Autot ja liikenne
Tuulilasi

MAN veturiksi Kesko Logistiikan uusiin HCT-yhdistelmiin

MAN veturiksi Kesko Logistiikan uusiin HCT-yhdistelmiin

Kesko Logistiikka aloittaa liikennöinnin kahdella uudella erikoispitkällä HCT-yhdistelmällä keväällä 2018. Yhdistelmien vetäjiksi Keskon sopimusautoilijat valitsivat neliakseliset MAN TGX:t.
Kuvat VV-Auto Group
Mainos

K-ryhmä ottaa maaliskuussa käyttöönsä kaksi uutta HCT-rekkaa, joilla tehostetaan päivittäistavarakaupan elintarvikekuljetuksia pitkien etäisyyksien Suomessa ja pienennetään kuljetuksista syntyviä päästöjä. Yhdistelmien vetäjiksi valittiin neliakseliset MAN TGX:t.

MAN TGX

MAN TGX:t on konfiguroitu mitoitukseltaan, voimalinjaltaan ja varustukseltaan tarkasti HCT-yhdistelmän vaatimuksia silmällä pitäen. Moottoriksi valikoitui väkivahva 580 hevosvoimainen D38, jonka erittäin laajat vääntöominaisuudet soveltuvat hyvin taloudelliseen ajoon raskaissa yhdistelmäkuljetuksissa. Huippuvääntö (2900 Nm) saavutetaan jo 900 rpm kierrosluvulla. Peruskonfiguraatio on neliakselinen, telivetoinen ja takaohjaava alusta. Ohjaava takimmainen akseli takaa auton ketteryyden sen suuresta kokonaispituudesta ja pitkästä akselivälistä huolimatta.

Euro 6c -sukupolven kuusisylinterinen, 15,2 litrainen D38-moottoriperhe on MANin uusimpia moottorikonfiguraatioita. D38-moottoreissa käytetään moderneja kevyitä materiaalivalintoja (kevytmetalliseokset, komposiittimateriaalit) sekä useita taloudellisuutta, ympäristöystävällisyyttä ja käyttöikää parantavia ominaisuuksia kuten esimerkiksi 630 kW hidastustehon tuottava TurboEVB ja moottorin eri osiin lämpökuorman mukaan kohdennettavissa oleva TopDown-jäähdytys.

RIO – modernia ajoneuvotelematiikkaa

HCT-yhdistelmien vetäjinä toimivat MAN TGX:t ovat jatkuvasti yhteydessä pilvipalvelimeen uuden ja huippumodernin RIO-telematiikkapalvelun avulla välittäen arvokasta telematiikkatietoa yhdistelmän sijainnista ja liikkeistä sekä erilaista teknistä tietoa ajotavasta, käyttölämpötiloista ja polttoaineen kulutuksesta. RIO-palvelun avulla huoltotarpeen määrittäminen ennalta on entistä helpompaa ja kuljettajaa voidaan kannustaa mahdollisimman taloudelliseen ajotapaan. Myös ajopiirturitiedot tallennetaan pilvipalveluun liikennöitsijän tai ajojärjestelyn käyttöä varten.

RIO-telematiikkalaitteisto ja perustason tietomoduulit (sijainti- ja ajotapaseuranta) ovat kaikkien yli 7,5 tonnisten MAN-kuorma-autojen vakiovaruste (syyskuusta 2017 alkaen). Käyttäjä voi valita käyttämiensä lisäpalveluiden laajuuden sovelluskaupasta hankittavilla moduuleilla. Tämä tapa on telematiikkajärjestelmien maailmassa ainutlaatuinen. Käyttäjä voi valita käyttöönsä vain tarvitsemansa palvelut ja vain tarvitsemalleen aikavälille erittäin kohtuullista päiväkohtaista veloitusta vastaan.

Pienempi hiilijalanjälki

K-ryhmän logistiikka etsii aktiivisesti uusia tapoja hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja kaluston kehitys on eräs keskeinen keino tavoitteen saavuttamiseksi. K-ryhmä aloitti HCT-rekka-pilotointinsa vuonna 2015, jolloin se otti käyttöönsä 34-metrisen HCT-rekan toimittamaan elintarvikekuljetuksia Kempele–Vantaa-välille. Onnistuneen pilotoinnin jatkona uusi 31-metrinen HCT-rekka aloittaa maaliskuussa liikennöintinsä Turun ja Vantaan välillä ja toinen samanlainen hieman myöhemmin Pohjanmaalla.

Julkaistu: 8.3.2018