Tuulilasi

Massa on sähköauton pahin vihollinen


Nykyisellä akkuteknologialla on vielä rajoituksensa, joten merkittävin yksittäinen keino sähköauton toimintamatkan pidentämiseen on auton omamassan määrätietoinen keventäminen.
Kuvat Vesa Eskola

BMW:n resepti painonhallintaan on hiilikuitulujitteisen muovin ja alumiinin käyttö. Niiden valmistukseen tarvittavat suuret energiamäärät ovat kuitenkin kestävän kehityksen näkökulmasta haasteellisia.

BMW on ratkaissut asian hyödyntämällä uusiutuvaa energiaa.

Uuden i3:n hiilikuituinen matkustamokehikko valmistetaan Washingtonissa Moses Lakessa, missä kaikki tehtaan kuluttama sähköenergia tuotetaan vesivoimalla. Leipzigin kokoonpanotehdas saa puolestaan energiansa omasta tuulivoimalapuistostaan.

Lue BMW:n i3-sähköauton perusteellinen ensikoeajoraportti 14.11. ilmestyneestä Tuulilasin numerosta 15/2013.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 9.12.2013