Tuulilasi

Mercedes-Benz eCitaro-sähkölinja-auto ensiesittelyssä



Mercedes-Benz eCitaro-sähkölinja-auto ensiesittelyssä

Mercedes-Benzin hyötyajoneuvojen sähköistäminen etenee määrätietoisesti matkustajaliikenteessä. Uusin tulokas on täyssähköinen eCitaro-linja-auto, joka esiteltiin 10. heinäkuuta Mainzissa.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Mercedes-Benz

Ensimmäiset asiakasautot toimitetaan vuoden lopulla, jolloin myös mallin sarjatuotanto alkaa Mannheimissa. Hampuriin ja Berliiniin autoja on tilattu jo nyt yhteensä 35 kappaletta. eCitaron toimintamatka sähköllä on reitistä ja olosuhteista riippuen 150–250 kilometriä, joten malli sopii loistavasti kaupunkien joukkoliikenteeseen. Malli nostaa sähkölinja-autot myös uudelle tasolle, sillä sen lämmönhalintajärjestelmä on aikaisempaa kehittyneempi ja energiatehokkuus poikkeuksellisen hyvä. Daimler Buses investoi sähköisen liikenteen ja automatisaation kehittämiseen 200 miljoonaa euroa vuoteen 2020 mennessä.

eViton käyttötestit alkavat Hampurissa, eSprinter seuraa ensi vuonna

Täyssähköisen eVito-pakettiauton vaativat asiakastestit ovat käynnissä Hampurissa, jossa autoja käyttävät jokapäiväisissä toiminnoissaan kuriiriyritykset Hermes ja Amazon Logistics. Vastikään esitelty eVito sopii erityisen hyvin juuri kaupunkilogistiikan tarpeisiin, sillä 41 kWh tehoinen akku takaa optimioloissa jopa 150 kilometrin toimintamatkan. Latausaika on noin kuusi tuntia, ja 84 kW tehoinen moottori takaa 300 Nm väännön ja 80–120 kilometrin huippunopeuden. Tavaratilan koko vaihtelee 6–6,6 kuutiometrin välillä, ja hyötykuormaa mahtuu mukaan enimmillään 1073 kiloa. Ensi vuonna esiteltävässä eSprinterissä teknologia ja suoritusarvot ovat muuten samat, mutta saatavana on lisäksi 55 kWh:n tehoakku ja jopa 10,5 kuutiometrin tavaratila. Hyötykuorman suuruus vaihtelee akuston koosta riippuen 900–1040 kiloon.

Freightliner-sähkökuorma-auton teknologia punnitaan kuljetustehtävissä

Daimler Trucks North America on luovuttanut ensimmäisen 30 täyssähkökuorma-auton koesarjan kahdelle kuljetusyritykselle, Penske Truck Leasing Co:lle sekä NFI Industriesille. Autot ovat kahta Freightliner-mallia: eCascadiaa sekä eM2-mallia. eCascadian akkuteho on 550 kWh ja toimintamatka 250 mailia (400 km), eM2:n puolestaan 325 kWh ja toimintamatka 230 mailia (370 km). Pikalatauksessa autojen akut saa 80-prosenttisesti täyteen 60–90 minuutissa. Daimler Trucks kehittää kenttätestien aikana yhdessä asiakkaiden kanssa reittisuunnittelua, latausinfrastruktuuria sekä autojen huoltopalveluja. Lisäksi Daimlerin uusi e-Mobility Group operoi kymmenellä Freightliner-sähkökuorma-autolla tutkimus- ja kehitystarkoituksessa.

Julkaistu: 17.7.2018