Tuulilasi

Mazdaan tomera pikkudieseli


Mazdan uusi 1,5-litrainen Skyactiv-D dieselmoottori on puhdikas pienestä iskutilavuudestaan huolimatta.
Kuvat Mazda

Jotta Mazda saavuttaisi kovenevat päästötavoitteet, on merkin kehitettävä uusia moottoreita. Bensiinipuolella Mazda on luottanut vapaasti hengittäviin moottoreihin, mutta tämä uusi diesel on turboahdettu. 1,5-litraisesta koneesta on puristettu 105 hevosvoimaa ja 250 Nm vääntöä, joka on käytettävissä jo 1 500 r/min kohdalla.

Skyactiv-D tullaan näkemään piakkoin saapuvan Mazda 2:n ja jo julkistetun 3:n keulalla. Japanilaiset ilmoittavat Mazda 2:n kulutuslukemaksi uudella moottorilla 3,5 litraa sadalla kilometrillä. Moottori täyttää viimeisimmät Euro 6-normit. Mazdan insinöörit ovat panostaneet erityisesti kitkojen vähentämiseen sekä moottorin laajaan vääntöalueeseen, jotta autoa olisi helpompi ajaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 11.6.2014