttokennon tuottamalla energialla. Auto käy lähes pelkästään vetyenergialla, jolloin akun kapasiteetti voidaan säästää myöhempää tarvetta varten.

Akku-moodissa auto toimii korkeajänniteakun energialla, eikä polttokennoa käytetä lainkaan. Lataus-tilassa järjestelmän toiminnan pääpaino on akun lataamisessa niin, että auton toimintamatkaa voidaan pidentää ja käytössä on lisävoimaa esimerkiksi maastoltaan haastaville reiteille. Kaikissa ajotiloissa auto ottaa talteen lisäenergiaa aina, kun autoa jarrutetaan tai sillä ajetaan tasakaasulla painamatta kaasupoljinta voimakkaasti.

Turvallisuuteen on panostettu

GLC F-CELL täyttää kaikki Mercedes-Benz-malleille normaalisti asetettavat turvallisuusstandardit, jotka monessa tapauksessa ovat huomattavasti tiukemmat kuin lainsäädännön vähimmäisvaatimukset. Mercedes-Benzin Real Life Safety –filosofian mukaisesti akut, polttokenno ja tankit on vahvistettu ja suojattu huolellisesti ja törmäystestattu ennen käyttöönottoa. Käytössä ovat viimeisimmät aktiiviset turvallisuusteknologiat: aktiivinen Distronic-etäisyysavustin, katveavustin ja aktiivinen kaista-avustin, pysäköintiavustin 360 asteen kameranäkymällä sekä Comand Online liikennemerkkitunnistuksella.

Mittaristonäytön halkaisija on 12,3 tuumaa ja keskinäytön 10,25 tuumaa. Näytön ja mittariston uusi muotokieli erottaa polttokennomallin selkeästi muista GLC-sarjan autoista.

Uutuus polttokennomallissa on monitoimi-kosketuslevy; touchpad tunnistaa myös kuljettajan oman käsialan. Telematiikkatoimintoja voidaan ohjata yhden tai useamman sormen liikkeillä (ns. Multitouch-toiminto). Kosketuslevy tunnistaa lisäksi käsin kirjoitettuja kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä. Toimintoja voidaan tämän lisäksi ohjata äänikomennoilla sekä ohjauspyörän Touch Control –näppäimillä.

Esisarjan GLC F-CELL-mallin tekniset tiedot:

CO2-päästöt

0 g/km

H2-toimintamatka   hybridi-ajotilassa

437 km (mitattu TÜVin   valvonnassa)

Toimintamatka sähköllä   Akku-ajotilassa

49 km

Moottori

Sähkömoottori

Akku

Litiumioni

Polttokenno

PEM   (polymeerielektrolyytti-polttokenno)

Teho

147 kW (200 hv)

Vääntö

350 Nm

Huippunopeus

160 km/h (rajoitettu)

H2-säiliön   kapasiteetti

4,4 kg

Akun kapasiteetti   (brutto/netto)

13,8 kWh/9,3 kWh

Pituus/leveys/korkeus

4671/2096/1653 mm

Raideleveys

1625 mm (edessä)/1621 mm (takana)

Akseliväli

2873 mm

(Lähde: Mercedes / Veho)

Julkaistu: 10.10.2017