Menninkäinen ilman päivänsädettä – Eero Milonoff tähdittää palkittua ruotsalaista fantasiaelokuvaa
Kulttuuri
Menninkäinen ilman päivänsädettä – Eero Milonoff tähdittää palkittua ruotsalaista fantasiaelokuvaa
Arvostelu: Odotettu peikkotarina Raja saapuu Suomen ensi-iltaan perjantaina 28. syyskuuta. Elokuva on faabelimainen opetussatu, joka tuntuu välillä alleviivaavan viestejään liiaksikin.
Julkaistu 28.9.2018
Apu

Ruotsalaisen Ali Abbasin ohjaama Raja on odotettu ensi-iltatapaus, sillä se poimi Cannesin elokuvajuhlilla erityisesti rohkeille ja omaperäisille teoksille suunnatun Un Certain Regard -palkinnon. Rohkeutta ja omaperäisyyttä elokuvasta kieltämättä löytyy, mutta ominaisuuksilla on saatu aikaan harmillisen ohut kokonaisuus.

Raja on hyvin perinteikäs tarina, sillä se on puhdas peikkosatu. Elokuva kertoo kahdesta ihmisten silmissä kummajaiseksi leimatusta hahmosta, joiden rooleissa nähdään Eva Melander ja suomalaisnäyttelijä Eero Milonoff. Melanderin esittämä Tina työskentelee tullissa nuuskimassa salakuljettavia matkustajia, ja Milonoffin Vore on mystinen muukalainen, joka alkaa tehdä tuttavuutta hänen kanssaan.

Eero Milonoff ja Eva Melander tutkivat toisiaan ikkunan läpi. Kuva: Meta Spark & Kärnfilm AB 2018.

Elokuvaan on ympätty peikkometaforan avulla monia eri teemoja: yhteiskunnan pahuus, onnettomat parisuhteet, poikkeava seksuaalisuus, yksinäisyys ja kodittomuus, ihmisen eläimellisyys… Tästä vertausten suosta on ajoittain hankalaa päätellä, onko elokuva suunnattu aikuisille vai lapsille.

Kylmän sodan aikaisessa Hollywoodissa fantasiaelokuvia ja -sarjoja käytettiin tyypillisesti eskapismin muotona. Taianomaiset tarinat antoivat yleisölle pakokeinon Korean ja Vietnamin todellisuudesta ja poliittisen ilmapiirin alituisesta arvaamattomuudesta. Sittemmin erityisesti eurooppalaiset taiteilijat ovat riisuneet lajityypin sen alkuperäisestä huolettomuudesta ja käyttäneet sitä naturalististen murhenäytelmien lajityyppinä.

Raja on moderniin tyyliin sopivasti pakattu täyteen šokkikuvastoa. Katsojalle esitellään avaruussikiöitä ja menninkäissiittimiä ja vihjaillaan ihmisten pedofiliasta. Elokuva ampuu niin korkealta yli, että se jättää mysteeriksi lähinnä sen, onko kuvasto itseironista ja sen myötä tahallaan koomista vai onko se tarkoitettu räväkäksi ja vakavaksi. Elokuvaan on ympätty kuin väkisin kaikki mahdolliset yliluonnollisen elokuvan vakioelementit vaihdokkaista muodonmuutoksiin.

Peikot antavat luontaisten vaistojensa kuljettaa heitä ja löytävät henkisen vapauden. Kuva: Meta Spark & Kärnfilm AB 2018.

Elokuvan opetukset, jotka sinänsä ovat elintärkeitä ajatuksia, väännetään niin rautalangasta, että teos vaikuttaa pääosin lapsille suunnatulta. Se herättää jopa epäilyksiä, että Abbasilla on piilomotiivi ja hän yrittääkin rakentaa kokonaan uutta lajityyppiä toteuttamalla groteskia koko perheen elokuvaa.

Raja on poljennoltaan ja värimaailmaltaan tyyni ja viehättävä elokuva. On ilmiselvää, että se yrittää epämiellyttävällä kuvastolla luoda kontrastia tähän ulkoasuun. Ajatus peikkosadusta yhteiskunnan peilinä ei sinänsä ole uusi, ja harvan samankaltaisen elokuvan on viime vuosina tarvinnut olla yhtä alleviivaava moraalinsa kanssa.

★★

Kommentoi »