Tuulilasi

Mercedeksen uudessa C-sarjassa jopa 6500 uutta osaa

Mercedeksen uudessa C-sarjassa jopa 6500 uutta osaa

C-sarja on Mercedes-Benzin menestynein mallisarja, josta esitellään nyt jo 5. mallisukupolven tuorein versio vuoden 1982 jälkeen. Merkittävimmät muutokset löytyvät auton sisältä: elektroniikka on rakennettu täysin uusiksi, avustinjärjestelmät ovat S-sarjan tasoa ja nelisylinteristen moottoreiden valikoima on täysin uusi.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Veho
Mainos

C 200 -mallin moottorit hyödyntävät uutta rinnakkaista 48 voltin EQ Boost -järjestelmää. Yhteensä 6500 osaa on mallimuutoksen yhteydessä vaihdettu. Uusi Mercedes-Benz C-sarja esitellään Suomessa elokuussa.

C-sarjan sedan- ja farmarimalleja myytiin maailmassa yhteensä yli 415 000 kappaletta vuonna 2017. C-sarjaa valmistetaan neljässä tehtaassa neljässä maanosassa. Saksan Bremenin päätehtaan lisäksi C-sarjaa valmistetaan Etelä-Afrikan East Londonissa, Yhdysvaltain Tuscaloosassa ja Kiinan Pekingissä. Viime vuonna tärkein myyntimaa oli Kiina, jossa valmistetaan maan markkinoita varten vain pidennettyä lang-versiota. Yhteensä vuonna 1982 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen yli 9,5 miljoonaa C-sarjalaista on toimitettu asiakkaille.

6500 uutta osaa

Mercedes-Benz C-sarjan auto rakentuu hieman yli 13 000 osasta. Uudistuksen yhteydessä 6500 osaa korvattiin uusilla eli 50 % kaikista osista koki päivityksen. Esimerkkeinä voidaan mainita, että elektroniikan komponenteista 80 % on uutta, voimansiirron komponenteista 70 % on suunniteltu uudelleen ja sisustan osista uusia on 50 %.

Sähköistyminen saa jatkoa: C 200 EQ Boost

Uudistuneessa C-sarjassa lanseerataan uuden sukupolven nelisylinteriset bensiinimoottorit. Mukana on myös C 200- mallin 48 voltin EQ Boost- järjestelmää hyödyntävä uusi moottori.

C 200 4Matic: 135 kW/184 hv, 280 Nm; sähkömoottorin lisäteho 10 kW (14 hv), sähkömoottorin lisävääntö 160 Nm; (yhd. kulutus 7,2-6,9 l/100 km, yhd. CO2-päästöt 165-156 g/km)

Ecoboost vähentää kulutusta

EQ Boost -käynnistingeneraattorin ja 48 voltin sähköjärjestelmän yhdistelmä vähentää polttonesteen kulutusta edelleen samalla kun ajettavuus ja mukavuus paranevat. Kiihdytettäessä EQ Boost voi avustaa 135 kW:n (184 hv) moottoria tuottamalla lisäksi 10 kW:n (14 hv) tehon, joka välitetään kampiakselille hihnan välityksellä.

Järjestelmä avustaa juuri sen lyhyen ajan, kunnes turboahtimen täysi ahtopaine on käytettävissä. EQ Boost auttaa myös saavuttamaan moottorin ihanteellisen kierrosluvun aina mahdollisimman nopeasti vaihteenvaihtojen aikana. Tämän ansiosta automaattivaihteiston vaihtamisaika on lyhentynyt. Ajonopeuden hidastuessa käynnistingeneraattori ottaa vapautuvaa liike-energiaa talteen ja varaa sillä EQ Boost-järjestelmän omaa akkua. Vesipumppu on myös sähkötoiminen ja se kytkeytyy päälle tarpeen mukaan. Näin energiaa ei mene hukkaan.

Energiaa säästävät myös auton ”Sailing”-rullaustoiminto, jolloin moottori kytketään hetkeksi irti voimansiirtolinjasta, sekä jarrutusenergian talteenotto, johon liittyy myös moottorin sammutus rullauksen aikana. Moottorin sammuttaminen auton rullatessa on mahdollista vaihteistoon sijoitetun sähköisen öljypumpun ansiosta, joka huolehtii voitelusta ”Sailing”-rullaustoiminnon aikana.

Muut Bensiinimoottorimallit (9G-Tronic-automaattivaihteiston yhteydessä) ovat:

C 160 (vain sedan ja farmari): 95 kW/129 hv, 210 Nm; (yhdistetty polttonesteen kulutus 6,8-6,6 l/100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 155-150 g/km)

C 180: 115 kW/156 hv, 250 Nm; (yhdistetty polttonesteen kulutus 6,8-6,5 l/100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 155-149 g/km)

C 300: 190 kW/258 hv, 370 Nm; (yhdistetty polttonesteen kulutus 7,1-6,9 l/100 km, yhdistetyt CO2-päästöt 163-157 g/km)

Näissä malleissa ei ole EQ Boost-toimintoa.

Ajanmukaiset dieselmallit: C 180 d, C 200 d ja C 220 d

Nykyisen dieselmoottoriperheen uusi 1,6-litrainen moottori esitellään ensi kertaa juuri C-sarjassa. Moottorikoodilla OM 654 D16-kulkevassa voimanlähteessä sekä sylinterin halkaisijaa että iskunpituutta (78 x 83,6 mm) on pienennetty kaksilitraiseen moottoriin OM 654 D20 (82 x 92,3 mm) verrattuna. Näin ollen moottoreissa on eri sylinterilohko ja kampiakseli. Kehitystyön pääpainopiste on ollut kitkahäviöiden edelleen pienentäminen.

C 180 d A, jossa on 9G-Tronic-automaattivaihteisto: 90 kW/122 hv, 300 Nm; (yhd. kulutus 4,7-4,6 l/100 km, yhd. CO2-päästöt 124-122 g/km)

C 200 d A, jossa on 9G-Tronic-automaattivaihteisto: 110 kW/150 hv, 360 Nm; (yhd. kulutus 5,0-4,8 l/100 km, yhd. CO2-päästöt 132-126 g/km)

C 220 d A, jossa on 9G-Tronic-automaattivaihteisto: 143 kW/194 hv, 400 Nm; (yhd. kulutus 5,1-4,8 l/100 km, yhd. CO2-päästöt 136-126 g/km)

C 220 d A 4Matic, jossa on 9G-Tronic-automaattivaihteisto: 143 kW/194 hv, 400 Nm; (yhd. kulutus 5,5-5,3 l/100 km, yhd. CO2-päästöt 144-139 g/km)

Julkaistu: 25.6.2018