Tuulilasi

Massa on sähköauton pahin vihollinen



Massa on sähköauton pahin vihollinen

Nykyisellä akkuteknologialla on vielä rajoituksensa, joten merkittävin yksittäinen keino sähköauton toimintamatkan pidentämiseen on auton omamassan määrätietoinen keventäminen.
Teksti Pasi Piironen
Kuvat Vesa Eskola

BMW:n resepti painonhallintaan on hiilikuitulujitteisen muovin ja alumiinin käyttö. Niiden valmistukseen tarvittavat suuret energiamäärät ovat kuitenkin kestävän kehityksen näkökulmasta haasteellisia.

BMW on ratkaissut asian hyödyntämällä uusiutuvaa energiaa.

Uuden i3:n hiilikuituinen matkustamokehikko valmistetaan Washingtonissa Moses Lakessa, missä kaikki tehtaan kuluttama sähköenergia tuotetaan vesivoimalla. Leipzigin kokoonpanotehdas saa puolestaan energiansa omasta tuulivoimalapuistostaan.

Lue BMW:n i3-sähköauton perusteellinen ensikoeajoraportti 14.11. ilmestyneestä Tuulilasin numerosta 15/2013.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 9.12.2013