Tuulilasi

Mazdaan tomera pikkudieseli

Mazdaan tomera pikkudieseli

Mazdan uusi 1,5-litrainen Skyactiv-D dieselmoottori on puhdikas pienestä iskutilavuudestaan huolimatta.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Mazda
Mainos

Jotta Mazda saavuttaisi kovenevat päästötavoitteet, on merkin kehitettävä uusia moottoreita. Bensiinipuolella Mazda on luottanut vapaasti hengittäviin moottoreihin, mutta tämä uusi diesel on turboahdettu. 1,5-litraisesta koneesta on puristettu 105 hevosvoimaa ja 250 Nm vääntöä, joka on käytettävissä jo 1 500 r/min kohdalla.

Skyactiv-D tullaan näkemään piakkoin saapuvan Mazda 2:n ja jo julkistetun 3:n keulalla. Japanilaiset ilmoittavat Mazda 2:n kulutuslukemaksi uudella moottorilla 3,5 litraa sadalla kilometrillä. Moottori täyttää viimeisimmät Euro 6-normit. Mazdan insinöörit ovat panostaneet erityisesti kitkojen vähentämiseen sekä moottorin laajaan vääntöalueeseen, jotta autoa olisi helpompi ajaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 11.6.2014