Autot ja liikenne
Tuulilasi

Mazdallakin epäilyksiä sähköautoista: ”Ei ole olemassa päästövapaita moottoreita”

Mazdallakin epäilyksiä sähköautoista: ”Ei ole olemassa päästövapaita moottoreita”

Mazda herättää henkiin kiertomäntämoottorinsa, josta tulee yhtiön sähköauton matkanpidentäjä. Näin kertoo hollantilainen nettisivusto AutoRAI.
Kuvat Mazda
Mainos

”Sähköautomme tulee vuonna 2019, se on kooltaan Mazda 3:n luokkaa. Suunnitelmiimme kuuluu myös toinen sähköauto, teemme sen lähinnä siksi, että jotkin markkinat niin vaativat”, kertoo Mazdan Euroopan myynti- ja asiakaspalvelujohtaja Martijn ten Brink.

”Mazda pysyy jatkossakin hyvin pitkältä polttomoottoreissa, mutta toki seuraamme alan sähköistymistrendejä. Esimerkiksi sähköinen crossover voisi olla mukava malli.”

Ten Brink kertoi myös, että Mazdan sähköautoon on tulossa versio, missä on kiertomäntämoottori tuottamassa lisäsähköä ajomatkan pidentämiseksi.

 ”Tulemme tarjoamaan sellaista yhdistelmää sähköautomme mallistoon, siihen tulee perinteinen wankel-moottori pidentämään ajosädettä. Teemme sen lähinnä huojentaaksemme joitakin kuluttajia, suurin osahan ajaa sähköautollaan päivittäin keskimäärin noin 60 kilometrin työmatkoja.”

Kiertomäntämoottorin uskotaan olevan hyvin pieni, noin kenkälaatikon kokoinen. Se on myös äänetön, joten kuljettaja ei kuule, kun se aloittaa työnsä generaattorina. Sellainen nähtiin jo Mazdan sähköisessä prototyyppiautossa, joka perustui edellisen sukupolven Mazda 2:een.

Ten Brink haluaa myös korjata ihmisten käsitykset, että sähköautot olisivat päästövapaita.

”Jollakin se energia on tuotettava, usein se tehdään polttamalla hiiltä. Ja näin tuotettu energia löytyy sitten sähköautojen akuista. On hyvä kysymys, onko olemassa mitään päästövapaata autoilua. Vasta kun energia pystytään tuottamaan täysin uusiutuvasti, voidaan puhua päästövapaista autoista”, ten Brink sanoo.

Sivuston tietojen mukaan juuri tästä syystä Mazda on investoinut rajusti tehdäkseen polttomoottoreistaan entistä puhtaampia.

Julkaistu: 5.3.2018