Tuulilasi

Mazda ei hylkää dieseliä, mutta tekee silti oman täyssähköauton 2020


Mazda Europen suunnitelmissa on tarjota täyssähköautoja ja hybridejä, ettei se joutuisi maksamaan päästösakkoja EU:lle vuodesta 2020 alkaen. Lisäksi Mazda keskittyy mietoihin hybrideihin, jotka se yhdistää Skyactiv-X-moottoriteknologiansa kanssa.

Uudet teknologiset ratkaisut ovat tulossa Mazdan Euroopan mallistoon ensi vuonna.

”Skyactiv-X tulee Eurooppaan ensi vuonna autossa, jonka näette maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä. Kaikkiin Skyactive-X-moottoreihimme sekä muutamiin vanhempiinkin moottoreihin on tulossa mieto hybridi ensi vuoden aikana. Mazdalta tulee sähköauto 2020 ja lataushybridi 2021”, lupaa Mazdan Euroopan johtaja Jeff Guyton Automotive Newsille.

Sähköautojen kannattavuudesta on riittänyt paljon puhetta – aika harva on saanut niitä taloudellisesti voitolliseksi.

”Tulemme tekemään tarkan suunnitelman, joka ei nojaa ainoastaan suureen määrään sähköautojen myyntiä. Ei välttämättä vain voitollisen tuloksen takia, vaan myös siksi, että on nähtävä, miten kuluttajat suhtautuvat sähköautoihin ja miten latausinfra etenee. Tällä hetkellä sähköautot ja lataushybridit myyvät hyvin vain markkina-alueilla, missä niille on isot hankintatuet”, Guyton sanoo.

Mazda tekee parhaillaan sähköautoyhteistyötä Toyotan kanssa.

”Vuonna 2020 lanseeraamamme sähköauto on täysin Mazdan teknologiaa, yhdessä Toyotan ja Denson kanssa kehitetty teknologia tulee markkinoille ehkä pari vuotta myöhemmin.

Vaikka moni autonvalmistaja on alkanut hylkiä dieseleitä, Mazda ei siihen joukkoon kuulu.

”Euroopan myynnistämme dieseleitä on tällä hetkellä 25-30 %. Yli 20 000 kilometriä vuodessa ajavista noin 50 %:lla on diesel. On silti nähtävissä, että dieseleitä myydään eniten isoimmissa malleissa. Esimerkiksi Mazda2:n dieselien myynti on ollut verrattain alhaista.”

”En usko, että dieselien myynti palaa enää entiselle tasolleen, mutta autonvalmistajat tarvitsevat niitä täyttääkseen vuonna 2020 tulevat hiilidioksidipäästönormit. Jos taas ajatellaan asiaa typen oksidipäästöjen kannalta, on olemassa paljon huonompiakin ratkaisuja kuin uudet puhtaimmat Euro 6d-dieselmoottorit”, Guyton sanoo.

Mazdakin on joutunut tekemään muutoksia dieselmoottoreihinsa täyttääkseen WLTP-normit.

”Lisäsimme SCR:n (selektiivinen katalysaattori) Mazda6:een ja CX-5:een, että ne selvittäisivät RDE-testin (real driving emission) menettämättä silti suorituskykyään. Pienempiin malleihimme ei ole muutoksia tarvinnut tehdä.”

Mazda tekee tällä hetkellä voitollista tulosta Euroopassa. Guyton ennustaa, että uusien päästönormien jälkeenkin Euroopan autokauppa pysyy stabiilina.

”Iso-Britannia on toki Brexitin vuoksi tavallaan villi kortti, mutta muuten uskon, että Euroopan markkina pysyy enemmän tai vähemmän stabiilina. Ydinmarkkina-alueet Saksa, Ranska ja Italia voivat edelleen ihan hyvin. Näen, että ainakin Mazdalla on näissä maissa jopa kasvun mahdollisuus lähivuosina.”

Julkaistu: 21.12.2018