Apu

Meidän Kimi



Meidän Kimi

Ferrarin kanssa vuoden jatkosopimuksen tehnyt Kimi Räikkönen nauttii harvasanaisuudestaan huolimatta suurta kansansuosiota. Uutta rentoutta Kimiin on tuonut kukoistava perheonni.
Teksti Apu-toimitus
Kuvat Peter Steffen / DPA / Lehtikuva, Timo Pyykkö, All Over Press

Sama kuhina aina: toimittajat ja kuvaajat valmiusasemissa, näennäisen rentoina. Ennen h-hetkeä ääni kiertää mikrofoneissa, vikaa selvitellään.

Lehdistötilaisuuden tunnelma on liiankin tuttu formulatähti Kimi Räikköselle. Median huomio on ehkä juuri se, mitä hänen sanotaan eniten kavahtavan.

Mutta nyt ei olla maailmalla, ei formularatojen pyhätöissä, vaan Helsingin jäähallissa. On alkamassa yleisötapahtuma, Santanderin järjestämä karting-kisa, johon kuka tahansa voi osallistua ja päästä lopulta kisaamaan Räikköstä vastaan. 

Tähti saapuu paikalle tutun eleettömänä, mutta ilmiselvästi hyväntuulisena, tuskin havaittava hymynkare suupielissään. Yksityiselämässään isoja muutoksia parin vuoden aikana kokenut Kimi Räikkönen on viettänyt hyvän kesäloman aluksi Välimerellä Menorcan saarella ja sitten kotimaassa yhdessä kihlattunsa Minttu Virtasen ja seitsemän kuukauden ikäisen Robin-poikansa kanssa.

Kimiä uran alusta asti seurannut toteaa, että hänhän on yhtä rento kuin aikoinaan ennen menestystä ja nousua formuloiden eliittiin, yhdeksi kirkkaimmista tähdistä.

Tilaisuuden jälkeen Ferrarin tiedottaja huokaisee hämmästyneensä Kimin puheliaisuutta.

Tuore isä ja umpirakastunut mies yltyy suorastaan monisanaiseksi, kun tulee puhe hänen perheestään. 

Kimiltä kysytään, onko tammikuussa syntynyt poika vaikuttanut isäpapan ajamiseen.

– Isyys ei ole muuttanut minua hirveästi, eikä se vaikuta työntekoon. En ajattele ajaessa tai ohitustustilanteissa, onko minulla lapsi vai ei. Mutta tietysti on hienoa, että on terve lapsi.

Hän sanoo aina tykänneensä viettää aikaa kotosalla ja olevansa ”vähän maalainen ja mettän keskellä viihtyvä”. 

– Kaikki ovat paremmalla mielellä, kun ovat saaneet huilata lomalla. Elämä muuttuu sitten, kun lapsi kasvaa ja alkaa kävellä. Toistaiseksi se on sellaista syöttämistä ja vaippahommia.

Vaippahommissa hänellä ja Mintulla on apuna lastenhoitaja, joka on aiemmin kaitsenut Tanskan kuninkaallista jälkipolvea.

Minttu Virtanen kertoo tuoreessa Kau-neus & Terveys -lehdessä, että kun Ferrarilla kuultiin raskaudesta, lastenhoitajan hankintaan suorastaan käskettiin.

– Kimi oli asiassa ehdoton, hän halusi, että hänen poissa ollessaan kotona on joku, joka katsoo, että meillä on kaikki hyvin.

Perheen mukana reissaava lastenhoitaja teki mahdolliseksi sen, että Minttu oli mukana myös Helsingin karting-tapahtumassa. Ferrarinpunaiseen trikoohaalariin pukeutunut, sironhoikka ja kaunis Minttu katseli tyynesti sivusta, kun Kimiä haastateltiin. Avonainen haalari paljasti ruskettuneen ihon ohella pienen, oikeaa olkapäätä koristavan tatuoinnin.

Ehkä perheen aamu oli Helsingin Kaskisaaren-kodissa alkanut niin kuin Minttu haastattelussaan kuvaa: ”Kun Kimi herää, hän tuo minulle aamupalan sänkyyn. Kimi on täysin omistautunut perheelle ja miettii aina ensimmäisenä meitä.”

