Autot ja liikenne
Tuulilasi

Mercedeksen G-sarja porskuttaa edelleen – jo yli 300 000 autoa

Mercedeksen G-sarja porskuttaa edelleen – jo yli 300 000 autoa

Mercedeksen uusi G-sarja esitellään Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa. Vuodesta 1979 lähtien G-sarjan autoja on valmistettu jo 300 000 kappaletta.
Kuvat Mercedes
Mainos

"Jokainen uusi G-sarja on testattava Schöcklillä."

Tämä motto oli vaatimuslistan kärjessä silloin, kun tätä maasturiklassikkoa alettiin suunnitella uudelleen. Schöckl on Itävallassa sijaitsevan Grazin vuoristoalueen yksi huippu, jota Mercedes-Benz käyttää kovaan testaamiseen, ja josta jokaisen maasturin on kyettävä selviytymään. Tämän vuoksi jokaisessa G-mallissa on Schöckl-huipun muotoinen sertifiointimerkki B-pilarin jalustassa.

G-sarjan tuntomerkkejä ovat edelleen oikean etuistuimen edessä oleva tartuntakahva ja selkeään paikkaan sijoitetut, kromisomisteiset tasauspyörästölukkojen katkaisimet. Molempia on sijoitettu uuteen kojetauluun pikkutarkasti samalla perinteiset piirteet säilyttäen.

G-sarjan kuljettajat voivat ohjata multimedia- ja viihdejärjestelmää niin, että käsiä ei tarvitse irrottaa ohjauspyörästä. Ohjauspyörän kosketusherkät Touch Control -painikkeet reagoivat pyyhkäisyliikkeisiin älypuhelimista tuttuun tapaan. Tuntoaisti-impulssien ja kaiuttimista kuuluvan palautteen ansiosta kuljettaja voi käyttää touchpad-kosketuslevyä niin, että katseen voi pitää jatkuvasti ajotiessä. Kuljettajalla on uusitun ohjauspyörän takaa erinomainen näkyvyys joka puolelle.

Selkeässä ja täysin uusitussa kojelaudassa on mittaristo, jossa on vakiovarusteena ajattoman putkimaiset analogiset mittarit. Klassisten pyöreiden mittarien ystävät eivät siis tule pettymään uuteen G-sarjaan. Uuden E- ja S-sarjan tapaan G-sarjaan on tarjolla lisävarusteena vaihtoehtoinen kojelauta, jossa on kookas Widescreen Cockpit-näyttö. Widescreen sisältää virtuaaliset mittarit kuljettajan näkökentässä ja keskikonsolin yläpuolelle sijoitetun keskusnäytön. Kaksi 12,3-tuumaista näyttöä muodostavat ikään kuin yhden laajakuvanäytön yhteisen lasisuojuksen alla. Valittavana on kolme erilaista E- ja S-sarjassa tuttua näyttötyyliä: "Classic", "Sport" ja "Progressive". Näyttötyylien sisällä oleellisten tietojen ja näkymien asetuksia voi mukauttaa omien tarpeiden mukaan.

Tärkeimmät mitat yhteenvetona:

Kuvaus  

Ero  

Jalkatila – edessä 

 +   38 mm 

Jalkatila – takana 

   150mm 

Hartialeveys – edessä 

    38 mm 

Hartialeveys – takana 

 +   27 mm 

Kyynärpääleveys – edessä  

 +   68 mm 

Kyynärpääleveys – takana 

 +   56 mm 

Takaistuimet voi kääntää eteen kolmena erisuuruisena osana: kokonaan (100 prosenttia), 60 prosenttia ja 40 prosenttia. G-sarjan uusissa istuimissa on vakiovarusteena lukuisia mukavuustoimintoja, joista esimerkkejä ovat kuljettajan istuimen muistitoiminto, istuinlämmitys edessä ja takana sekä luksuspääntuet edessä. Nahkaverhoillut istuimet ovat vakiovaruste. Ajomukavuutta voi parantaa vielä tästäkin aktiivi-monisäätöistuinpaketin avulla. Monisäätöistuimien ohella paketti sisältää lukuisia hierontatoimintoja, istuintuuletuksen ja erityisen nopean istuinlämmityksen. Pakettiin kuuluvat myös sähkötoimisesti säädettävä ristiseläntuet kuljettajalle ja etumatkustajalle.

Ihan kuin 1970-luvulla, G-sarja valmistetaan yhä suurelta osin käsityönä Grazin kaupungissa. Muotoilun ensiaskelista alkaen kyseessä ei ollut mikään tavanomainen cross-country-auto. Tuotannon suunnittelijat, designerit ja insinöörit suunnittelivat auton, joka tarjosi vankkaa rakennetta ja erinomaisia maastoajo-ominaisuuksia. Tästä huolimatta auto vetosi asiakkaisiin myös turvallisena vapaa-ajan autona.  

Markkinoille tulon hetkellä keväällä 1979 autoon oli valittavissa neljä eri moottoria, tehoiltaan 53 kW/72 hv ja 115 kW/156 hv väliltä. Korimallit olivat Cabriolet lyhyellä akselivälillä sekä Station Wagon -mallit, joita oli tarjolla sekä lyhyellä että pitkällä akselivälillä. Vuonna 1989 mallisarjan 463 autot edustivat maastureiden kehityksen alkuhetkeä, jossa painopiste ei ollut enää yksinomaan teknisen edistyksen vauhdissa pysyminen. Tämä oli kehityskulku, joka toi mukanaan myös alati kasvavan fanijoukon ja joka korosti auton luonnetta ainutlaatuisena joka paikan autona. Vuodesta 1993 alkaen auton virallisena nimenä on ollut G-sarja.

Kesällä 2017 koitti hetki, jolloin 300 000 G-sarjan autoa oli valmistunut tuotantolinjalta Grazissa. Tuon maalilinjan ylitti Mercedes-Benz G 500, ulkovärinä designo mauritiuksensininen metalliväri, jossa oli mustat nahkaistuimet ja kontrastiväliset valkoiset ompeleet. Autossa oli runsaasti maastoajovarusteita, muun muassa takana all-terrain-renkaat 16-tuumaisilla vanteilla ja tukeva kattoteline. Juhla-auto lähti kesällä uuteen seikkailuun. G-sarjan fanit kaikkialla maailmassa saivat osallistua auton varusteiden kokoamiseen. He äänestivät suosikkivarusteitaan G-sarjan virallisilla Facebook-sivuilla. Tämän 300 000 valmistetun G-sarjalaisen rajan rikkoneen autoyksilön tulevia matkoja voi seurata sosiaalisessa verkossa.

Uusi G-sarja esitellään North American International Auto Show (NAIAS) -autonäyttelyssä Detroitissa tammikuussa 2018.

Julkaistu: 13.12.2017