Apu

Markus Selinin elämäkerta: Viinaa, kepposia, miesten suhdekiemuroita ja murheellinen Mannerheim

Markus Selinin elämäkerta: Viinaa, kepposia, miesten suhdekiemuroita ja murheellinen Mannerheim
Elokuvatuottaja Markus Selinin elämäkerta paljastaa läheisriippuvaisen, ystäviään rakastavan ja vihollisensa tuntevan levottoman miehen, jolla on taito tuottaa menestyselokuvia. Metoo-paljastuksista ainoa on se, miten pääministeri Matti Vanhanen yritti Jussi-gaalassa iskeä naisnäyttelijän.
Julkaistu: 26.9.2019
Kirjan nimi voisi olla Äijäluolasta kajahtaa. Keppostelun käsikirja. Itseoppinut elokuvatuottaja.
Nimi on kuitenkin Markus Selin – Perustuu tositapahtumiin (Tammi). Toimittaja Veli-Pekka Lehtosen kirjoittaman elämäkerran laajuus on peräti 470 sivua, ja tositapahtumia siinä riittää.
Syksyn toisen kohuelämäkerran, Loiri. rinnalla Selinin tarinassa ei kehuta mieskunnolla ja monilla naissuhteilla, mutta viinaa ja poikamaista keppostelua tarinassa riittää.
Itse asiassa Markus Selinin yksityiselämä jää monista keppostelu- ja biletyskuvauksista huolimatta edelleen salatuksi alueeksi.
Naisystäviä mainitaan etunimeltä kolme, mutta vain nimeltä. Viimeisin heistä on Seliniä viisitoista vuotta nuorempi vaimo Pauliina Selin (tieto ikäerosta löytyy ikipediasta, ei kirjasta). Lapsia Markus Selinillä on nähtävästi kaksi, kirjassa nimeltä mainitut Welma ja Joni. He ovat syntyneet 2000-luvun alussa.
Valistunut arvaukseni on, että jos kirjan olisi kirjoittanut nainen, henkilökuvassa olisi päästy äijäluolasta syvemmälle, olisi ehkä kerrottu, millainen isä Selin on, millainen puoliso. Mutta tämä on vain arvaus, sillä Markus Selin on julkisuuden ammattilainen, joka on osannut pitää yksityiselämänsä lopulta hyvin yksityisenä.
Jos siitä joku toimittaja tietää, se on Rita Tainola, luottoystävä ja tarinassa rauhanneuvottelijaksi asemaan nouseva nainen. Hän sai Selinin ja Renny Harlinin sopimaan välinsä vuonna 2015.
Pitkä välirikko ja sotatila kehkeytyi vuosia kestäneen, katastrofaalisen Mannerheim-elokuvan suunnitelmien kaaduttua. Siitä kirjassa kerrotaan perusteellisesti seitsemän miljoonan euron tappiota ja ensimmäistä synopsista myöten.
Välirikko päättyi yön kestävään asioiden puimiseen ja juomiseen Kämpin hotellihuoneessa, johon Tainola nämä toisiinsa sydämistyneet miehet järjesti. Tarinan loppu on happy end, joita Selin arvostaa elokuvissakin.
Renny Harlin tunnusti matkalla Selinin kotiin Nummelaan rakastavansa ystäväänsä. Selin vastasi: - Samoin.
Ystävyyden merkitys toistuu monessa kohtaa kirjaa, Selin on lojaali ja luotettava kaveri niille, joille haluaa olla (muun muassa Jasper Pääkkönen, Aleksi Mäkelä, Jari Komulainen, Iiro Seppänen). Ja varsin veemäinen niille, joita ei siedä.
Pitkään Solar Filmsin tiedottajana työskennellyt Rampe Toivonen arvelee kirjassa, että "Markuksella on itsellään aika paha läheisriippuvuus".

Keppostelua maalla ja merellä

Ensimmäinen kirjan tositapahtuma on, että Markus Selin syntyy 16.3.1960 Vihdin Nummelassa ja viettää lapsuutensa ja nuoruutensa elokuvamaailmassa. Jo hänen isovanhempansa järjestivät elokuvateatterikiertueita ja pitivät Tampereella elokuvateatteria.
Poika suorastaan uitettiin filmipadassa, ja keppostelu alkaa jo varhaisteininä yhdessä Akke-veljen kanssa. Keppostelu saa kovia kierroksia iän myötä (sana mainitaan kirjassa kyllästymiseen asti), mutta keppostelu kuitataan kirjassa poikamaisena jäynänä. Sitä on esimerkiksi se, että Markus Selinin suuri hupi on tussata sammuneitten kavereittensa naamoja.
Mitään katumusta ei tunneta, ei edes silloin, kun elokuvatuottaja Selin pistää tuulemaan Karibialla amerikkalaisen tuottaja Bob Shayen syntymäpäiväristeílyllä (itse asiassa risteilyjä oli monta, ne kestivät viikkoja, ja vieraat vaihtuivat viikosta toiseen). Kun Seliniä alkaa ottaa pannuun risteilyn ylitärkeät vieraat, hän repii muun muassa näiden kirjoja ja dokaa niin, että hienostuneempi taiteilijasielu Renny Harlin tuntee häpeää.
On itse asiassa ihme, että Markus Selinin on hengissä kaiken ryyppäämisen jäljiltä. Ihme on myös se, miten hän on auttanut alkoholismista kärsiviä ystäviään myllyhoitoon. Tässä kohdin nähdään jälleen hänen suhtautumisensa läheisiin ystäviin.