Mintun kuulumisia voi lukea lisää hänen K&T-lehden blogistaan, josta löytyy myös valloittavia kuvia Robin-pojasta. Yhdessä kuvassa pojan palleroiset kädet pitävät kiinni veneen ruorista; ilmiselvää ajajan ainesta. Vauveli viihtyy kuulemma hyvin myös lentokoneessa.

Formulakisojen välissä perhe yrittää elää mahdollisimman tavallista lapsiperheen elämää, vaikka tavallinen arki on Mintun ja Kimin kohdalla suhteellinen käsite.

Tavallisuus on kaukana, jos perheenisä ajaa F1-sarjassa ja on megajulkkis ja eniten tienannut suomalaisurheilija. Vuonna 2008 Forbes-lehti listasi hänet 36. sijalle maailman sadan vaikutusvaltaisimman julkisuuden henkilön joukkoon.

 Minttu Virtasen elämä muuttui täysin, kun hän alkoi seurustella Kimin kanssa. He ovat megajulkkiksia minne menevätkin, eikä vähiten kotimaassa.

Jäämiehen lempinimen Kimi Räikköselle antoi vuonna 2002 McLarenin tallipäällikkö Ron Dennis. Nimi Iceman kuvastaa hyvin Kimin julkisuudesta tuttua, usein hyytävän eleetöntä olemusta, mutta ei kerro suinkaan hänen luonteestaan koko totuutta.

Kimin imagoon vaikuttaa paljon hänen hieman murrosikäiseltä pojalta kuulostava äänensä. Hän on kertonut äänenlaatunsa johtuvan pyöräonnettomuudesta. Kaatuessaan viisivuotiaana pyörällään hän löi kurkkunsa niin, että iskusta jäi vaurio äänihuuliin.

Samoihin aikoihin hänen vanhempansa Paula ja Matti Räikkönen huolestuivat poikansa vähäpuheisuudesta ja veivät hänet terapeutille. Kun Kimille tehtiin älykkyystestejä, hän vetäisi ne läpi vajaassa puolessa tunnissa.

Diagnoosi oli, että poika on keskivertoa älykkäämpi. Ehkä harvasanainen kätkee kynttilänsä vakan alle visummin kuin suulaampi, omahyväisyyttään pullisteleva ihminen.

Entinen maailmanmestari Damon Hill on luonnehtinut Kimiä yhdeksi F1-sarjan tämän hetken harvoista kuljettajista, joilla on voimakas persoona. Hill osuu lähelle totuutta. 

Omaksi esikuvakseen Kimi on maininnut edesmenneen F1-mestari James Huntin.

– Ihailen 70-luvun formuloita, jolloin rahat ja sponsorit eivät hallineet lajia yhtä voimakkaasti kuin tänä päivänä.

Kilpaileminen oli vielä rennompaa,

mediahuomio vähäisempää ja maailma muutenkin toisella mallilla kuin nyt. 

Vuonna 1979 syntynyt Kimi-Matias Räikkönen aloitti ajajan uransa kartingautoilla, kuten moni muu ikäisensä pikkupoika. Kimin lahjakkuus ajajana oli niin ilmeistä, että hänen vanhempansa, vuonna 2010 edesmennyt isä Matti ja äiti Paula panostivat kaiken poikansa harrastukseen.

Isoveli Rami Räikkösestä sukeutui autourheilua harrastavassa perheessä ralliajaja.

Alunperin veljekset jyräsivät kotitienoon peltoja 1980-luvun lopulla ikivanhoilla Ladoilla. 

– Vanhemmat päättivät vaihtaa Ladat yhteen mikroautoon. Siitä se sitten alkoi, Kimi on kertonut. 

Taannoin Urheiluruudussa nähdyssä haastattelupätkässä noin kymmenvuotias Kimi totesi, että formulat kiinnostavat häntä.

– Tiedä sitä, onnistunko ikinä pääsemään sinne asti, lippalakkipäinen pikkupoika sanoi vaisusti.

Viime viikon karting-tilaisuudessa Kimi antoi kaikille kilpa-autoilijan urasta haaveileville pojille ja miksei tytöillekin tärkeimmät vinkit.

– Pitää puurtaa lujasti, uskoa ja haluta sitä, mitä tekee. Paljon on myös kiinni tuurista; pitää löytää oikeat ihmiset, jotka huomaavat lahjakkuutesi. Ylempiin luokkiin pääsemiseksi tarvitaan yleensä myös paljon rahaa.

