Tuulilasi

Mercedeksen premium-lava-auto tavoittelee katumaasturiostajia – tältä se näyttää

Mercedeksen premium-lava-auto tavoittelee katumaasturiostajia – tältä se näyttää

Mercedes on julkistanut konseptiversion tulevasta lava-autostaan. Kilpailijoita selkeästi hienostuneemmaksi tarkoitettu uutuus perustuu kuitenkin Renault-Nissanin tekniikkaan.
Teksti Max Lange
Kuvat Daimler
Mainos

Concept X-Class -lava-auto julkistettiin Tukholmassa eilen. Sen on tarkoitus antaa selkeä kuva siitä, miltä ensi vuonna lanseerattava Mercedesin tuleva lava-auto tulee näyttämään. Tähtimerkki julkaisi samasta autosta kaksi eri versiota – urbaanin ja offroad-version.

Mercedes on omien sanojensa mukaan ensimmäinen premium-valmistaja, joka ryhtyy valmistamaan keskikokoisia lava-autoja maailmanlaajuisesti. X-Classista tulee samalla Mercedesin pakettiautosarjan neljäs malli. Auton päämarkkina-alueet ovat Etelä-Amerikassa, Etelä-Afrikassa, Australiassa ja Euroopassa.

X-Classille löytyy kuitenkin tuore kilpailija VW:n leiristä uudistetun Amarokin muodossa. Kyseiseen autoon myös saatavilla moderneja varusteita sekä auton keulalta löytyy kuusisylinterinen turbodiesel.

Nyt esitellyt konseptiversiot kantavat nimeä powerful adventurer ja stylish explorer. Ensin mainittu pyrkii olemaan todellinen maastokykyinen työjuhta, kun taas jälkimmäinen on kaupunkilaiselle tarkoitettu monipuolinen kuljetin. Mercedeksen mukaan tällaisille aiempaa hienostuneemmille lava-autoille on kysyntää yhä enemmän ympäri maailmaa.

Jotta uusi katumaasturi yltäisi todella premium-tasolle, on se tuonut auton ohjaamoon samoja palikoita, mitä se käyttää myös hienostuneemmissa henkilöautomalleissaan. Tarjolla on paljon nahkaa ja Mercedesin nykyiset multimediajärjestelmät.

X-Class jakaa perusrakenteensa konserniyhteistyön tuloksena Nissan Navaran ja Renault Alaskanin kanssa. Mercedes on kuitenkin tehnyt valtavasti töitä, jotta yhteneväisyydet jäisivät mahdollisimman vähiin ja premium-status olisi ansaittu. Pikaisen vertailun perusteella yhteisiä ulkopaneeleja ei ole lainkaan. Sisällä puolestaan vain vaihteenvalitsinten ympäristössa on samoja palikoita Mercedeksessä ja Nissanissa.

Uusi pick-up tulee markkinoille tuotantoversiona noin vuoden päästä ja se valmistetaan Renault-Nissanin tehtailla Barcelonssa yhdessä Navaran ja Alaskanin kanssa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 26.10.2016