Tuulilasi

Markkinoiden sporttisin tila-auto uudistui – nyt myös nelivetona

5


Markkinoiden sporttisin tila-auto uudistui – nyt myös nelivetona

Fordin S-Maxia on pidetty kaikista sporttisimpana ja eniten ajonautintoa tuottavana tila-autona luokassaan. Merkki paljasti toisen sukupolven S-Maxin hieman ennen Pariisin autonäyttelyä.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Ford

Tuotantoversion muodot ovat yllättävän lähellä S-Max Vignale Conceptin muotoja. Auto on säilyttänyt virtaviivaiset elementit ja keula on tuttua Fordia. Tila-autoksi uusi S-Max näyttää todella menevältä.

Ford lupaa uutukaisen olevan entistäkin sporttisempi ja etenkin ohjaamon laatutason on panostettu. Tarjolla on viisi- sekä seitsenpaikkaiset versiot. Julkistuksen yllättävin tieto on, että Ford sisällyttää myös nelivedon tähän malliin. Tämä varmasti lisää monien silmissä auton käyttöarvoa aivan uudelle tasolle.

S-Max on rakennettu samalle CD4 pohjalevylle kuin tuleva Mondeo, Edge SUV ja seuraavan sukupolven Galaxy. Kuten ensimmäinenkin sukupolvi, on Ford kehittänyt S-Maxin ja Galaxyn rinta rinnan. Fordin isojen autojen pääinsinööri Rolf Deges kertoo, että he halusivat vahvistaa auton vahvuuksia, korjata heikkoudet ja lisätä paljon teknologiaa.

Deges jatkaa, että auton vahvuuksia ovat hauska ajettavuus, tarkka ohjaus, ketteryys ja ennakoitavissa oleva käyttäytyminen. Uutuuden ulkomitat ovat hyvin lähellä edeltäjää, mutta yksikään osa ei ole sama ensimmäisen sukupolven kanssa.

Fordiin on saatavilla toistaiseksi kaksi eri bensiinimoottoria ja yksi dieselmoottorivaihtoehto. Ensimmäinen on 1,5-litrainen Ecoboost, joka tuottaa160 hevosvoimaa. Se on kytketty kuusilovisen manuaalivaihteiston kaveriksi.

Toinen bensiinikone on 240-hevosvoimainen kaksilitrainen Ecoboost. Tämän parina on perinteinen automaattivaihteisto. Dieselinä on kaksilitrainen TDCi, josta on kolme tehoversiota: 120-, 150- ja 180 hevosvoimaa.

Kahden tehokkaamman kanssa tarjotaan Powershift-kaksoiskytkinlaatikkoa. Nelivetoa tarjotaan myöskin samojen moottorien pariksi. Nelivetotekniikka on sama kuin uudessa Mondeossa.

Ohjaamossa on haluttu vähentää katkaisijoita ja toimintoja on siirretty uuteen kahdeksantuumaisen kosketusnäyttöön. Kuljettajan mittaristo on myös siirtynyt digiaikaan. S-Max on odotettavissa kesemmällä 2015.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 15.9.2014