Karting-luokassa aluksi ajaneen Kimin lahjakkuus oli kuitenkin sitä luokkaa, että hänet noukittiin kilpailemaan vuonna 1999 Iso-Britannian Formula Renault -sarjaan.

Kimin puheliaisuus ja rentous hämmästytti jopa Ferrarin tiedottajaa.

Siitä urkeni ura kohti ylempiä sarjoja. Kimi osallistui Formula 3 -sarjan testeihin, ja tallipäällikkö Anthony Hieatt kuvaili jo tuolloin Räikköstä ”suurimmaksi luonnonlahjakkuudeksi” kuljettajaporukoissa. Myös soraääniä kuultiin, sillä Kimiä pidettiin vielä liian kokemattomana ajajana.

F1-sarjassa Kimi aloitti Sauberilla vuonna 2001, minkä jälkeen seurasivat vuodet McLarenilla ja Ferrarilla. Debyyttivuonnaan 2007 Ferrarilla Kimi voitti maailmanmestaruuden.

Vuonna 2009 Kimi siirtyi hetkeksi syrjään F1-sarjasta ja ajoi välivuosina rallia MM-sarjassa. Veri veti kuitenkin F1-sarjaan, johon hän palasi vuonna 2011, ensin Lotukselle ja viime vuonna takaisin Ferrarille.

Helsingissä Kimi sanoi suoraan, ettei hän jatka ajamista, ellei saa jatkoa rakastamassaan punaisessa tallissa. Tämän kuullessaan lavan eteen pakkautunut yleisö hurrasi täysillä.

Vahvistus vuoden jatkosopimuksesta saatiin vuorokautta myöhemmin, viime viikon keskiviikkona.

– Mitäpä tähän sanoisi. Minulle Ferrarilla jatkaminen tarkoittaa unelman jatkumista, Kimi kertoi tallin tiedotteessa.

Jatkosta oli spekuloitu viime keväästä asti, sillä Kimin riesana on ollut huonosti mennyt kausi. Se johtui pitkälti tallin ongelmista, ei Kimistä itsestään.

Pelimies ja ajoradat kohdallaan. Näin luonnehti Kimiä leikkimielistä karting-kisaa katsomossa seurannut Porvoon Seudun Urheiluautoilijoiden puheenjohtaja Seppo Tuominen. Itsekin kartturina ralliautoissa istunut Tuominen on intomielinen Kimi-fani, joka rakastaa tämän kansanomaista tyyliä.

– Olen seurannut Kimin uraa tarkkaan, ja tänä syksynä lähdemme vaimon kanssa kannustamaan häntä Abu Dhabiin. 

Autojen kanssa lapsuudestaan asti huseerannut Kimi yritti peruskoulun jälkeen opiskella ammattikoulussa, eikä niinkään yllättäen autolinjalla. Koulu jäi kesken, kun nuorukainen alkoi keskittyä kilpa-ajajan uraan.

Kun menestys ja maine kasvoivat, alkoivat myös uudenlaiset paineet. Kimin vauhdikkaasta yksityiselämästä on vuosien varrella riittänyt juttuja. Sellaista julkisuutta hän inhoaa.

Unelmahäät Vanajanlinnassa malli Jenni Dahlmanin kanssa vuonna 2004 olivat suomalaisittain kuitenkin suuri seurapiiritapahtuma, mutta onni ei ollut ikuinen. Pariskunta ajautui vuosien varrella erilleen, ja virallisesti avioero tuli voimaan viime kesänä.

Nyt kaikki on toisin. Kimistä ja Mintusta on nähty lomakuvia, joissa parin keskinäinen kemia ei jää epäselväksi. Naimisiin heillä ei kuitenkaan ole vielä kiire, ehkä vasta Robinin hieman vartuttua.

Minttu kertoo K&T:n haastattelussa, että Kimi toivoo lisää lapsia jopa enemmän kuin hän.

– Hän voisi tehdä toisen vaikka heti. Ja niin voisin minäkin, ellei raskausaika olisi niin rajoittavaa. En kuitenkaan halua lasten välille isoa ikäeroa.

Yksityiselämässä tämä nainen on taltuttanut pelimiehen, mutta ajamisen palo on ennallaan. ●

Teksti Liisa Talvitie, kuvat Peter Steffen / DPA / Lehtikuva,

Timo Pyykkö ja All Over Press

Julkaistu: 3.9.2015