Pääministeri Matti Vanhanen yritti pokata naisnäyttelijän

Jos joku odottaa kirjalta suuria metoo -paljastuksia, niitä ei sieltä löydy. Vuoden 2018 Jussi-gaalan alla liekkeihin Suomessakin leimahtanut keskustelu kiertyy ohjaaja Aku Louhimiehen ympärille.
Selin pitää keskustelua tarpeellisena, mutta ei ryhdy syyttelemään ketään. Hän sanoo: "Missä menee raja taiteellisten ambitioiden saavuttamisen, metodinäyttelemisen ja metodiohjaamisen ja toisaalta kiusaamisen välillä? Se raja on hiuksenhieno. Meidän firmassa ohjaajalla on aina valta kuvauksissa. Ohjaaja hallitsee settiä/.../ On sellaisia, jotka antavat näyttelijöiden ohjata omasta päästään, ja sitten on ohjaajia kuten Aku. Hän on varmasti saanut parhaat palat irti monesta näyttelijästä, kun he ovat päässeet Akun leffaan. Sitten on näitä poikkeustapauksia, joissa mennään rajalle ja liian pitkälle. Tapauksia, jollaisista olisi saman tien pitänyt ilmoittaa tuottajalle.”
Selinin mielestä on selvää, että Aku Louhimies manipuloi ja on manipuloinut, mutta tuomariksi hän ei ryhdy.
Seliniä naurattaa kirjassa pieni metoo-hetki toisesta Jussi-gaalasta, jossa pääministeri Matti Vanhanen oli jakamassa naisnäyttelijän kanssa yhtä palkintoa: ”Molemmilla oli mikit valmiina ja auki, ja lavan takainen keskustelu kuului studio-ohjaajan kuulokkeisiin. Pääministeri kyseli ensin, millaista näyttelijän työ oikeasti on, ja näyttelijä vastaili jotakin. Ne seisoivat peräkkäin jonossa, ja sitten Vanhanen ehdotti, että näyttelijä voisi joskus tulla Nurmijärvelle, hän laittaisi ruokaa ja juteltaisiin asioista ihan rauhassa. Se yritti pokata avoimesti ja mikki auki.”
Solar Filmsin uusi menestysohjaaja, näyttelijä Tiina Lymi (Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja) toteaa: ”En keksi äkkiseltään toista ihmistä, joka olisi kauempana minusta kuin Markus Selin. Ehkä siinä on samalla molemminpuolista kunnioitusta. Solarin kulttuuriin liittyy 1990-luvun äijäkulttuuri. Masi hyväksyy sen, että lonkeroa kipataan. Tatskoja otetaan. Äijäkulttuuri on Solarissa vieläkin jollakin tavalla vallalla, mutta samaan aikaan, jos katsoo tilastoa, kymmenestä esikoisohjaajanaisesta seitsemän on tehnyt elokuvansa Solarille.”
Lymin uusin elokuva perustuu Avun toimittaja, kirjailija Eve Hietamiehen Tarhapäivä-menestysromaaniin. Kirjasarjaan pohjautuvan ensimmäisen elokuvan, Yösyötön, ohjasi myös nainen, Marja Pyykkö. Jotain Selinin asenteesta naisia kohtaan kertovat nämä naisohjaajavalinnat.
Eve Hietamies on tavannut Markus Selinin vain kerran. Se tapahtui Yösyötön kutsuvierasnäytännössä baarin puolella. Kirjailija kertoo Avulle, miten hän jännitti ja sitten: - Selin käveli mun pöydän luo, laski painavan käden olkapäälleni ja sanoi, että älä huolehdi – kaikki menee hyvin, kaikki järjestyy.
Yösyötöstä tuli menestys, vaikka elokuvan levitys oli tyssätä alkuunsa taisteluun Finnkinon kanssa. Kirjasta selviää, että sen näki Musiikkitalolla järjestetyssä näytöksessä myös presidentti Tarja Halonen ja piti näkemästään.

Televisio joka huoneessa, ja ääni päällä yölläkin

Jos kirjaa lukiessa alkaa jossakin vaiheessa kyllästyttää jatkuva lonkeron, vodkan ja muun viinan läträäminen, jää päällimmäiseksi kuitenkin tunne miehestä, jonka sisälle on jäänyt asumaan ikuinen pikkupoika.
Poika ei jaksa keskittyä liian pitkiin palavereihin, hän ei laita johtajakylttiä Lauttasaaressa sijaitsevan Solar Filmsin huoneensa oveen, vaan kyltin Rehtori.
Hänellä on hirsihuvilassaan Nummelassa joka huoneessa televisio, ja hän nukkuukin tv auki.
Markus Selin on levoton sielu, joka on kyennyt valjastamaan levottomuutensa elokuvien tuottamiseen.
Suurimpina saavutuksinaan hän pitää kaiken keskellä Häjyt-elokuvaa ja Mielensäpahoittajaa. Hän ei pidä lohduttomista tai toivottomista tarinoista, ja niistä tehdyistä elokuvista.
Markus Selin on iloinen poika, vaikka täyttää ensi maaliskuussa 60 vuotta.
Kommentoi »